Snabbavluftning, bu eller bä?

caseih

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2006
Hoj
Ktm 525exc 06-
Hej.

undrar om Snabbavluftningsventiler till framgafflar funkar bra?

Läcker dom eller är dom tät?

bättre att bara skruva upp skruven istället för en ventil som kanske kan läcka?

Hade biltemas på en tidigare hoj, funka som de skulle.

Beställde ett par nya häromdan när jag ändå beställde hem lite annat skit.

Fungerar finfint men i ärlighetens namn hur ofta trycker ni på dem och får ett meningsfullt utbyte?

Fungerar finfint men i ärlighetens namn hur ofta trycker ni på dem och får ett meningsfullt utbyte?

Typ aldrig, men däremot kommer man alltid på att lufta ur skiten när man står mitt ute i ingenstans sen har man glömt bort det när man är hemma i garaget :D

Snabbavluftning eller en bra checklista på saker att göra :D

Många som tävlar i supermoto vill inte ha dom var den allmäna uppfattningen i depån. Va något om att det kan hända på något sätt dom suger i sig luft med ändrade fjädringsegenskaper som resultat. Låter långsökt, men kan ju vara så. Själv har jag aldrig provat på grund av detta. Man luftar ju ur till varje rejs ändå som en av alla rutiner man går igenom innan start.

Om man säger så här, de funkar klockrent när de sitter på plats, men när de INTE fungerar går det ganska illa. :crash

På min hoj gick den ena ventilen av jäms med locket på gaffelbenet, lämnade alltså kvar den gängade, ihåliga delen och luften hade fritt flöde. Det är inte 100% bevisat, men det är den troliga orsaken till att min hoj dök, den liksom "knäade" när höger gaffelben slog igenom totalt när jag passerade en kant mellan grus och asfalt/betong på en folkracebana för några år sedan.

Jag (och alla som var i närheten på banan) blev ganska förvånad(e) när jag plötsligt dök med huvudet före ner i betongen.

Och nej, chansen att ventilen hade gått sönder i själva kraschen är infinitesimal, det är högst troligt att det är ventilfel som är orsaken till kraschen.

Nu tror jag inte att det är ett vanligt fel, men det är värt att tänka på. Jag tycker det var smidigt som f-n, eftersom jag är den typen som just luftar gaffeln efter varje körning, som en del av servicerutinen.

Du är inte först Yasha...

Det har hänt förr att dessa ventiler hänger sig öppna samt går av pga utmattning/våld med resultatet att gaffeln helt plötsligt står öppen = slut på racet. De enda bra gaffelluftarna är de man borrar upp hålet och försänker en M8 istället för de fjuttiga höga eloxerade sakerna som sitter i en M4.

Varför riskera ett brutet race pga att man är för lat för att använda skruvmejseln och lufta på traditionellt sätt innan start? Snabbluftare är för posörer som måste köpa hela Hardpartskatalogen med eloxerade prylar...

Dom flesta som har snabbluftare här i tråden verkar ju dessutom missuppfattat hur man luftar en gaffel. Gör man det lite då & då när man sitter på cykeln så låter det ju onekligen som att kan ske lite hur/var/när- som helst?

Luftar gaffeln gör man med gaffeln OBELASTAD. Dvs. när hojen står på pall eller motsvarande.

I min värld är det för övrigt bara en pryl som kan krångla. Har aldrig varit med om en luftskruv som lossnar eller skapat andra problem. Så varför förändra det mot något som kan strula/gå sönder? Är dessutom ganska tveksamt till att dom där håller helt tätt i alla lägen.

Sen ser jag ju inte riktigt vinsten. Är det jobbigt att lufta en gaffel?

Dom flesta som har snabbluftare här i tråden verkar ju dessutom missuppfattat hur man luftar en gaffel. Gör man det lite då & då när man sitter på cykeln så låter det ju onekligen som att kan ske lite hur/var/när- som helst?

Luftar gaffeln gör man med gaffeln OBELASTAD. Dvs. när hojen står på pall eller motsvarande.

I min värld är det för övrigt bara en pryl som kan krångla. Har aldrig varit med om en luftskruv som lossnar eller skapat andra problem. Så varför förändra det mot något som kan strula/gå sönder? Är dessutom ganska tveksamt till att dom där håller helt tätt i alla lägen.

Sen ser jag ju inte riktigt vinsten. Är det jobbigt att lufta en gaffel?

Nu är det så att jag vet att man avluftar en gaffel vid obelastad hoj, jag är också tillräckligt lång för att kunna stå över hojen, dra isär fjädringen och avlufta samtidigt... Det är egentligen väldigt enkelt..

Anledningen att jag har dom där över huvud taget var att dom satt där när jag köpte hojen. Hade aldrig brytt mig om att skaffa några själv

Jag kör med snabbluftare - så spar jag lite tid och fipplande. Originalskruvarna är små och så ska man ha rätt mejsel till hands, mina kändes som om de var på väg att gänga i fel eller få skruvskallen sönderdragen. Ett bättre alternativ är som föreslagits att gänga upp till grövre dimension och stadigare skruvar - kanske något med "vingmutter" som man kan dra förhand.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park