Snabbt: ZX9R -03 eller R1 -02? Tips!

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
...
Det finns några intressanta hojar jag är väldigt sugen på men det är en bit att åka till varje. Den ena är en zx9r -03 och den andra en r1 -02. Både är enligt säljarna i mkt fint skick men finns det något anledning att kolla på den ena före den andra? Det här dras upp ofta med är R1:an mer hypad än den kanske bör och att en ett år nyare zx9r är en minst lika bra hoj?

Varför är den ena bättre en den andra? Från fabrik alltså, i efterhand har båda liknande extrautrustning och liknande mil, sv sålda osv.

Det är läge att kolla imorn så jag hoppas på snabba svar! :yoparty

Det finns några intressanta hojar jag är väldigt sugen på men det är en bit att åka till varje. Den ena är en zx9r -03 och den andra en r1 -02. Både är enligt säljarna i mkt fint skick men finns det något anledning att kolla på den ena före den andra? Det här dras upp ofta med är R1:an mer hypad än den kanske bör och att en ett år nyare zx9r är en minst lika bra hoj?

Varför är den ena bättre en den andra? Från fabrik alltså, i efterhand har båda liknande extrautrustning och liknande mil, sv sålda osv.

Rettan är snyggare!!!!!!

Eftersom du redan haft en zx9r bör du ju veta det mesta om den. En kompis till mig har haft båda och säger att zx9:an inte var lika rapp som R1:an. Går du efter prestanda bör du nog ta R1:an och bryr du dig om andra kvaliteér får du gå på magkänslan.

Lycka till! /D.

Grr.. Är det bara Yamaha som kunde göra gryma hojar 02/03 eller? Egentligen är Kawan den bättre hojen av dessa... Körde en R1 -03 igår och den gick väl bra men med mina mått mätt gick även min gamla zx9r -98 rätt bra så en zx9r -03 kanske duger! =)

Nu ska man bara få tag på kawamannen o se om den är kvar eller om man ska somna om!

Trots att R1an är ett år äldre verkar den leda stort på high-tech skalan? Är kawan en tourer eller?

zx9r: 150hk / 186kg = 0,8065hk/kg

r1: 152hk / 174kg = 0,8736hk/kg

Men ninjan har helsystem och dynojet! Attans, den är nog värre när det kommer till kritan. Men vikten kvarstår, kanske att den väger några kilo mindre nu med det fina helsystemet men den tar inte igen 12kg på det, men skulle jag ens känna runt 10kg skillnad? :rolleyes:

Ett inlägg till, tur att det inte finns post-räknare!

Tänker på R1ans USD framgaffel och ett allmänt modernare utseende, går det igenom hela hojen att r1 är modernare från topp till tå eller? Som sagt vi kan väl konstatera att R1an är snyggast men jag vill ha lite mer kött på benen ang. hur det övriga är, har ju som sagt kört r1 03 o den funka bra (var annat som gjorde att jag inte köpte) o nu vill man veta om en zx9r -03 är nåt o ha teknikmässigt eller om man trots att den är nyare köper en "äldre" hoj ifall man väljer den framför en r1 -02 som i princip är likadan som en r1 -03, eller?

Kawan är mest kosmetiskt förändrad från förra årtusendet. Rettan är genomgående modernare precis som du säger.

Rettan är det som gäller i detta fallet. Hade Kawwa varit nyare än just 03 är svaret det omvända. :)

Jag har både R1 och R6 hade en ninja 9 förra året och kan bara säga vad jag själv tycker så finns det inte ens nån tvekan om vilken hoj du ska välja!! R1an är en riktigt grym hoj även med ett par år på nacken skrota kawan men vad vet jag!!

ZX9R kom i sin första version 1994 och R1 1998. R1 är en modernare hoj. Prestandan är nog ganska likvärdig men R1 är smidigare men också obekvämare. Mitt val hade blivit R1 pga att ZX9R känns gammal trots att ZX9R -03 är en helt annan hoj än den som kom -94.

Men varför inte en GSXR 1000? Det hade blivit mitt självklara val om jag hade köpt en liters hoj i den prisklassen.:tummenupp

Trots att R1an är ett år äldre verkar den leda stort på high-tech skalan? Är kawan en tourer eller?

zx9r: 150hk / 186kg = 0,8065hk/kg

r1: 152hk / 174kg = 0,8736hk/kg

För att strula till det lite för dig så överväg att köpa en 10:a istället för en 9 om nu rakt fram prestandan spelar roll ;). 175hk / 170 kg = 1.0294 hk/kg.

