Snacka om dåligt samvete nu.....

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
I fredags skulle jag ta med våran hund, Zambo, för att hämta ungarna på dagis.
Eftersom det har snöat som busen här, så tyckte han det var skitkul att springa omkring och leka och härja och vara allmänt olydig.
Så när han väl kom till bilen så var han full av bus(och snö).
Han hoppar in i bilen i full fart, gör en tvärnit och börjar backa ut igen på direkten.....vilket jag inte ser utan stänger igen bildörren.
PANG!!!! YYYYYLLL. svansen i kläm! :( Stackars krake.....men det är inte första gången det händer.
Han ser inte ut att ha så ont och jag ser inga större skador eller tecken på skador på svansen, så vi hämtar barnen.
Låg magsjuka i helgen och hunden var också hängig, men han fortsatte att vara lite hängig och "off även under måndag o tisdag....
Idag efter jobbet så undersökte vi honom lite mer noogrant och han var öm över svanstippen samt att den hängde lite.
Ringde veterinären, fick tid direkt och vi röntgade svansen.
Den var bruten!!!!
I ett försök att rädda svanstippen, ca 15cm, så spjälade vi upp den och lade på ett hårt bandage. Röntgen igen om 3 veckor för att se om det har börjat läka....om inte; amputation, :(

Nu har jag jordens sämsta samvete.
Jag har brutit svansen på min älskade jycke. :huvet :huvet :huvet

bifogar bild på min stackars krake.
Han har precis fått ett grisöra som belöning för att han var så duktig hos "vovvedoktorn"

Bifogat

• zambogipsad.jpg
    zambogipsad.jpg
    127.8 KB · Visningar: 465
Catman skrev:
Eftersom det har snöat som busen här, så tyckte han det var skitkul att springa omkring och leka och härja och vara allmänt olydig.
Han hoppar in i bilen i full fart, gör en tvärnit och börjar backa ut igen på direkten.....vilket jag inte ser utan stänger igen bildörren.
PANG!!!! YYYYYLLL. svansen i kläm! :( Stackars krake.....men det är inte första gången det händer.
Han ser inte ut att ha så ont och jag ser inga större skador eller tecken på skador på svansen, så vi hämtar barnen.
Låg magsjuka i helgen och hunden var också hängig, men han fortsatte att vara lite hängig och "off även under måndag o tisdag....
Idag efter jobbet så undersökte vi honom lite mer noogrant och han var öm över svanstippen samt att den hängde lite.
Den var bruten!!!!
I ett försök att rädda svanstippen, ca 15cm, så spjälade vi upp den och lade på ett hårt bandage. Röntgen igen om 3 veckor för att se om det har börjat läka....om inte; amputation, :(

Han har precis fått ett grisöra som belöning för att han var så duktig hos "vovvedoktorn"

Jag klämde sönder svansen på min ena schäfer... den bröts inte, men dock så tuggade han på den så köttet försvann..halva svansen fick amputeras... Se till att han inte kommer åt att röra svansen!!!!

Catman skrev:
Den var bruten!!!!

Lider med dig och Zambo, alltid ett elände att hålla reda på den där svansen när man ska stänga luckan.

Typiskt en "Catman" att försöka stympa jyckestackarn! ;)

Nä du Tom, ge jycken en massa kärlek de här veckorna så hoppas vi att allt går bra med honom. :tummenupp

//Björn och Anneli

lappmögel skrev:
Lider med dig och Zambo, alltid ett elände att hålla reda på den där svansen när man ska stänga luckan.
Tränar man jycken rätt så kan man minimera den risken.
Säg åt hunden att sitta/ligga ner innan man stänger luckan, så håller sig svansen lättare ur vägen.
Fast min schäfer vänder på sig (han brukar ju inte backa ur bilen), så då är det öronen man får passa istället.

Klandra dig inte!
Olyckor händer hela tiden, och i det stora hela så har det ju faktiskt hänt värre saker.
Men det är ju klart att det känns när man skadar något man tycker om!

Men fråga dig själv om du tror att han blir olyckligare om nu svansen är tvungen att amputeras :) ?

Catman skrev:
blabla bla

Aj.
Min morfar drog igen bildörren över huvudet på mormors tax när han skulle åka ifrån en date dom haft. (det här var när dom var nykära) Hunden trodde det skulle ut och åkas bil så han hoppade in i bilen och morfar smällde igen dörren. hunden dog knall fall. Morfar har dåligt samvete för den hunden än idag trots att han är dement som en tegelsten.
Din hund överlever även utan svans, och lite ärr är bara coolt, säg det till jycken så blir han nog glad igen.
:hihi

Edit: din hund ser ju ut som Falos hund.. (fast med trasig svans)

Last edited:
crashtestdummy skrev:
Aj.
Min morfar drog igen bildörren över huvudet på mormors tax när han skulle åka ifrån en date dom haft. (det här var när dom var nykära) Hunden trodde det skulle ut och åkas bil så han hoppade in i bilen och morfar smällde igen dörren. hunden dog knall fall.

