Snabbast runt Sviestad efter ombyggnaden?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Vilken typ av MC kommer att bli snabbast runt Sviestad efter ombyggnaden? Sviestad som är en typisk effektbana med sina tajta svängar och den långa rakan kommer efter ombyggnaden att förlora en hel del av sin karraktär. På den nuvarande långa rakan når snabba hojar +250 km/h efter knicken, med den nya chikanen kommer man att börja bromsa i god tid innan knicken. Vilken toppfart kommer en vanlig Vanilj-1000cc att uppnå? 200 km/h? Blir det en ny favvobana för mindre maskiner eller kommer 1000cc fortfarande att dominera? Nu är kanske Knutstorp inte är någon lämplig jämförelse men den är i alla fall ett exempel på att störst inte alltid går först.
 
Vilken typ av MC kommer att bli snabbast runt Sviestad efter ombyggnaden?

Man kan nog vara ganska säker på att alla effektsvagare men smidigare hojar kommer knappa in gentemot en effektstarkare hoj. 125/250 kommer inte komma ikapp de större 4-taktarna men 600:orna kan nog börja konkurrera med 1000. Mitt tips är att 1000 fortfarande är snabbast med 600:orna betydligt närmare än förut.
 
En 250 skulle definitivt kunna vara snabbast men toppen är ju borta där - varken Fredde, Mårtensson eller Cajback kommer att köra SM.
 
2875451 En 250 skulle definitivt kunna vara snabbast men toppen är ju borta där - varken Fredde, Mårtensson eller Cajback kommer att köra SM.
Vågar du satsa pengar på att Fredde inte dyker upp till SM:et? :)

2875388 Man kan nog vara ganska säker på att alla effektsvagare men smidigare hojar kommer knappa in gentemot en effektstarkare hoj. 125/250 kommer inte komma ikapp de större 4-taktarna men 600:orna kan nog börja konkurrera med 1000. Mitt tips är att 1000 fortfarande är snabbast med 600:orna betydligt närmare än förut.
Jag tror faktiskt inte att 1000cc kommer vara snabbast. Men som Neytral säger så avgäörs det nog mest av vilka som kör. Kommer Jimmy, Christer, Hansson etc och kör för att få träning kan det gå undan.
 
Last edited:
Vad är bästa tiden på Sviestads gamla sträckning med en 250 under race?
 


Jag tror faktiskt inte att 1000cc kommer vara snabbast. Men som Neytral säger så avgäörs det nog mest av vilka som kör. Kommer Jimmy, Christer, Hansson etc och kör för att få träning kan det gå undan.

Såg ju bara när Backlund var där och tränade med Stock600 sukan. Går så in i helvete.
Det är få förunnat att komma upp i de kurvhastigheterna. Ändå så slirade kopplingen + att det var feldrevat o felmappat för den banan. Vet inte tiden då men körde mot håkan o de gänget o kom iaf inte efter såsom det såg ut iaf. Så nog kommer Sviestad att missgynna SBKhojarna mest men tror banan vinner på modden iaf.

Nytt varvrekord----------- 53,14 satt av 600cc. Yep :tummenupp
 
Last edited:
Såg ju bara när Backlund var där och tränade med Stock600 sukan. Går så in i helvete.
Det är få förunnat att komma upp i de kurvhastigheterna. Ändå så slirade kopplingen + att det var feldrevat o felmappat för den banan. Vet inte tiden då men körde mot håkan o de gänget o kom iaf inte efter såsom det såg ut iaf. Så nog kommer Sviestad att missgynna SBKhojarna mest men tror banan vinner på modden iaf.


Hans sucka gick som fan på rakan... Missade man slipsteamen ut ur torparen blev men ifrån åkt på rakan och jag åkte 1000cc... vi låg ganksa stadigt på höga 53: or...
 
Snacka med hans meck dan efter, var tydligen riktigt mkt slir i kopplingen då + att mappningen inte stämde så finns det bara en sak att säga...Underbarn .
 
250 är väl den hoj som vinner mest på ombyggnaden på sviestad skulle jag tro.
En sen bromsning och sen förhoppningsvis bra flyt genom den nya kombinationen.
Sen får vi se vilka som hetsar i 250-sm i år, ser ju tyvärr lite tunt ut i år, men dobrich och harms ska väl köra iaf? De är rätt snabba bägge två, och fredde hoppas jag rastar sin moppe lite iaf.
Svårt att gissa toppfarter när man inte har koll på vart de ska börja bromsas heller, men tror nog både 600/1000/250 kommer gå en bit över 200 iaf.
 
Snacka med hans meck dan efter, var tydligen riktigt mkt slir i kopplingen då + att mappningen inte stämde så finns det bara en sak att säga...Underbarn .

Så mycket kan den inte ha slirat med tanke på att man hade svårt att hänga med på rakan och Jörgen Andersson som är erkännt snabb blev frånåkt på rakan med sin R6:a... men helt klart ett underbarn om han ligger på stadiga 53: or med helfel hoj...
 
Så mycket kan den inte ha slirat med tanke på att man hade svårt att hänga med på rakan och Jörgen Andersson som är erkännt snabb blev frånåkt på rakan med sin R6:a... men helt klart ett underbarn om han ligger på stadiga 53: or med helfel hoj...

Ja ALLA som kör i den divisionen är ju extremt duktiga.
Sen är det ju så med att det som dom tycker är slir eller feljusterat märker ju knappt en annan. De har så mkt högre division och känsla för hojen. tycker dom att mappningen är lite seg på ett visst varvtal tex så är hojjen näst intill okörbar, säter man då samma hoj i händerna på en "normalklassförare" så märker man fan inte dippen i det registret. Snacka om att det är på gränsen hela tiden.

Pratade med Filip på det passet och han tyckte att det liksom inte drev på som det skulle... Fan en annan märker ju inte om kedjan hoppar ens.
 
Så mycket kan den inte ha slirat med tanke på att man hade svårt att hänga med på rakan och Jörgen Andersson som är erkännt snabb blev frånåkt på rakan med sin R6:a... men helt klart ett underbarn om han ligger på stadiga 53: or med helfel hoj...
Ni låg och körde 53:or alla tre mestadels mitten 53:or
Jörgen körde ju sin R6:a orginal endast kastat på kåporna då hade inte börjat bygga om den.
Philips hoj luktade bränd koppling inte så att den slirade märkbart.
Han hade en känsla av att den kanske kunde ha gjort det.
De kom och frågade om de skulle chansa och köra på de lamellerna till nästa race eller om de skulle byta.
Philips hoj gick duktigt bra och bänkade ju en hel del så vet ej om det va något problem där, drevningen därimot kan väl ha fått det att kännas så.
Tyckte det va kul att se han segla ifrån till och med dig på rakan.
Du tog in i torparn ett par gånger men kom aldrig ikapp riktigt ändå på rakan:tungan Ska du med och köra nästa ons?
//Martin
 
Vilken typ av MC kommer att bli snabbast runt Sviestad efter ombyggnaden?
Svaret beror på a) vilka som kommer köra respektive klass i år och b) på vilket ekipage som är snabbast mellan inbromsningen till den nya sektionen till inbromsningen inför Bergskurvan.

Med tanke på a) tror jag att sexhundrorna blir snabbast.

Enbart med tanke på b) tror jag att 250 blir snabbast.

De som missgynnas mest (störst skillnad i % på varvtiden) tror jag är 125 och 1000.
 
2877174 Svaret beror på a) vilka som kommer köra respektive klass i år och b) på vilket ekipage som är snabbast mellan inbromsningen till den nya sektionen till inbromsningen inför Bergskurvan.

Med tanke på a) tror jag att sexhundrorna blir snabbast.

Enbart med tanke på b) tror jag att 250 blir snabbast.

De som missgynnas mest (störst skillnad i % på varvtiden) tror jag är 125 och 1000.
Varför skulle 125 missgynnas mest, de gillar ju att svänga och inte mata fullt på en lång raka? Jag skulle säga att 1000cc kommer missgynnas mest, rent genrellt.
 
Varför skulle 125 missgynnas mest, de gillar ju att svänga och inte mata fullt på en lång raka? Jag skulle säga att 1000cc kommer missgynnas mest, rent genrellt.
Jag tror att 125 lider mest genom den tidsförlust som den nya accelerationen mot Bergskurvan innebär. De tar troligen inte igen denna förlust - relativt andra ekipage - i den nya inbromsningen och kurvorna. Men jag kan ha helt fel och vi kommer kanske se hur 125 kan ta den nya sektionen på ett sätt som 250/600/1000 bara kan drömma om samt förlorar obetydligt relativt dessa vid utgången.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top