Snart hojköp men vad trött man blir!

Ostebo: Riktigt trist att höra det du berättar, man kan ju aldrig vara helt säker. Det är som det verkar en risk man får ta, att visa att man har pengar tycker jag man bör. Dock handlar jag alltid med internetbank i den mån det går, det går också att lösa med en kontoslipp från bankomaten eller så visar man det på hans dator. Det som utmärker sig i annonsen är det med bana, visst han kan få svårt att rymma men det går nog det med om dom väl bestämt sig för det.

Slutsats: Åk med vid provkörning om du vill vara säker på att ingen försvinner med hojen.

Ja leta du vidare!
Den cykeln känner jag till och inget fel på den.Säljaren har ärligt beskrivit skavankerna osv.De skavankerna är uppkommna av första ägaren på cykeln efter att han glömt skivbromslåset och tappat hojen pga av det.
Nuvarande andra ägaren,säljaren har tillgång till stort inhägnat fabriksområde där eventuell provkörning får ske.Pga stöld risk,ingen försäkring gäller vid fall av sådan händelse.Tyvärr har endel sådana tråkiga incidenter hänt här.Och säljaren känner den kille som råkat ut för det,vet själv inte hur det gick mer än att dagen efter där varit intressenter så blev hojen stulen ur garaget och killen hade ingen försäkring alls då han ändå skulle sälja hojen.Tror han fick stå där med lång näsa.
Ang bankörning så har killen vid nån tillfälle provat köra hojen i grön grupp på bana just för att lära känna hojen dock med egen risk då hans bolag IF inte tillåter bankörning och med risken att det kan få ekonomiska följder vid eventuell incident.
Ompysslad är hojen oxå och servicar är gjorda enligt serviceboken av vad jag kunde se iallafall.

Pga det ena o det andra (inte pengar för en gångs skull!) har jag inte köpt en hoj än! Letar lite smått då jag snart vet hur det blir och man läser en del annonser. Ibland frågar man sig bara vad är det för konstig människa som säljer den här egentligen?! Kort o gott är det nästan så man kan ge upp en hoj genom att läsa annonsen, såvida allt annat inte känns rätt. Ta ett exempel, en kille säljer sin R1:a som både är lagd o uppenbarligen inte allt för ompysslad: :gnissla

"Motorcykeln har lite små skavanker:Spricka i framskärmen.Mindre,knappt synlig bula i tanken. Skrapad bakkåpa pga att MCn tappats från stillastående.

MC'n är betald och ej skuldsatt.

Vid eventuell provkörning tages pengar/postväxel och körkort i pant.Om skada på MCn uppkommer under provkörning så köper du motorcykeln.

Eventuell provkörning kommer att ske på inhägnat område.
Nya vänner och testpiloter undanbedes vänligt men bestämt.
Vid ägarbyte postar vi byteshandlingarna tillsammans."

Okej, vad är detta tänker man?! Han har tydligen bana till förfogande och litar nog inte ens på sin egen brorsa?! Bara att leta vidare... :D

Han verkar va rätt rädd för att bli knullad :D

Nämen skämt å sido....lite väl mkt krav och bök lät det...jag skulle gjort som du....gått vidare och sökt efter annan säljare.

Vad är det som är bökigt?
De flesta vill ha någon garanti,pengar/postväxel vid eventuell provkörning.
Är båda människorna ärliga så syns inga fel i det.

Killen har tillgång till stor fabriksinhägnad asfalterad yta som räcker till för att både stunta på,köra fort osv om så önskas och att han sedan utnyttjar det som en garanti,säkerhet är ju inte fel.Slipper ju oxå att en gröngöling ger sej ut i trafiken med hojen.

Jag menar att man kan vara noga när man säljer men den här killen lider nog som sagt av nån nojja! Att först dra upp allt skit med hojen och sen vinkla försäljningen som att det skulle vara nåt one-of bygge kan ses rätt udda, men visst är det upp till var och en (jag tror inte man vinner på det så att säga i hans fall).

Killen fick sålt hojen redan första dagen han la ut annonsen.
Tror nog han är rätt nöjd faktiskt.
Köparen såg inget fel i att han fick rasta av sej på tryggt område och hade full förståelse för killen som sålde.
ALLTSÅ SÅLDE HAN DEN LÄTT OCH SMIDIGT :tummenupp

Last edited:
Hade jag haft tillgång till ett stort inhägnat område skulle jag också våga chansa på att sälja framtida hojar privat. Bara skriva kontrakt ala "you brake it you buy it", sedan filma åkturen för att ha bevis:)
Skulle dock kännas lite obekvämt som köpare att behöva både langa upp pengar och sedan bli instängd i en rastgård...

Har samma problem på ett annat sätt, pengarna finns och allt.
Men varenda jävla hoj jag är intresserad av är minst 60mil bort, finns det inga vettiga hojar runt sthlm?

Jag förstår inte vad problemet är? Det var en tydlig annons som klart beskriver hojens skick och under vilka förutsättningar provkörning kan ske. Jag hade gärna ringt på den ifall jag varit intresserad av en R1a.

När jag sålt hojar brukar de först få testköra i ett stort garage för att ta en längre tur när jag har pengarna i handen. Skulle det vara något fel får de tillbaka pengarna. Inget strul och klara spelregler.

Inte så konstigt att det kan bli sådär om man själv har varit med om att köpare sabbat grejjer eller att kompisar har råkat ut för det.
För X antal år sen skulle min bror sälja en skoter och då kom det förbi ett gäng ungdomar,dom ville ut och provköra men farsan anade misstankar mot dom så dom fick inte testa.

Då sa han åt brorsan att ställa in skotern i garaget.På kvällen ringde killen och ville att han skulle ställa ut skotern över natten:confused: Dom hade väll antagligen tänkt sno den.
Har själv varit med om köpare som varit helt mongo.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back