Jag var bra nära att köpa en gixxer 1000 -03 förra året men hittade annonsen på min 10:a av en ren slump. Efter den provkörnignen så var saken klar. Har du råd så överväg dom nyare modellerna, både R1 och Ninjorna blev ju skojsigare -04. Lycka till :).

kawan e charmig med sina förgasare, analoga mätare och bondgaffelben samt att man sitter bättre på den om man ska åka långt. R1 02- är en helt klart modernare hoj men bättre prestanda. Det kawan har bättre än yamman är väl bromsarna ocah komforten annars är yamman snäppet vassare.

Det här är intressant, jag har ägt en zx9r dock en 00;a och kör nu en R1:a 03:a samma som 02:an, på kawan var det svingen o smågrejer som skiljer annars identisk hoj med 00:an, jag skulle valt kawan trots att jag har en R1 nu, man sitter bättre på kawan, ska du köra bana mest så ta R1:an ska du ta ut den på gatan (vilket jag tror) så välj kawan, 03 var sista året för zx9r vilket betyder att ev missar när den kom 98(nya versionen) har rättats till, bl a svingen vilken var lite klen, den fick den klassiska bladeböjen över bakhjulet.

R1;an har snyggare bak men kawan har bättre ljus, bättre toppkåpa, bättre skjutsdyna, jag har åkt med min egen hoj där bak och det är inget jag vill göra om (R1), på kawan vet jag inte vad du ska kika på egentligen då inga kända fel finns på den modellen, jag hade inga på mina 5 år jag ägde min, det kallar jag kvalitet, jag är inne på min 2:dra säsong med R1;an och är väl nöjd i stort, båda är mycket bra hojar, provkör båda!

Last edited:
Kom igen nu....köp en tia....

skit i vad alla yamaha-gubbarna snackar om...

en ninja sover aldrig...:tuttar

En zx10r har jag inte råd med, kollade upp gsx1000r -02, den första verkar prisvärd och ligger på vägen till den kawa tråden började med, den andra ligger på vägen till R1 -02 an men det är nog den i Örebro som hägrar av dessa:

http://www.blocket.se/vi/11519314.htm?ca=11_s

Saken är ju den att jag ska åka med den en del till jobbet osv och kanske inte använder så mkt av R1ans hightech, trots att jag vill ha sånt i alla fall. Har ju testat en R1 -03 men inte åkt så långt så man kunnat avgöra om den skulle bli dyrg att åka till jobbet med.

Saken är ju den att jag ska åka med den en del till jobbet osv och kanske inte använder så mkt av R1ans hightech, trots att jag vill ha sånt i alla fall. Har ju testat en R1 -03 men inte åkt så långt så man kunnat avgöra om den skulle bli dyrg att åka till jobbet med.

Då ska du köpa en sån här o åka hela året.

Bifogat

• Vinter BMW-mc mindre.jpg
    Vinter BMW-mc mindre.jpg
    126.5 KB · Visningar: 49
Med hjärtat hos R1 måste Jag nog säga att ZX9R är en bättre allroundhoj, specielt 02-03 med finare sving och snyggare ass.

Kör själv r1 och polaren en zx9r om jag inte fick ta min hoj och skita i utseende skulle jag ta kawan grymt skön att köra stabil på vägen dock ser den förjävlig ut:tungan Ska du köra långa mil ska du absolut ta kawan bara sticka ut och köra några timmar ta r1an

En zx10r har jag inte råd med, kollade upp gsx1000r -02, den första verkar prisvärd och ligger på vägen till den kawa tråden började med, den andra ligger på vägen till R1 -02 an men det är nog den i Örebro som hägrar av dessa:

Vill du köra snabbt och bekvämt så ska du köpa en ZX12R. Den är så skön att köra och har betydligt bättre drag än de hojar du nämt. Jag är frälst! Firebladen jag körde förra sommaren var en slö moppe i jämförelse med ZX12:an.

Vissa påstår att den inte går att svänga med ZX12R med men tittar man på de genomsnittliga varvtiderna i Masterbike på Jerez så var ZX12R knappt 1 sek långsammare än R1 och nästan 1 sek snabbare än lillebror ZX9R! Byter man dessutom till ett 190 bakdäck (200 orginal) så har man en ny hoj.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT