Snart är det dags, första körlektionen

Gregorian

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
ZX9R
Snart är det dags för första körlektionen, imorrn kl 08:45 närmare bestämt. Har aldrig kört innan, så man får väl erkänna att man är lite nervös. Snackade med läraren om hur många lektioner han trodde behövdes, 10-15 dubbellektioner gissade han på. Men visst det är väl svårt att säga på förhand, men man vill ju ha lappen så snabbt som möjligt =)

På torsdag är det teoriprov som gäller, det är jag dock inte det minsta nervös inför, fast det borde jag nog vara. Tycker inte att det är speciellt stor skillnad mellan bil teorin och mc teorin.

Är på jakt efter nåt att åka på när väl kortet ligger i plånboken. Har kikat lite på den nya R6:an, den e ju otroligt snygg, sitter riktigt bra på den också. Nån som kan säga hur den är att köra?

Gregorian skrev:
2109812 Snart är det dags för första körlektionen, imorrn kl 08:45 närmare bestämt. Har aldrig kört innan, så man får väl erkänna att man är lite nervös. Snackade med läraren om hur många lektioner han trodde behövdes, 10-15 dubbellektioner gissade han på. Men visst det är väl svårt att säga på förhand, men man vill ju ha lappen så snabbt som möjligt =)

På torsdag är det teoriprov som gäller, det är jag dock inte det minsta nervös inför, fast det borde jag nog vara. Tycker inte att det är speciellt stor skillnad mellan bil teorin och mc teorin.

Är på jakt efter nåt att åka på när väl kortet ligger i plånboken. Har kikat lite på den nya R6:an, den e ju otroligt snygg, sitter riktigt bra på den också. Nån som kan säga hur den är att köra?
Första lektionen går nog bra....håll blicken högt och ta´t lungt så fixar de sig.
Fast iofs så kommer du nog att börja på en tom parkering eller i ett parkeringsgarage de första gångerna.

R6:a som första hoj, mm varför inte....tycker iofs att du ska ta något med lite mindre pulver under första säsongen...man mognar sakta men säkert och bli "kaxigare" vartefter sen när man har kortet i sin hand och det är alldeles för lätt att snabbt inbilla sig att man bemästrar hojen när man inte gör de och då händer de otrevliga saker.

Tror den senare fasen kommer snabbare när man har en sån hoj, men de är ju så klart upp till var och en.

Lycka till på din första körlektion.
Jag hade precis som du, aldrig kört tidigare. Första lektionen gjorde
att jag blev helt fast. Hur roligt som helst!

Gällande val av motorcykel är jag inte på något sätt den mest kunnige.
Men jag skulle rekomendera en CBR 600F. Vet flera personer som har börjat med en sån och ansett att det varit en otroligt bra första hoj. Känner man att man vill ha mer krut under sig är det ju bara till att byta upp sig..

Vilket fall, lycka till på körlektionen och hoppas att du snart har
kortet i handen! :tummenupp

Eftersom jag troligtvis kommer köpa helt ny hoj, så kommer jag med största sannolikhet att ha den i några år, vilket innebär att effekten måste "räcka till" även när jag har blivit lite mer erfaren. Har även svårt att hitta cyklar som jag sitter riktigt bra på eftersom jag är så lång (190cm)

Lycka till ! Har hittills haft 2 lektioner o har min tredje på onsdag.. Riktigt kul men ack har själv lite problem med krypkörningen men det släpper nog tids nog :)

Visst är det ju alltid roligt med en spretans ny hoj...helt klart...men mitt råd till dig är nog en cbr 600...f-modellen...med tanke på dina 190 cm över mark och att du är helt oerfaren på två hjul så skulle nog en sådan passa dig bra som första hoj eftersom du får en aning mera upprät körställning...dom går "tillräckligt" bra, är väldigt lättkörd, billigare i försäkring osv...detta är mycket bra hoj att mogna till på över en säsong eller två som förare...lycka till med styrlappen och beslut angående hoj...och framför allt...bli inte alltför modig i sommar bara...det är tråkigt att behöva läsa om alla mc-olyckor.

/Andreas

Sådär, då var första lektionen avklarad. Det var riktigt länge sen jag hade så roligt för 1100:- hehe. Har ju aldrig kört mc innan, har kört moped kanske 3-4 gånger i hela mitt liv, så mina erfarenheter är ganska så begränsade.

Efter en halvtimmes körning så började jag få ganska bra kontroll på cykeln. Köra slalom mellan konerna gick riktigt bra mot slutet, även krypkörningen gick riktigt bra. Efter lektionen fick jag köra tillbaka från industriområdet till trafikskolan, konstigt nog va jag inte det minsta nervös, va bara riktigt jävla kul :)

Fick köra en Suzuki GSX 750. Läraren gissade att jag skulle behöva 4-5 lektioner till innan uppkörning, betydligt mindre än jag räknat med.

Gregorian skrev:
2112958 Läraren gissade att jag skulle behöva 4-5 lektioner till innan uppkörning, betydligt mindre än jag räknat med.

Se där, bara till att grattulera!! :)
Själv har jag tagit dubbelt så många lektioner, men det är ju olika hur snabbt man lär sig!

Lycka till med resten av körningen!

Ja det var ju ett bra svar från läraren att du skulle behöva så några lektioner bara :) står också i körkorts tankarna men här hemma kostar 80min lektion "bara" 850kr ;) elle 5x80=4000kr så det skulle ju vara klockrent att fixa detta nu i juni när skattepengarna kommer.