:rofl :rofl :rofl

Vilken maximal jäkla otur... ser situationen framför mig... kan inte sluta skratta!

crashtestdummy skrev:
Aj.
Min morfar drog igen bildörren över huvudet på mormors tax när han skulle åka ifrån en date dom haft. (det här var när dom var nykära) Hunden trodde det skulle ut och åkas bil så han hoppade in i bilen och morfar smällde igen dörren. hunden dog knall fall. Morfar har dåligt samvete för den hunden än idag trots att han är dement som en tegelsten.
Din hund överlever även utan svans, och lite ärr är bara coolt, säg det till jycken så blir han nog glad igen.
:hihi

Edit: din hund ser ju ut som Falos hund.. (fast med trasig svans)

:3freak :död

Stackars liten, han ser verkligen ut att tycka synd om sig själv också. :kär Jag har också varit nära att klämma svansar några gånger, är ju en fördel om man kan få hunden att sätta sig innan man stänger luckan.

Får mig att tänka på när jag var liten och hade ett marsvin i knät, rätt som det är sprattlar det till och ramlar ner på golvet och slår i munnen så det börjar blöda på läppen på den lille kraken, har aldrig riktigt kommer över den dagen fast det var en massa år sen... :(

lite svar eftersom så många? tror att jag åker kombi....
Jag har en Vectra från 1990, en 4-dörrars sedan.
Sen är den "lilla" jycken ca 70cm i mankhöjd och väger 45-47kg.
Sedan står det en bilbarnstol där bak också.
Därav kunde han inte bara tvärvända i baksätet och hoppa ut igen...han var tvungen att backa.
Hade det varit våran familjebil, som är en Omega kombi, då hade han förmodligen hunnit vända o sen kör skallen i luckan....
Snabb för att vara så stor o gammal (9 år) :tummenupp

Att det inte gör honom något att amputera av den lilla biten vet jag...han är lika glad ändå. Men istället för att vänta 10 dagar på operation, så kunde vi lika gärna testa o se om svansen börjar att läka på 21 dagar....
Växer den bara ihop så får han ju inte ont av den längre.

Och tratten har åkt på nu så han inte kommer åt bandaget..

Ang Falo's hund....
Här i kvarteret kallar de Zambo för Scooby Doo eller Marmaduke. :hihi

Kerplunk skrev:
Får mig att tänka på när jag var liten och hade ett marsvin i knät, rätt som det är sprattlar det till och ramlar ner på golvet och slår i munnen så det börjar blöda på läppen på den lille kraken, har aldrig riktigt kommer över den dagen fast det var en massa år sen... :(
För 5-6 år sedan då vi fortfarande hade kvar våran Rottweiler här hemma så skulle jag och en kompis gå ut och kolla på dom nykläckta kycklingarna vi hade fått (ja, vi hade även höns på den tiden).
Vi tog med hunden då hon brukade följa med pappa ut dit när det skulle matas, men när vi kommer in så får kycklingarna och hönsen panik och börjar springa runt. En av kycklingarna blev separerad från gruppen och springer rakt in i hunden. Vad händer då? Jo, hunden naffsar tag i den, och hela kycklingen försvinner in i munnen. Jag skriker förtvivlat och hunden spottar ut den igen. Men det var redan för sent :( Hunden som fortfarande tror att kycklingen bara vill leka tar den i munnen igen och råkar svälja den, ut kommer bara ett par fjädrar.
Jag gråter, min kompis gråter och hunden skäms.
Jag låtsades som om jag inte visste något om det när mamma frågade vart ena kycklingen tagit vägen. Tog säkert 2 år innan jag vågade erkänna, och jag har fortfarande dåligt samvete :(

Alltså, jag kan inte sluta skrattaa gällande taxen, känner mig ond och elak, men kan bara inte sluta. Jag bara måste få reda på hur det hela gick sen, blev dom ihop ?, vad hände Berätta !

Min farsa klämde svansen i bildörren på vår hamilton stövare ( må hon vila i frid ), nej, hon dog inte då, det tog en tio år till ugenfär.

