Snabbt ägarbyte?

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Fick hem nya försäkringen från salusansvar idag, 17600:- halvförsäkrat per helår med nya skatten :rolleyes:

Ringer upp dom och säger "nej tack ställ ner mig till en trafikföräkring" men får då svaret att man inte kan ha enbart trafikförsäkring på sporthojar hos dem. Efter lite snack med killen (läs mycket och med olika personer dessutom) kom vi fram till att mina alternativ är att

1. betala
2. ägarbyte (ja han föreslog det faktiskt)

Det första alternativet finns inte på denna jord så nu kommer min fråga: hur gör man ett ägarbyte så snabbt och effektivt som möjligt? Kanske är det bäst att skriva en vecka fram i tiden när man skickar lappen till VV så att de hinner ta emot den, godkänna den och skicka ut nytt ägarbevis till kommande ägaren!?

Tips mottages gärna. Synd att f-bolagen hellre förlorar en kund än går dem tillmötes :huvet

Skulle aldrig gå med på att göra ägarbyte för dom inte orkar göra ett undantag. Säg att du vill se vart i din försäkringsvilkor som det står att du inte får trafikförsäkra din cykel och be dom skicka dom till dig.

Be att få prata med chefen

Skulle aldrig gå med på att göra ägarbyte för dom inte orkar göra ett undantag. Säg att du vill se vart i din försäkringsvilkor som det står att du inte får trafikförsäkra din cykel och be dom skicka dom till dig.

Be att få prata med chefen

bra idé ska höra med dem sen när jag kommer hem.

jag har min hos folksam, betalar 950:- i mån/halvförsäkring med den nya höjningen... har likadan som din :)

Hade inte valt salusansvar för hojen, fast dom var riktigt billiga med jeepen jag hade... Men det e fan så olika

Låter skumt... Om man kollar frågor och svar hos Konsumenternas försäkringsbyrå http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se så hittar man nedanstående.

/B

citat:

Eftersom trafikförsäkringen är obligatorisk enligt lag har bolaget aldrig rätt att neka någon att teckna en trafikförsäkring.

Vad gäller till exempel brand, stöld eller vagnskada har bolaget enligt 3 kap 1 § Försäkringsavtalslagen som regel inte rätt att vägra en konsument att teckna försäkring, som bolaget normalt tillhandahåller allmänheten.

Försäkringsbolaget kan bara vägra teckna försäkring om det föreligger särskilda skäl t.ex. tidigare brott som har särskild betydelse från försäkringssynpunkt eller vid ett stort antal skador som tyder på en vårdslöshet som vida överstiger det normala.

slut citat

Ehh är det inte så att enda sättet att bryta kontraktet med bolaget är att göra ägarbyte?
Jag har en rullande årsförsäkring
och enda sättet att bryta detta är att göra ägarbyte.

Fick samma rekommendation idag faktist av Bilsport o Mc då jag sa att jag
fått motorras och inte kan köra på ett tag.

De ser hellre att man gör så än skiter i att betala.
Sagt o gjort, ringt brorsan (utan A-kort) o bett honom
att bli teoretisk ägare så slipper jag premie och kan sen
skriva tebaxs ägandeskapet när ny motor sitter i. Vill man så
kan man ju byta bolag oxå utan problem.
Trixigt men bästa sättet...

Den bistra verkligheten tyvärr...

Gör ett ägarbyte med en kompis idag, vänta tills allt är klart och "köp" sedan tillbaka hojen och välj ett nytt försäkringsbolag.

Hade Salusansvar först på Gixxern också.
Men efter ett samtal till dom med lite lätta frågor angående om hur många ggr man får ställa av, hur man betalar (månad/kvartal) osv så tappade jag helt förtroendet för dom.
Ursäkta språket men killen jag snackade med var helt jävla värdelös.

Det hela slutade med att jag sa till honom att jag vill ha förtroende för mitt försäkringsbolag och det har jag fan inte för dom, så jag vill inte va kund hos er längre..

Han blev sur :/

Ehh är det inte så att enda sättet att bryta kontraktet med bolaget är att göra ägarbyte?
Jag har en rullande årsförsäkring
och enda sättet att bryta detta är att göra ägarbyte.

Fick samma rekommendation idag faktist av Bilsport o Mc då jag sa att jag
fått motorras och inte kan köra på ett tag.

De ser hellre att man gör så än skiter i att betala.
Sagt o gjort, ringt brorsan (utan A-kort) o bett honom
att bli teoretisk ägare så slipper jag premie och kan sen
skriva tebaxs ägandeskapet när ny motor sitter i. Vill man så
kan man ju byta bolag oxå utan problem.
Trixigt men bästa sättet...

Den bistra verkligheten tyvärr...

hade en hoj på bilsport-mc.. ringde upp o sa att jag skulle flytta o hade inte garage nå mer (derars krav) jag kan inte följa era bestämmelser så ni får ta bort mig... dom plocka bort mig direkt...
tips. läs vad som står o kanske inte ni kan uppfylla nåt o då kan ni förmodligen byta bolag.

Låter skumt... Om man kollar frågor och svar hos Konsumenternas försäkringsbyrå http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se så hittar man nedanstående.

/B

citat:

Eftersom trafikförsäkringen är obligatorisk enligt lag har bolaget aldrig rätt att neka någon att teckna en trafikförsäkring.

Vad gäller till exempel brand, stöld eller vagnskada har bolaget enligt 3 kap 1 § Försäkringsavtalslagen som regel inte rätt att vägra en konsument att teckna försäkring, som bolaget normalt tillhandahåller allmänheten.