Gregorian skrev:
2109912 Eftersom jag troligtvis kommer köpa helt ny hoj, så kommer jag med största sannolikhet att ha den i några år, vilket innebär att effekten måste "räcka till" även när jag har blivit lite mer erfaren. Har även svårt att hitta cyklar som jag sitter riktigt bra på eftersom jag är så lång (190cm)

Mer som räcker till är nog försäkringen.....

Jag betalar 1800 i månaden på en halvförsäkrad r1 från 98 känns som att du har ungefär samma vikt / effektförhållande. Din ålder kan jag inte uttala mig om men du har inte haft körkort lika länge !

Lycka till Mvh Oskar

Jag har kollat upp försäkring på R6, runt 20k för helförsäkring en säsong. Har kollat upp massa olika bolag, men Trygg-hansa har varit billigast på dom flesta cyklar. Nåt bolag ville ha över 70k för en säong. Är 23 år och bor i en ganska liten stad.

Tycker du ska sattsa på r6an!
Sålänge du har vett nog, tycker jag det är ett bra val.

Haha, du lär inte ha några problem att få effekten att "räcka till" även fast du inte slår till med en R6 eller något annat som inte egentligen är avsett för att köras på allmänna vägar med övergångsställen och diverse andra "hinder"

Vad är det som gör att du inte tittar på en mer sansad hoj? Vill du köra fort gör du det utmärkt även på en sådan, och dessutom med en försäkringspremie som är avsevärt mycket lägre. En lite mer civil V-twin, en Ducati monster eller en Suzuki Sv650 kanske kan vara något?

Kul att det gick så bra med första lektionen; blir ändå lite förvånad över att dín lärare redan nu uttalar sig om hur "få" lektioner det ska behövas innan det är dags för uppkörning. 5-6 lektioner, utan att knappt ha suttit på en moped innan, det måste vara något slags rekord i så fall; fast för en del går det ju lätt.. :banana

/T

Gregorian skrev:
2109912 Eftersom jag troligtvis kommer köpa helt ny hoj, så kommer jag med största sannolikhet att ha den i några år, vilket innebär att effekten måste "räcka till" även när jag har blivit lite mer erfaren. Har även svårt att hitta cyklar som jag sitter riktigt bra på eftersom jag är så lång (190cm)

Last edited:
Thunderbird skrev:
2116481

Kul att det gick så bra med första lektionen; blir ändå lite förvånad över att dín lärare redan nu uttalar sig om hur "få" lektioner det ska behövas innan det är dags för uppkörning. 5-6 lektioner, utan att knappt ha suttit på en moped innan, det måste vara något slags rekord i så fall; fast för en del går det ju lätt.. :banana

/T

Jag tog kortet -03 och körde 5 lektioner på skolan och inget privat, det är ca 15 årsen jag körde moppe. det sitter i ryggen
:) Klarade teorin på första och körningen på första.

totalkostnad för mitt kort ca 6000:-

Säger som Gunde: ingenting är omöjligt ..

Vet inte riktigt varför jag har fastnat för just R6:an. Har vissa planer på att köpa en lite äldre cykel istället. Problemet är ju bara att jag inte har en aning om vad man ska kolla upp på en begagnad cykel. Är lite rädd för att den kommer kosta mig massa pengar i reparationer, eftersom jag aldrig skruvat på en mc innan, har mekat bil ganska mycket, hur svårt är det att lära sig skruva med motorcyklar?

Börjar bli riktigt jävla nervös inför uppskrivningen imornn bitti, borde nog ha pluggat mer

Thunderbird skrev:
2116481

/T

Jag hade provkört moped en gång när jag var yngre och i övrigt inga andra meriter. Tog 4 lektioner och körde sedan upp och satte det gallant första gången. Vissa har det i blodet :rolleyes:

Angående nya R6:an så har jag en sån. Har bara hunnit köra 30 mil och ingen speciellt avancerad körning. Jag sitter helt perfekt (172cm kort). Du e ju dock lite längre än va jag e :) . Detta e min tredje hoj, har haft yzf750r och gsxr600 innan och jag vet inte om R6:an hade varit sämre som första hoj. Kör man bara med insidan av huvet så löser det sig nog. Har dessutom lekt av mig på lite bankörningar vilket iaf för mig har gjort att jag tar det lugnare på gatan. betalar ca 1000:- i månaden halvförsäkrat med möjlighet att ställa av, hos Folksam.

Grattis att det gick så bra på första körningen. Kör hårt (men sansat) och lycka till på uppskrivningen.

Gregorian skrev:
2116558 har mekat bil ganska mycket, hur svårt är det att lära sig skruva med motorcyklar?

Börjar bli riktigt jävla nervös inför uppskrivningen imornn bitti, borde nog ha pluggat mer

Ang skruvandet så är det nästan likdant som med bilar .. det gäller bara att vara extremt nogran och det är mycket pilrigare, slarva inte bort någon skruv för allt är special från japan och går troligen inte att köpa för vettiga pengar ..
:huvet men annars är det ok ..

Vad det gäller uppskrivningen i morgon så är det lungt ju, tänk ologiskt och svara fel så kommer du att få alla rätt ... :hihi

plugga järnet ikväll och sen sover du på saken .. hjärnan memorera under sömn .. du klarar det ...

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!