snart färdigtankat...

• Thread starter Thread starter Skorpan
  • Start date Start date
Färdigtankat är väl ändå att ta i.

Däremot får man börja bli lite försiktigare :gnissla

Skorpan skrev:

Fullkomligt bisarrt. :död

Om artikeltexten är korrekt i att det blir olagligt att göra kopior ens för eget bruk av kopieringsskyddade skivor (detta otyg i sig), så skjuter skivbranschen sig rejält i foten - med automateld. Det blir intressant att se vad som konkret avses med kopiering, men rimligen begränsar man inte förbudet till att enbart omfatta CD->HD eller CD->CD. Således skulle även CD->MD, CD->MP3-spelare och CD->kassettband komma att bli förbjudet... :va

Ähh, mumbo jumbo... Så där har dom sagt länge. :hihi
Dom har inte hajat att det inte går att stoppa piratkopieringen, det kvittar hur många människor dom "tar in", det kommer ändå finnas mängder med folk kvar som fortsätter.

Fast det klart, artister och dylikt måste ju kunna värma upp deras enorma villor etc. Så dom behöver verkligen pengarna. :3freak

edit: sitter för övrigt och gluttar på National.Treasure.TELECINE.5.1.AC3.XviD-DiAMOND, rekommenderas! :tummenupp

Last edited:
enda skillnaden skulle väl vara att jag skulle köpa mer skitfilmer än jag gör nu ifall det blev omöjligt att ladda hem filmer.

honkiie skrev:
enda skillnaden skulle väl vara att jag skulle köpa mer skitfilmer än jag gör nu ifall det blev omöjligt att ladda hem filmer.

Omöjligt att ladda hem filmer kommer det nog aldrig bli, såvida dom inte... hm :va ... kommer på något.
Men då är "haxorkraxorsarna" redan steget före, osv... :tungan

Äntligen händer det något. Kommer tyvärr inte räcka men det blir väl fler åtgärder i framtiden får man hoppas.

#Olsson# skrev:
Äntligen händer det något. Kommer tyvärr inte räcka men det blir väl fler åtgärder i framtiden får man hoppas.

Jag gillar piratkopiering. Jag köper ändå det mesta som jag tycker är värt att betala för. om jag har råd

honkiie skrev:
Jag gillar piratkopiering. Jag köper ändå det mesta som jag tycker är värt att betala för. om jag har råd

Jag gillar piratkopiering också. Fast jag skulle hellre gilla en värld där man är tvungen att betala för produkter. Det blir en viss känd bieffekt av det.

#Olsson# skrev:
Jag gillar piratkopiering också. Fast jag skulle hellre gilla en värld där man är tvungen att betala för produkter. Det blir en viss känd bieffekt av det.

Enligt en undersökning (har tyvärr ingen länk) så innebär nedladdning av iaf musik en ökning av försäljningen och inte tvärtom. Var hundrade nedladdad musikfil innebar en extra såld skiva som inte sålts annars. Det finns ett undantag och det är artister som försäljningsmässigt ligger mellan de som säljer minst och de som säljer "medelmycket", den gruppen förlorar på nedladdning, alla andra tjänar på det.

Som det är nu är det dessutom inte de som skapar musiken som får se någon större del av vinsterna, det mest går direkt till skivbolagen. Förhoppningsvis kommer nedladdningsbar musik innebära att man slipper skivbolagen som mellanhand då artisterna kan göra en deal direkt med det företag som distribuerar de nedladdningsbara låtarna. Det är säkert bl.a. detta som skivbolagen är rädda för.

Last edited:
Om dom sätter rimliga priser så blir det färre som piratkopierar, att köpa en musik CD eller DVD film i butik är rätt så dyrt.

Dagens teknik gör det lätt att kopiera i princip vad som helst, men iof kopierades det på vinyl/kassetband tiden oxo, dock va inte spridningen speciellt stor.

Coola Ola skrev:
Förhoppningsvis kommer nedladdningsbar musik innebära att man slipper skivbolagen som mellanhand

GSXR1100R skrev:
Om dom sätter rimliga priser så blir det färre som piratkopierar, att köpa en musik CD eller DVD film i butik är rätt så dyrt.

Nä det svider att lägga 150-200 kr på en CD som kanske bara har några bra låtar. Om det kan komma igång en vettig nedladdningstjänst där man betalar per låt har jag inget emot att använda den istället. Då vet jag också att jag får en fil med bra ljudkvalitet. Jag är och andra sidan inte beredd att betala mer än typ 5-10 kr per låt. De tjänster som är på gång verkar ligga något högre.

Jag skulle då aldrig kunna tänka mig att betala för att ladda ner en låt. En skiva kan ju va värt att köpa, men inte en fil man har på datorn. Tror inte att dom där tjänsterna nånsin kommer att bli nånting. Dessutom lär det ju bli mycket krångligare och sämre än att bara ta nånting från t ex dc. Registrera sig, fylla i personuppgifter, betala och så har dom säkert en jävla massa irriterande reklam. Sen kan det väl tänkas att man inte kan få tag på alla låtar på samma ställe pga olika skivbolag, rättigheter etc etc. Nä, då går jag hellre in på dc och fixar låten jag vill ha på några sekunder. Man gör det inte krångligare än va det behöver vara. Skivbolagen borde bara acceptera att det är så här det är, och sluta bränna en massa mer pengar på att stoppa det. Dessutom är nog piratkopieringen bra för många. Tänk bara så mycket musik man aldrig skulle ha hört om det inte vore för det.

Harrysson skrev:
Nä det svider att lägga 150-200 kr på en CD som kanske bara har några bra låtar. Om det kan komma igång en vettig nedladdningstjänst där man betalar per låt har jag inget emot att använda den istället. Då vet jag också att jag får en fil med bra ljudkvalitet. Jag är och andra sidan inte beredd att betala mer än typ 5-10 kr per låt. De tjänster som är på gång verkar ligga något högre.

iTunes Store, 99c/lat.

Coola Ola skrev:

Jag har sett liknande ariklar också. Tycker bara att de som äger rättigheterna till verk som programvara, musik, böcker, patent, uppfinningar etc, skall få avgöra om det skall vara allmänt tillgängligt eller inte. Det är ju dem, som faktiskt äger rättigheterna och inte några ungar som inte har råd och bara vill ha allt gratis för sin egen vinning skull. Dessutom utan att göra ett enda handtag. Ett par hundra år gamla och stenhårda lagar upprättade för att främja produktionen i världen. Politiker förstår naturligtvis att det är ett lands undergång att "dumpa" dessa lagar. Och det är nog en jävla tur.

Om det kallas för "skivbolag", "distributör", "producent" eller annat spelar nog mindre roll. Någon eller några mellanhänder måste ju ändå vara med. En artist, musiker eller band kan ju inte nå marknaden utan hjälp av mellanhänderna. Om mellanhänderna ser till att det hamnar på vinyl, CD, radio, TV, mp3, bio, dvd eller annat spelar heller ingen roll. Artisten är ju bara en liten bricka i sammanhanget.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D