Snart dags att skaffa ett bankkort.

Jag har Nordea (VISA kort, spelar egentligen ingen roll), men är otroligt nöjd med deras internet SOLO tjänst. Inga problem alls med det!

sandstream skrev:
Den har jag jobbat med så de vete fan :hihi

Oavsett vilket kort du väljer så kommer kortutgivaren aldrig att bråka med dig om någon annan handlar på ditt kort via nätet.
De gör allt de kan för att folk ska handla med korten eftersom det är där de stora pengarna ligger.

Detsamma gäller bankerna.
Den dag någon hackar en bank och lyckas komma över pengar kommer de glatt att se till så att ingen kund drabbas.

Efter att ha jobbat på SEB med deras Internetkontor har jag svårt att se att någon skulle kunna ta sig in.
Det är massor av olika miljöer, Windows NT, Unix, stordatorer osv.
Man måste mao vara en jäkligt vass hacker för att ta sig in.

Jag har hört och läst att det skall vara det bästa. Men vad vet jag :)

Har själv FSB och Visakort.
Betalar ofta via internet.
Det har aldrig varit några problem för mig.

sandstream skrev:
Det stämmer inte.
Bankkort = kortet är kopplat till ett konto i banken med pengar på. Ex Visa
Betalkort = kortet är kopplat till ett konto hos kortugivaren som fakturerar dig. Ex Eurocard (som använder MasterCard)
Kreditkort = som betalkort fast du kan skjuta upp en del av skulden = kredit. Ex Kan nog fås av de flesta kortutgivarna

Samlingsnamnet är kontokort och inte kreditkort som många använder sig av.

Ok, hamnade fel i namngivningen. Trodde bankkort bara funkade att ta ut pengar med.

Tänk på att vissa kort kräver vissa inkomster.

Har för mig att nån sliskig snubbe frågade mig i stan om jag ville ha Am-Ex Blue, jag svarade att jag hade VISA. Han gooblade vidare och sedan frågade han hur hög min årslön var. Jag svarade att jag är studerande och CSN är min enda inkomstkälla. Tack och adjö sa han då. Skitotrevlig. :tungan

Edit: Antar att det gällde både Bankkortet och Kreditkortet.

Krediten kräver givetvis en viss inkomstsäkerhet...

Peder Rosberg skrev:
Dom kan bara dra dom pengarna som du
själv pyttsar in, efter det är kortet
obrukbart..

E-kort på FSB fungerar faktiskt riktigt bra! Det krävs både internetbank och fysiskt Visa-kort. Man anger dock aldrig det fysiska kortets nummer utan ett engångsnummer som generas för varje transaktion. Jag har handlat från Eu och USA med hjälp av det. Dock kan de dra 15% över det belopp man angett. Enligt FSB för att kursen kan variera om man handlar utomlands.

Jag har råkat ut för att ett tyskt företag försökte dra för mycket och den transaktionen stoppade FSB. Det tyska företaget som var seriöst mailade att täckning saknades och på så sätt mail-ledes rättades en felaktig post i deras faktura till.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!