Försäkringsbolaget kan bara vägra teckna försäkring om det föreligger särskilda skäl t.ex. tidigare brott som har särskild betydelse från försäkringssynpunkt eller vid ett stort antal skador som tyder på en vårdslöshet som vida överstiger det normala.

slut citat

mycket intressant men den där texten kan man tolka lite hur man vill. Man kan aldrig neka någon en trafikförsäkring men det har dom ju heller inte gjort eftersom att det alltid ligger en trafikförsäkring i botten, över ev. hel och halvförsäkring.

Billigast för mig blir just nu Trygg hansa som kostar mig 10200:- trafikföräkrat per år och denna går dessutom att ställa av om man så behagar. Ska nog för säkerhets skull ringa runt all bolag igen för att höra vad de har att komma med.

Har inte snackat med Salus ännu men återkommer med resultat så fort jag snackat med dom

mycket intressant men den där texten kan man tolka lite hur man vill. Man kan aldrig neka någon en trafikförsäkring men det har dom ju heller inte gjort eftersom att det alltid ligger en trafikförsäkring i botten, över ev. hel och halvförsäkring.

Billigast för mig blir just nu Trygg hansa som kostar mig 10200:- trafikföräkrat per år och denna går dessutom att ställa av om man så behagar. Ska nog för säkerhets skull ringa runt all bolag igen för att höra vad de har att komma med.

Har inte snackat med Salus ännu men återkommer med resultat så fort jag snackat med dom

Grabben du snackat med har säkert sina regler att följa som produktutvecklare osv har bestämt.

Man brukar inte kunna ändra omfattning under pågående försäkringsår, eftersom det är ettårsavtal.

Sen ser försäkringsbolagen säkert inte detta som en höjning av premien eftersom det inte är det utan en skatt som regeringen valt att ta in lite slött genom att använda sig av försäkringsbolagen ist för tex VV som handhar vägskatten.

Jag kan tro att de ser din premie på ditt försäkringsavtal som oförändrad och därför ingen anledning till att du skall få sänka omfattning mitt i perioden? Dock ska de ha förvarnat om skatten och premien.

Om inte annat verkar de vara lite bakom det billigaste för dem måste ju vara att bara trafikförsäkra, så lite omfattning som möjligt på sporthojar. Nog för att trafiken är den stora biten.

Att jag sj aldrig skulle välja ett annat bolag än något av de 4 stora är en annan femma..

Ställ av den o "sälj" den till mor/far.
Sedan kollar du bolag o köper tillbaka den när du hittat prisvärd försäkring. :tummenupp

Det skickade de väl ut inför huvudförfallodagen och just den dagen kan man säga upp/ändra eller byta bolag om man vill utan att trassla med ägarbyte eller liknande. Huvudförfallodagen är ju den dag avtalet löper från - till om man har årsavtal.
Har man tecknat försäkringen via telefon eller nätet har man dessutom 2 veckors ångerrätt och därigenom möjlighet att byta om man upptäcker att det inte var nåt bra avtal.

F-bolagen har oftast inget emot att gå ner i försäkring men t.ex. att gå upp från halv till hel under pågående kontraktsperiod brukar göra dem misstänksamma och de kräver då bilder och oftast en besiktning för att se att man inte kört sönder grejerna och därför vill teckan hel.

Att byta ägare är helt möjligt men omständigt och idiotiskt samt så får hojen genast 2 ägare till på pappret.

Jag hade IF förut men hos dom får man ju inte köra på bana. När jag upptäckte det så ringde jag dom och sa att jag måste byta bolag eftersom jag vill köra bana. Ok sa dom och det va inga problem. Så då borde ju du få byta med motiveringen "Den här höjningen har jag inte råd med".

F-bolagen har oftast inget emot att gå ner i försäkring men t.ex. att gå upp från halv till hel under pågående kontraktsperiod brukar göra dem misstänksamma och de kräver då bilder och oftast en besiktning för att se att man inte kört sönder grejerna och därför vill teckan hel.

Att byta ägare är helt möjligt men omständigt och idiotiskt samt så får hojen genast 2 ägare till på pappret.

men du har ju en förbannat vettig förklaring till varför de är 2förmånga på pappret.

ok så här blev det!

ringde till en tjej på salus ansvar, mycket trevlig som svarade på alla mina frågor och tyckte det hela var lite dumt. Efter att jag surnat till lite så kom hon med följande tips som hon absolut INTE rekommenderade men som faktiskt fungerar smärtfritt:

"ge fan i att betala räkningen"

Ok bra sa jag, fr.o.m. 1 augusti kommer jag att kunna teckna ny försäkring. Det fanns inte något sätt i hela världen hon kunde bryta försäkringen, yeah right men jag orkade inte tjaffsa mer.

Detta känns ju jävligt fel dock, att inte betala räkningar är inte min grej men hon har intygat att det inte ger några problem i framtiden och jag har noterat hennes namn, telefonnummer, datum, klockslag o.s.v. så jävlar om det visar sig att man fått någon prick i något obskyrt register :)

Detta är som sagt inget de rekommenderar.

Hmm problemet kan ju bli att trafikförsäkringsföreningen går in och skickar en räkning till dig istället för att hojen vart oförsäkrad ex antal dagar/veckor... Och det är sannerligen inte billigt...

Du blir ju kanske kvitt salusansvar men inte dom blir du inte kvitt med :)

Tycker absolut inte du ska göra som hon sa

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...