Sne bakram på crf 450

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kucken i helvete, tänkte jag - innan jag flög över styret nerför ett stup på 2m och hojen likaså i ett sandtag.

Borsta av mig och reste hojen, starta och åkte vidare. Märkte när jag kom hem att bakskärmen såg lite sne ut. Skruva av allt och konstatera att bakramen fått sig en kyss. Den är liiiite sne åt vänster, ser fult ut iofs men till min fråga:

Kan man köra med sne bakram? Orkar inte ta tag i skiten just nu. Vill bara köra och skruva isär i november eller nåt när alla banor stänger.

Eller slits saker och ting snett så den knäcks till slut? Bakramen håller ju ens hela tyngd när man sitter ner trots allt.

Jävla Honda som inte bygger ordentliga hojar. Jag är för extrem helt enkelt. :hihi

Är det inga sprickor eller liknade och den är "hel" i övrigt så kör på.

Men å andra sidan har du redan plockat ner allt runt bakramen så är det väl inte mer än 4-5 skruv för att få lös den.

Eller så tjör du hårdrocks metoden och sätter i spettet och drar tillbaka den.

Långa farbron skrev:
Är det inga sprickor eller liknade och den är "hel" i övrigt så kör på.

Men å andra sidan har du redan plockat ner allt runt bakramen så är det väl inte mer än 4-5 skruv för att få lös den.

Eller så tjör du hårdrocks metoden och sätter i spettet och drar tillbaka den.

Inga sprickor, ingenting. Plocka ner allt är 4 skruv för bakskärmen och 1 för ljuddämparen så det är inga problem att plocka ner senare heller.

Det sa en polare med, ta ett spett i svingen och en slägga och slå tillbaka skiten.

Hagster skrev:
Inga sprickor, ingenting. Plocka ner allt är 4 skruv för bakskärmen och 1 för ljuddämparen så det är inga problem att plocka ner senare heller.

Det sa en polare med, ta ett spett i svingen och en slägga och slå tillbaka skiten.

Jag som är en försiktig man att nog inte satt ett spett i svingen och boxat med en slägga men men.

En klassiker är väl spännband och först straffa fast hojen i lämplig stolpe med spännband i lagom höjd där man vill att bakramen skall böja sig.

Sen tar man spett eller ett spännband till och "rättar till det som är fel"
en varing om det är alu i bakramen då den inte gillar att man bryter i den då det superlätt uppstår sprickor i den när man böjer tillbaka den.

Är det vanligt stål så kan man ju vara extra finkänslig och värma lite på den innan (ungefär som förspel).Är det alu så värm INTE såvida du inte vet vad du gör,smältpunkten på alu ligger farligt nära den punkten då det går att böja den utan problem.

Last edited:
Så länge som du inte är sugen på att köpa en ny bakram, och det är du inte, så är det lite milt våld det som gäller.
Är bakramen vriden så funkar spettet, är den sned åt nått håll så gäller stor plastklubba, blyslägga eller en välriktad spark med crosskänga på.
Spännband och andra försiktiga metoder funkar givetvis oxå men vafan det är ju bara en Honda :hihi

Last edited:
Lite kul.
Inte att din bakram är sne men att jag har en bild där jag knäcker tillbaks en på just en CRF mellan två heat i Holländska mästerskapet förra året.

Vassego...

Daniel

Bifogat

• 040822 Holten 017s.JPG
    040822 Holten 017s.JPG
    65.8 KB · Visningar: 143
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!