vi har haft hundar i familjen hela mitt liv, minst en, men oftast två åt gången.
Största bedriften nån av dom gjort var nog Cindy, en då 1-2 år gammal Cavalier king charles spaniel. Vi skall försöka dra historien kort.
Fredag eftermiddag, vi packar i nför helgens lilla båt tur till koster, där vi har sommarstuga. Stuva in väskor och matkassar i bilen tillsamans med hunden, går in för att hämta de sista grejerna och göra färdigt för avfärd.
Väll ute vid bilen tar mamma tag i handtaget, dörren är låst ???
Kollar in i bilen ( en volvo 940 kombi ), på förarsätet sitter Cindy, med en 250 Grams Torsk Pilk hängandes från munnen !
Alla rutor var nerfläkade med blodstänk. Dörren låst, och nyckeln sitter i bilen ! Central lås, självklar option...
Som tur va hadde Cindy lugnat ner sig, bara satt och tittade ut på en hysterisk mamma, en farsa som frenetiskt försökte slita upp en dörr, och en Ted på väg ut ur garaget med ett 2 meter järnspet, välriktat mot höger bakdörrs fönster.
20 cm från fönstret skriker farsan NEEEEJ !!!
Där kommer kim ( bror ), han har reservnycklarna.
Ut med hunden, fram med avbitare, Knippsa av trekroken som hänger genom både över och under läpp på stackars v0ffse,
Racketfart till Vetrinären, pumpa hunden full med bedövning, sömnmedel och annat mumms som sänker en 5-6 kilos Kavalier king charles spaniel, mankhöjd styva 25 cm på ungefär 19 secunder...
Fram med avbitaren, knippsa ur krokar och grejer från vovve, sätta några fina stygn, och hem igen,
Fram med en gammal hockeybag, ner med kudde och filt, lägg hund på detta dra igen kedjan så inte hund skall rammla ut, och så mankan ha koll på henne.
Ner till Kosterbåten, ombord med all bråte som skall med, inkl hund.
Halvägs på båten börjar hunden kvickna till, glad i hågen då lillkillen som sitter på raden breve henne och mummsar dummle prasslar friskt med papprena.
Det är en kul syn att se en hund som inte kan röra sig, men är vaken försöker tigga smågodis...
Väl framåt kvällen i sommarstugan började tendenser till "jag är en vaken hund och måste pissa" syndromet visa sig.
Bär ut hunden på gräsmattan, vilt vinglande som en en gropie efter en treveckors ontour fylla hittas en passande fläck, fult duglig att pissa på. Och Cindy börjar så fint att utföra sina ärenden. I ungefär 3 secunder, av nån mystisk anledning vrider sig just den biten av gräs som hon står på 45 grader longitud och hund drattar rakt fram på snoken.

Dagen efter, Cindy som ny. Startade morgonen med en dummlekola och en massa kel.

Därför man ska ha kuperat :rolleyes:
Våran hund fastnade med svanstippen i dörren mellan kök och hall när brorsan stängde dörren. Hunden var inne i köket och började givetvis slå runt med svansen och yla och ha sig, blod skvätte på kylskåp och dörrar :död
Blev bara ett jack i svansen, inget brutet som tur var.
Fast lillbrorsan är värre än hunden, den tokfan hade handen mellan tak och bildörr när dörren stängdes. Det kunde ha blivit ett par avklippta fingrar men som tur var så var de så spinkiga samt att det var en fet gummilist upptill. Han klarade sig med lite bandage och rejält svullna fingrar i ett par dagar :hihi

Uppdatering.

Idag så var vi och amputerade av halva svansen.
Eftersom Zambo har kommit åt att slicka och gnaga på svanstippen, trots tratt och bandage, så blev yttersta delen infekterad och det fanns inte längre något alternativ. Det var bara att amputera.
Och eftersom han hade en infektion som sträckte sig över benbrottet, så blev det till att klippa av svanse högre upp. Så nu försvann ca halva svansen på kraken.

Just nu ligger han på övervåningen i sin säng och vi väntar på att han skall vakna upp ur narkosen....

mitt samvete???
mår sämre än på länge just nu, men huvudsaken är att hunden klarar sig
Det är ju inget husdjur.....det är en familjemedlem

Kerplunk skrev:
Stackars liten, han ser verkligen ut att tycka synd om sig själv också. :kär Jag har också varit nära att klämma svansar några gånger, är ju en fördel om man kan få hunden att sätta sig innan man stänger luckan.

Usch. Angånde smådjur så gick Zeb_Macahan (i 10årsåldern) runt med sin hamster i händerna och lekte med den när han var på väg till en kompis. Eftersom hamstrar e ganska snabba så råkar den springa ut ur handen och ramla ner på backen precis samtidigt som Zeb går och han lyckas sätta foten och kliva på det lilla livet som inte var så mycket liv kvar sen. Lagom hemskt när man är 10 år och har dödat sitt favorithusdjur.

Inte mycket att göra åt saken. :( Köp hans favoritmat åt han och gulla lite extra med han.

ZejtaN skrev:
Lång rolig text om den stackars hunden Cindy

:rofl :rofl :hihi Haha, förlåt, men det var bland det roligaste på länge. Stackars hund.

Dock fattade jag inte riktigt vad 250grams torskpilk är för något ? Hursomhelst fastnade det krokar i munnen på Cindy ?

@Catman

Ajajaj. Undrar hur kan kommer reagera när svansen bara är hälften så lång ?

En annan tråkig historia: Min polare hade tre ökenråttor i ett akvarium. En kväll så förde de ett helvettes liv, så han satte in hela akvariet på golvet i badrummet och stängde dörren.

Mitt i natten var det dax för blåstömning varvid polaren sömndrucken går ut i badrummet och kör foten rakt igenom akvarieglaset och lyckas trampa ihjäl alla tre råttorna som låg och sov i en hög.

Vi snackar blod och kaos här :död

Angående hunden så kommer han att kalra sig fint. Han är fortfarande lika mycket hund och lika mycket kompis med dig.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg