Snart dax för uppkörning

Castagna

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Hoj
såld ny nästa år!
Jaha snart dax för uppköring 16dagar kvar.
Så jag tänkt höra med er här om ni har nå bra tipps och trix till oerfaren förare som börjar redan nu bli nervös:confused:

tacksam för alla svar jag kan få.
Mvh// Andreas

Tjena! Ingen dålig förstahoj du tycks ha. Ta det vackert! Om du är nervör för uppkörningen så stick ut och övningskör så mycket du bara kan. Har du ingen privat handledare så fråga i forumet om nån vill ställa upp. Ju fler mil du har i sadeln desto mer rutinerad blir du ju och därmed tryggare i din körning.

Träna mentalt kan du också göra. Tänk igenom olika scenarion i förväg så är du bättre förberedd :tummenupp

exakt som k-man sa. Vill även lägga till: ha fantasi! Dvs, tänk hela tiden långt fram i trafikmiljön, vad händer i korsningen där framme, jag ska till vänster. Får jag svänga vänster? Hur många körfält? Hastighet? Är det en huvudled jag kör in på? Är det enkelriktat? etc etc... ligga långt fram och ställa sej själv frågorna hela tiden kan hjälpa.. det är mina 50c..

Tjena! Ingen dålig förstahoj du tycks ha. Ta det vackert! Om du är nervör för uppkörningen så stick ut och övningskör så mycket du bara kan. Har du ingen privat handledare så fråga i forumet om nån vill ställa upp. Ju fler mil du har i sadeln desto mer rutinerad blir du ju och därmed tryggare i din körning.

Träna mentalt kan du också göra. Tänk igenom olika scenarion i förväg så är du bättre förberedd :tummenupp

Hej.
Jorå jag har svärfar som jag kör med privat.
Jo jag har inset de att de bara är att köra så mycke man orkar men jag jobbar
natt nu och är grymt dålig på att gå upp i tid på dagarna. men men man får fan ta och gå upp i tid. Vad ska man träna mest på? Konbana?

exakt som k-man sa. Vill även lägga till: ha fantasi! Dvs, tänk hela tiden långt fram i trafikmiljön, vad händer i korsningen där framme, jag ska till vänster. Får jag svänga vänster? Hur många körfält? Hastighet? Är det en huvudled jag kör in på? Är det enkelriktat? etc etc... ligga långt fram och ställa sej själv frågorna hela tiden kan hjälpa.. det är mina 50c..

Tack de va ett bra tips de ska jag börja tänka på nu när jag övningkör.:tummenupp

Last edited:
Konbanorna bromsproven kan man öva in så man "vet" att man klarar dem, det är svårare med trafiken där du kan ställas inför alla möjliga scenarion.

Känner du dig trygg i broms/balans banorna så ut å kör i trafiken så mycket du bara kan!! Parkeringar motorväg landsväg stadstrafik 30 sträckor osv osv

Försök att behålla lugnet även om du gör en miss fortsätt som inget hade hänt.

Upp med blicken spana hela tiden efter möjliga "faror" anpassa hastigheten efter situation inte skyltarna.....

Lycka till ! :tummenupp

när du kör konbanan. tänk på att titta längre fram på bana. gäller både då du kör krypkörningen och i lite högre hastigheter. Då blir banan lite enklare.
sen sa uppkörnings manne till mig nu när jag tog kortet för drygt 2 veckor sedan att visa lite bromsberedskap i korsningar där högerregeln gäller. sänk farten och dutta lite på bromsen så att du visar att du har uppfattat att det är en högerregel och att det kan komma någon och köra ut :P sen får du ha lycka till...

Vet iofs. inte hur provet ser ut nu 2007. (tog lätt -92 och tung -94) Men håll blicken långt fram, bromsa fullt med frambromsen och låtsas använda bakbromsen vid inbromsningsproven från 50-70-90 eller vad som gäller. Bara krama knäna om tanken, håll huvudet högt (som alltid) och bromsa järnet utan att låsa bakhjulet. Sen ska du alltid vrida på skallen övertydligt när du kommer till en korsning så dom ser att du verkligen kollar läget.

Detta va en bra tråd!!!
Ska köra upp snart jag med...så man får tacka för tippsen:tummenupp

Ta det bara lugnt... dom OFTAST inte så satans elaka som kompisar å bekanta försöker lura i en, när ja körde upp va det en kille som rev lågfarten en gång, högfrten 2ggr, å sen körde det mesta av stadstrafiken utan lyset på, å han blev godkänd... så ta det bara lugnt å slappna av så löser det sig ;)

Tack för alla tipsen.
Jag skriver väl här när jag har körtupp så får vi se hur de går.
:Bugar
Mvh// Andreas

Det mesta är redan sagt men, här är mina tips:

På lågfartsbanan, tar det lugn och fokusera på det du ska göra.
Öva lite i väntan på din tur, på plats, om du har tid och möjlighet.

När Jag körde upp, fick jag göra om undanmanöverprovet två gånger, den tredje gången satt den.
så uppkörningskontrollanterna är inte omöjliga.

Inför broms provet, testa lite hur bra grepp du har på asfalten genom att prov bromsa, innan du kör så att du vet när hjulet låser sig.
Var noga med att ta så lång ansats inför bromsningen, att du hinner förbereda dig.

I trafiken, var noga med att hålla hastigheten och avståndet till framförvarande, vrid mycket på huvet så inspekrören ser att du tittar.

Slutligen, göm inte att repetera punkterna på säkerhetskontrollen.

Lycka till, och hoppas det går bra.

Last edited:
Jipppppiiiiii. Fixade kortet i dag. Har varigt utte och åkt hela dagen i 7 grader inte så skönt men de är ju så j vla roligt. :tungan
I morgon ska jag och pollarna åka till Lelles och kolla runt lite.

Vi syns utte på vägarna// Castagna :hojbusa

Jipppppiiiiii. Fixade kortet i dag. Har varigt utte och åkt hela dagen i 7 grader inte så skönt men de är ju så j vla roligt. :tungan
I morgon ska jag och pollarna åka till Lelles och kolla runt lite.

Vi syns utte på vägarna// Castagna :hojbusa

Grattis! :tummenupp

Tänk bara på att kalla däck (7 grader ute) är hala, speciellt om vägbanan är fuktig/våt.

Ett tips till folk som läser tråden som inte e klar än.

Uppkörningsmannen kan säkert se vilken fart du håller (på vana). Men ligger du i 65 istället för 70 och i 80-85 istället för 90 så tjänar du lite på bromssträckan. Så gjorde jag (och min polare?) iaf. :hihi

Dessutom finns de alltid en andra chans att göra uppkörningen. Misslyckas man kan de både vara otur eller att man är dåligt förberedd. Oftast andra eftersom dom är människor oxå. Lycka till (ni andra) och grattis till kortet! :)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka