Snabbfäste med AMP hålbild

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån dom vet om det finns nån form av snabbfäste med AMP hålbild? Skulle vilja ha nåt sånt för att flytta Montana 700i GPS-fästet mellan Trajan och KLR:en. Montana fästet med strömförsörjning är ju inte gratis så jag har snabbkontakt på strömkabeln till fästet.

På KLR:en har jag RAM-fästet men det blir sämre och klumpigt med RAM på Trajan där ett cykelfäste passar perfekt. Nu är det väl inte jätte jobbigt att skruva loss RAM-kulan och skruva dit GPS-fästet i cykelfästet men skulle man hitta ett snabbfäste vore det ju fint.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag vet faktiskt inte riktigt vad AMP står för men har kommit i kontakt med det via RAM-Mount där kulorna har "AMP hålbild" och det har även fästet till Montanan 700.

Jag har faktiskt det fästet du lämkar till, har köpt det men det finns en hake och det är att det inte finns strömförsörjning. Det fästet du länkar till passar perfekt mellan styröverfallen på Thruxtonen efter att jag fräst bort nån milimeter från sidan, där emot passar det inte på KLR:en utan där är RAM fästet bättre, RAM fäste på trajan blir väldigt klumpigt.

Montana fästet med strömförsörjning kostar ca 1200 kr vilket jag tycker är dyrt, så vad jag är ute efter är att enkelt kunna flytta fästet med strömförsörjning mellan cykelfästet på Trajan och RAM-kulan på KLR:en och jag har redan snabbkontakt till strömförsörjningen till fästet.

Som det är nu måste jag skruva loss fästet vilket gör att jag bara gör ett byte i undantagsfall, annars sitter fästet på KLR:en. Hade varit fint om man kunde flytta fästet snabbt och enkelt och SW Motec fästet verkar vara nåt jag söker, dock så krävs det ju två fästen om man inte kan köpa lösa delar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Garmin är bra, RAM är bra. Men inte fan är det gratis. Jag tror att man ändå till slut åker på att köpa två original cradles, grina lite och vara nöjd sedan. Men kolla Touratech, de brukar ha ganska bra (men dyra) grejor.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Garmin kan man bli lite pissed-off på. Ville ha ett bilfäste till BMW Navi VI, detta kostar skjortan men provade ett båtfäste för en annan Garmin - mycket likt, men de hade gjort precis lagom många måttförändringar för att det skulle vara omöjligt att modifiera
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har redan två fästen då det var så jobbigt att montera loss allt från 49:an då moderna skotrar saknar en huv, då kändes 1200 kr motiverat.

Thruxtonen känns det lite tvärt om där känns 1200 kr dyrt för nåt som bara används nån gång då och då. Där emot vore det fint att kunna montera fast GPS:en snabbt om man vill det som om man får för sig att åka nånstans bara så där. Sen tycker jag att GPS fäste känns lite fel på en cafehoj som Thruxton är och vill inte ha det fastmonterat då det inte används. Hela cykelfästet går dock snabbt att montera bort från hojen så det är smidigt.

Skillnaden på att ha RAM fäste mot cykelfästet, GPS:en sitter bättre vid överfallen på Thruxtonen, på KLR:en vill jag ha den framme ovanför mätaren och då är RAM fästet bäst.20220705_181748.jpg20220705_205010.jpg20220417_152332.jpg
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag har redan två fästen då det var så jobbigt att montera loss allt från 49:an då moderna skotrar saknar en huv, då kändes 1200 kr motiverat.

Thruxtonen känns det lite tvärt om där känns 1200 kr dyrt för nåt som bara används nån gång då och då. Där emot vore det fint att kunna montera fast GPS:en snabbt om man vill det som om man får för sig att åka nånstans bara så där. Sen tycker jag att GPS fäste känns lite fel på en cafehoj som Thruxton är och vill inte ha det fastmonterat då det inte används. Hela cykelfästet går dock snabbt att montera bort från hojen så det är smidigt.

Skillnaden på att ha RAM fäste mot cykelfästet, GPS:en sitter bättre vid överfallen på Thruxtonen, på KLR:en vill jag ha den framme ovanför mätaren och då är RAM fästet bäst.View attachment 475101View attachment 475102View attachment 475103
Kör du så långt och på sådana ställen med Trajan att du inte hittar hem?? Jag har motsvarande "stall" och använder inte GPS på S:en, vägskyltarna räcker (och då har vi säkert fler asfalterade vägar söderöver än i norr). Men, skall inte ifrågasätta behovet - håller dock med om att den ser lite malplacerad ut på en caféhoj.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kör du så långt och på sådana ställen med Trajan att du inte hittar hem?? Jag har motsvarande "stall" och använder inte GPS på S:en, vägskyltarna räcker (och då har vi säkert fler asfalterade vägar söderöver än i norr). Men, skall inte ifrågasätta behovet - håller dock med om att den ser lite malplacerad ut på en caféhoj.

Det händer faktiskt, har irrat mig iväg åt Sundsvall på Trajan och då är det fint med GPS eller om man ska till nån specifik adress är det ju smidigt att bara kunna klicka fast fästet, trycka i strömkarlen och klicka fast GPS:en.

Ska kolla med Saarela om han vet nåt om detta fäste och kan få tag på grejerna om dom är bra.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det händer faktiskt, har irrat mig iväg åt Sundsvall på Trajan och då är det fint med GPS eller om man ska till nån specifik adress är det ju smidigt att bara kunna klicka fast fästet, trycka i strömkarlen och klicka fast GPS:en.

Ska kolla med Saarela om han vet nåt om detta fäste och kan få tag på grejerna om dom är bra.
SW Motech är mycket hög kvalitet - har tankväska m. snabbfäste, längre växelspak, kraschpuckar, störtbågar t GS o lite annat - är helnöjd.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Överväg åtminstone en shucker tankväska med fönsterfack på en Thruxton. Naviröst i intercomen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
SW Motech är mycket hög kvalitet - har tankväska m. snabbfäste, längre växelspak, kraschpuckar, störtbågar t GS o lite annat - är helnöjd.

Då borde väl deras GPS-fäste vara av bra kvalité, har mailat Saarela. Hittade även fästet på amazon.se.

Överväg åtminstone en shucker tankväska med fönsterfack på en Thruxton. Naviröst i intercomen.

Vad menar du med shucker tankväska? Undra hur displayen funkar genom ett fönster. Sen funderar jag på strömkabeln men då kanske man kan köra med USB-kabeln. Helst skulle man då velat ha en kabel med vinklad kontakt så man får mindre brytning i USB-porten.

Fick annars en idé om att tillverka ett snabbmontage själv, två aluminium plattor med frästa laxspår och låsskruvar på undersidan utanför nuvarande "basplattor", kanske ett vinterprojekt?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Shucker = typ frän, läcker ;)

Man kan nog inte trycka på knappar osv men du kan låta dig vägledas av den.

Annars en RAM-kula bara så klämmer du dit resten vid behov. Syns inte annars.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Shucker = typ frän, läcker ;)

Man kan nog inte trycka på knappar osv men du kan låta dig vägledas av den.

Annars en RAM-kula bara så klämmer du dit resten vid behov. Syns inte annars.
Tack för språklektionen:rodnar

RAM kula har jag redan på styret men det blir så klumpigt med GPS:en där där mot på i fästet på styret, syns ju ganska tydligt på bilderna. I och för sig funkar ju detta om man just bara ska ha på GPS:en, för längre planerade resor kan man ju skruva över fästet.

Fick mail av Saarela men SW Motech fästet har utgått men det finns några till salu på amazon.se. Frågan är om det utgått för att det är dåligt eller bara sålt dåligt? Man vill ju inte att Montana GPS:en ska lossna i farten.

Fick som sagt en idé på hur man kan göra eget snabbfäste i aluminium med en eller två låsskruvar från baksidan. Tänker mig ett fäste med två delar som har laxspår, låsskruvar i underdelen som pressar i en grop i överdelen så de bägge delarna trycks mot laxspåren, gropen i övre delen i GPS-fästet skulle vara till för att om låsskruven skulle lossna måste den skaka ut 3-4 mm innan delarna kan gå isär.
 

srolfe5

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2022
Hoj
Märke
Vad är AMP? Googlade men hittade inte. Fästet du länkar till verkar ha utgått - finns inte i SW Motechs sortiment längre vad jag kan se. https://sw-motech.com/en/products/navigation/universal+mount+GPS+camera+GoPro/kits/
det här är ett enkelt fäste för Montana - användbart?? https://www.utomhusliv.se/produkt/garmin-montana-handlebar-mount/snow rider 3d
eller denna? https://sw-motech.com/cosmoshop/default/artikelpdf/gps_00_308_10400_b.pdf
Saarela har tagit hem en del SW Motech till mig
The Montana bracket with power supply costs about SEK 1200, which I think is expensive, so what I'm looking for is to be able to easily move the bracket with power supply between the bicycle bracket on the Trajan and the RAM ball on the KLR, and I already have a quick connection to the power supply to the bracket.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top