Snapphanar i aftonbladet

Kollar på folk på sånt? Jag sitter hellre och kör ett maraton framför något av de "populära" förmiddags-spelshowerna med nån fikus som programledare.

Ja, det där var oväntat dumt.

"Majoriteten av befolkningen i Skåne kunde varken läsa eller skriva, vare sig danska eller svenska. Därför infördes nu raffinerade försvenskningsinstrument: ABC-boken, den svenska psalmboken, Altarboken för svenska gudstjänster och Luthers lilla katekes."

Den Onda Ockupationsmakten tvingar den glatt oupplysta allmänbefolkningen att frigöra sig från den analfabetism som gjorde dem så mycket gott. :rolleyes:

Grejen var väl just att det sista övertagandet av Skåne m m gjordes på ett mjukt sätt, med en hög grad av bevarad autonomitet istället för den mer typiska järnhand som ockupationsmakter ofta använder. Detta, samt att fokk var duktigt krigströtta i de trakterna och att danskarna både plundrade och brände sista gången de var och krigade i Skåne var, enligt den historieskrivning jag läst, det som gjorde att försvenskningen gick så fort och friktionsfritt.

Nej, di svenske behandlade inte snapphanar m fl trevligt på något sätt. Tortyr och jävelskap. Men att kalla det etnisk rensning är en skymf mot de som blivit utsatta för etnisk rensning på allvar. Behöver han ta i till den milda grad för att få uppmärksamhet och betalt för att skriva numera? Stjärnglansen måste ha falnat betydligt för den gode Herman...

Vilket skit, orka bry sig.

Historia är definitivt inte mitt huvudintresse. Att kalla historia för "skit" är dock skapligt dumt.

Argumenten är många, men det bästa är förmodligen "den som inte kan sin historia är dömd att upprepa den".

Ja, det där var oväntat dumt.

"Majoriteten av befolkningen i Skåne kunde varken läsa eller skriva, vare sig danska eller svenska. Därför infördes nu raffinerade försvenskningsinstrument: ABC-boken, den svenska psalmboken, Altarboken för svenska gudstjänster och Luthers lilla katekes."

Den Onda Ockupationsmakten tvingar den glatt oupplysta allmänbefolkningen att frigöra sig från den analfabetism som gjorde dem så mycket gott. :rolleyes:

Grejen var väl just att det sista övertagandet av Skåne m m gjordes på ett mjukt sätt, med en hög grad av bevarad autonomitet istället för den mer typiska järnhand som ockupationsmakter ofta använder. Detta, samt att fokk var duktigt krigströtta i de trakterna och att danskarna både plundrade och brände sista gången de var och krigade i Skåne var, enligt den historieskrivning jag läst, det som gjorde att försvenskningen gick så fort och friktionsfritt.

Nej, di svenske behandlade inte snapphanar m fl trevligt på något sätt. Tortyr och jävelskap. Men att kalla det etnisk rensning är en skymf mot de som blivit utsatta för etnisk rensning på allvar. Behöver han ta i till den milda grad för att få uppmärksamhet och betalt för att skriva numera? Stjärnglansen måste ha falnat betydligt för den gode Herman...

Ja hela texten är full av dumheter och vanföreställningar. Tex bygger hans befolkningssiffror på förlegad forskning, men Herman Lindqvist är bara källkritisk när det passar honom. Enligt modernare forskning ökade istället befolkningen i Skåne fram till 1718.

Det var ju dessutom så att befolkningen i Skåne knappast stod enade mot svenskarna, som behandlade dem bättre som kronobönder med politiskt inflytande istället för livegna under den danska adeln. Det var kanske inte så konstigt att försvenskningen bara tog ungefär en generation....

Att Snapphanar behandlades brutalt av svenska krigsmakten var knappast konstigt då de var svenskar som reste sig mot sin egen krona, landsförrädare skulle knappast behandlas med silkesvantar i en krigssituation 2007 heller, många var dessutom simpla banditer och rövare som gick minst lika hårt åt civilbefolkningen som svenskarna.

Jag vet inte var den här viljan att belägga oss själva med någon sorts kollektiv arvsskuld kommer ifrån.

För min del kunde Skåne gärna varit självständigt, alternativt tillhört Danmark. Köpenhamn är ju en helt genomtrevlig stad (om man bortser från stenkastarvänsterpatrasket som visar sig ibland).

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg