Snabbast ?? USB2 eller FireWire?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
...trots att jag jobbar på något som anses vara en data och utvecklingsavdelning kunde ingen säga vilket som var snabbast av USB2 och FireWire...

Någon som kan reda ut detta en gång för alla!?
- Vilken är snabbast?
- Vilken är dne stora skillnaden?
- Skillnader i användningsområde?

USB 2.0
1.5 Mbit/s 12Mbit/s 480Mbit/s supported.
USB controller is required to control the bus and data transfer.
Cable up to 5 m.
Up to 127 devices supported.
Power supply to external devices is 500 mA/5V (max).
Full compatibility with USB 1.1 devices.

FireWire (IEEE1394)
100 Mbit/s 200Mbit/s 400Mbit/s supported.
Works without control, devices communicate peer-to-peer.
Cable up to 4.5 m.
Up to 63 devices supported.
Power supply to external devices is 1.25A/12V (max.).
The only computer bus used in digital video cameras.

korvgubbe skrev:
...trots att jag jobbar på något som anses vara en data och utvecklingsavdelning kunde ingen säga vilket som var snabbast av USB2 och FireWire...

Någon som kan reda ut detta en gång för alla!?
- Vilken är snabbast?
- Vilken är dne stora skillnaden?
- Skillnader i användningsområde?

Jag tycker skillnaden är väldigt liten i hastighet rent praktiskt, men rent teoretiskt kan du säkert diskutera dig blå om vilket som är snabbast...

McB skrev:
USB 2.0
1.5 Mbit/s 12Mbit/s 480Mbit/s supported.

FireWire (IEEE1394)
100 Mbit/s 200Mbit/s 400Mbit/s supported.

Vad, när gäller de tre olika hastigheterna?!
För mig som inte är insatt är kan det vara intressant..

Vad hör att USB2 har så mycket lägre värden i de två första angivelserna men högre i det sistnämnda?!

korvgubbe skrev:
Vad, när gäller de tre olika hastigheterna?!
För mig som inte är insatt är kan det vara intressant..

Vad hör att USB2 har så mycket lägre värden i de två första angivelserna men högre i det sistnämnda?!

Dom två första värdena är bakåtkompatibiliteten med USB1.1, den snabba är USB2.0.

GSXR1100R skrev:
FW är stabilare än USB2
Kan vara. USB kan om man har otur med drivare vara lite jiddrigt. Men sen använder du USB till så mkt mer än FW också så det har väl sin förklaring.
FW använder du till hårddiskar och DV kameror, sen är det inte så mkt mer. USB använder du till allt snart.

Så här är det. Firewire har uppdaterats nu till 1394b vilket ger 800 MBit/s. Så den nya firewire är mycket snabbare. Tidigare gällde 400 MBit/s och då var USB2 snabbare.

Fast det som jag anser viktigt är att FireWire inte slukar processorkraft vilket USB2 gör. Testade med min externa DVD brännare som har båda portarna och med USB2 så suger den 30% av cpu'n (1.5 GHz'are) och firewire to typ 1%.
Detta gör att med USB2 så vågar jag inte göra så mycket annat med datorn medans jag bränner. Alltså har jag den kopplad på FireWire porten istället.

FireWire är en mer tekniskt överlägsen och USB2 är enklare och billigare.

robbah99 skrev:

Tackar och bockar för alla svar!

Hittade för övrigt en produkt som jag skall införskaffa när jag får min nya bärbara dator.. Eftersom den rymmer blott 40gb ville jag ha en extern hårdisk.. nu hittade jag denna eminenta tingest till det ringa priset av 315kr...
Då kan jag använda vilken IDE-hdd jag vill! =)

http://www.eksitdata.com/extern/easyide/easy.html
:tummenupp

korvgubbe skrev:
Tackar och bockar för alla svar!

Hittade för övrigt en produkt som jag skall införskaffa när jag får min nya bärbara dator.. Eftersom den rymmer blott 40gb ville jag ha en extern hårdisk.. nu hittade jag denna eminenta tingest till det ringa priset av 315kr...
Då kan jag använda vilken IDE-hdd jag vill! =)

http://www.eksitdata.com/extern/easyide/easy.html
:tummenupp
Ja, den där var ju faktiskt lite listig! :tummenupp

firewire 400 (Mbit/s) är lite snabbare i praktiken än USB2 trots att spec:en för USB2 är 480 Mbit/s. Det handlar dock inte om någon stor skillnad, kanske 4-5% till FireWires fördel. Detta förutsatt att du använder PC. Använder du Mac är FireWire ljusår snabbare än USB2.

robbah99 skrev:
Så här är det. Firewire har uppdaterats nu till 1394b vilket ger 800 MBit/s. Så den nya firewire är mycket snabbare. Tidigare gällde 400 MBit/s och då var USB2 snabbare.

Fast det som jag anser viktigt är att FireWire inte slukar processorkraft vilket USB2 gör. Testade med min externa DVD brännare som har båda portarna och med USB2 så suger den 30% av cpu'n (1.5 GHz'are) och firewire to typ 1%.
Detta gör att med USB2 så vågar jag inte göra så mycket annat med datorn medans jag bränner. Alltså har jag den kopplad på FireWire porten istället.

kör du SP2 på XP skall du kolla in vad dom säger på www.tomshardware.com tydligen har dom dragit ner på hastigheten i FW2 till 100Mb antagligen för att USB skall framstå mycket bättre (allians Intel & Microsoft ?).

pho skrev:
kör du SP2 på XP skall du kolla in vad dom säger på www.tomshardware.com tydligen har dom dragit ner på hastigheten i FW2 till 100Mb antagligen för att USB skall framstå mycket bättre (allians Intel & Microsoft ?).

Nja... MS har ju inte dragit ner hastigheten avsiktligt, de hade helt enkelt inte färdigställt mjukvaran.

Det var en XP SP2 Release Candidate de testade med

pho skrev:

Allians Intel & MS? :confused:
Är väll MS som utvecklat både USB och XP och Apple står för Firewire.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!