SNABBT med hjälp med en rs125a !!! :)

• Thread starter Thread starter Heinevik
  • Start date Start date

Heinevik

Guest
Tjena!

Har ett litet problem med min rsa. När den stod över vintern så pajjade batteriet. Jag köpte nytt. Satte in det osv. Men nu när jag ska starta den igen funkar de inte. Jag vill inte tro att det är batteriet, men det funkar att sätta igång den nån gång efter jag har laddat batteriet. :va

När man startar den låter det som den slirar. Samtidigt "dör" den. Och texten i den digitala rutan försvinner när ja försöker starta igång den.

Det kan väl inte vara något som står och drar batteri när den är avstängd?
Jag har ingen kick på den jue, så måste få igång elstarten! Orkar inte springa igång den en gång till!!! :gnissla

Hjälp mej!!

Tack :)

Tjena!

Har ett litet problem med min rsa. När den stod över vintern så pajjade batteriet. Jag köpte nytt. Satte in det osv. Men nu när jag ska starta den igen funkar de inte. Jag vill inte tro att det är batteriet, men det funkar att sätta igång den nån gång efter jag har laddat batteriet. :va

När man startar den låter det som den slirar. Samtidigt "dör" den. Och texten i den digitala rutan försvinner när ja försöker starta igång den.

Det kan väl inte vara något som står och drar batteri när den är avstängd?
Jag har ingen kick på den jue, så måste få igång elstarten! Orkar inte springa igång den en gång till!!! :gnissla

Hjälp mej!!

Tack :)

Startmotorn kan vara sönder, men det där med att texten försvinner kan jag ej förklara. Det låter ju precis som att batteriet är slut ju :confused:
Det enda som drar ström när den är avstäng är väl klockan, men den drar nog inte många mA inte..

Edit: testa att ha batteriladdaren på batteriet och sen starta. Startar den då så är batteriet slut.

Last edited:
Kanske en jättedum fråga, men du laddade förhoppningsvis batteriet med syra?

Nej, inte när batteriet är nytt. Då ska man ENDAST ladda med syra...!

testa att ha batteriladdaren på batteriet och sen starta. Startar den då så är batteriet slut.

aaah, låter smart :) ska testa imon, tackar.

Edit. Ifaaaaall det är starmotorn, :gnissla vad går det på att köpa ny? :(

Nej, inte när batteriet är nytt. Då ska man ENDAST ladda med syra...!

Jasså, bra att veta. :) jag har bara hört destillerat vatten...

Men när det är nytt ska man väl inte fylla på nåt? de ska väl va fullt med allt rätt länge väl?

Last edited:

Jasså, bra att veta. :) jag har bara hört destillerat vatten...

Men när det är nytt ska man väl inte fylla på nåt? de ska väl va fullt med allt rätt länge väl?

Jag förstår inte rikigt vad du menar (för sent för mig) men när batteriet är nytt skall det fyllas på med syra och sedan laddas under natten...:rolleyes:

Jag förstår inte rikigt vad du menar (för sent för mig) men när batteriet är nytt skall det fyllas på med syra och sedan laddas under natten...:rolleyes:

Men jag lämnade in den, för de fanns inga batteri ute i affärerna (hatar jönköping, har inte en enda vettig affär)... Så mc-affären borde väl fixat allt sånt? Ja menar, dom borde väl inte tycka ja skulle fixa det? :va

Men jag lämnade in den, för de fanns inga batteri ute i affärerna (hatar jönköping, har inte en enda vettig affär)... Så mc-affären borde väl fixat allt sånt? Ja menar, dom borde väl inte tycka ja skulle fixa det? :va

mc -affären fixade troligtvis med syra. och du skall toppa med dest vatten upp till markeringarna.

men gör så här för att kolla batteriet, ladda det, sätt i det, sätt någon att hålla en multimeter (eller dylikt) för att kolla strömmen.
kolla strömmen när den är av, och när du startar när du startar skall den gå upp (från kanske 12V - 14V (då laddas batteriet) (det skall oxå variera när du gasar)

obs. jag är ingen expert på multimetrar och ström, någon annan kan säkert förklara bättre..(och mer rätt?)

mc -affären fixade troligtvis med syra. och du skall toppa med dest vatten upp till markeringarna.

Det var lagom mycket destillerat. ungefär 5-10 över cellerna var påfyllt.

men gör så här för att kolla batteriet, ladda det, sätt i det, sätt någon att hålla en multimeter (eller dylikt) för att kolla strömmen.
kolla strömmen när den är av, och när du startar när du startar skall den gå upp (från kanske 12V - 14V (då laddas batteriet) (det skall oxå variera när du gasar).

Låter vettigt. Ska kolla upp det. Hur/var får jag tag i en multimeter? Biltema ? :)

För att enkelt kolla om det är batteriet, eller inte, hade jag testat med att ta ett annat batteri/kabla först. :)

Jag skulle tittat på dina säkringar, om någon av dem e sönder så har du problemet där. Jag hade samma problem med att texten försvann och då såg jag att min 20 amps säkring var sönder, bytte den och sedan var problemet löst.

kan även vara dåligt laddat batteri/kassa kablar.

Jag skulle tittat på dina säkringar, om någon av dem e sönder så har du problemet där. Jag hade samma problem med att texten försvann och då såg jag att min 20 amps säkring var sönder, bytte den och sedan var problemet löst.

kan även vara dåligt laddat batteri/kassa kablar.

Usch!!! får panik. Det är inte säkringarna, inte batteriet, inte kablarna, de verkar inte heller som om det är startmotorn..???
Vad kan det vara? Har uppkörning om 2 veckor. Vill inte att dfen ska va broken då :( :( :(

2902678 Usch!!! får panik. Det är inte säkringarna, inte batteriet, inte kablarna, de verkar inte heller som om det är startmotorn..???
Vad kan det vara? Har uppkörning om 2 veckor. Vill inte att dfen ska va broken då :( :( :(
sorry för ot men du har ingen film eller nått från din avatar?

edit: damp såg nu att det inte va en rs :huvet

whannabe, ta en bild på dig sj om du måste ha en bild på en hoj. :)

säg gärna till när du hittar felet. värkar ju jävla mysko att det inte fungerar :gnissla

Last edited:
alltså vadå, du får igång den men när den är igång så dör den ?

nej, jag får inte igång den på elstarten, (har ingen kick) :tummenner
sen när ja sprungit igång den och kört en minut typ och sen stänger av den hoppar den igång hur lätt som helst på elstarten,
men står den i 10 minuter eller 20 kankse, så startar den inte efter det. :va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...