Snabbfråga ang. registreringsbes.

sp33dy

Svärmorsdrömmen.
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
WR450, DB7
Provkör besiktningsmännen en mc vid registrering, och isf. hur omfattande är denna provkörning?

Tack på förhand!
Niklas

När jag gjorde det senast så provkörde dom inte, men det va i februari. Gången innan det så tog han en runda på några minuter. Gasade ganska friskt.

Vid bra väder så tar de en runda.
Annars är det som en helt vanlig besiktning, bortsett från att de kollar noga på ram- och motornummer, och att hojen är i orginalutförande.

De behöver inte provköra. En registreringsbesiktning är till för att fastställa fordonstyp- och ursprung. Bilprovningen identifierar fordonet och kontrollerar det ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt samt fastställer de fordonsuppgifter som ska registreras.

Kontrollbesiktningar (med provkörning) görs för att se om fordonet är i det skick och har den utrustning som krävs ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. Kontrollbesiktning skall ske senast 24 månader (två år) efter föregående kontrollbesiktning. Är motorcykeln redan besiktigad (t ex inom EU) enligt två års-regeln behövs ingen kontrollbesiktning.

Jag har precis registreringsbesiktat (förra veckan) och fick välja om de skulle göra en kontrollbesiktning också (när jag ändå var där) - så jag skulle slippa göra det i höst.

Okej, tack för svaren allesammans!

Får hålla tummarna för att det går vägen imorgon :tummenupp

Oftast brukar man ta registrerings och kontrollbesiktning vid samma tillfälle, enklast så. Det enda jag märkte av kontrollbesiktningen var att de skrev ut ett besiktningsprotokoll iom att de redan hade gått igenom hojen vid registreringsbesiktningen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park