"Snabbanslutning" Laddare fyhjuling.

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Dominator-Rocks

Guest
Tja skall fixa till en plug n charge på grabbens fyrhjuling då det är lite meckigt att komma åt batteriet och det sugs ur rätt så snabbt nu i vintertider.

Jag tror att jag har kommit fram till en bra lösning men ni får gärna ge förslag på bättre anslutningar.

Lurar starkt på vanlig 230v hona/hane

Honan kommer sitter på fyrhjulingen och hanen på laddaren.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=58889654

Edit: Förra helgen fick jag mecka ihop starkablar av 2,5 kabel och 4 limklämmer och eltejp :fulmeck :hihi

Last edited:
Låter farligt med 230 Hane/hona kontakter!
Grabben kan själv efter ett tag! :brinnerup
Har dock ingen bra lösning mer än 608016_c.jpg
Men de viste du säkert redan!

Kostar 489kr på Jula och har snabbkontakt!

Last edited:
Låter farligt med 230 Hane/hona kontakter!
Grabben kan själv efter ett tag! :brinnerup
Har dock ingen bra lösning mer än http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=199449&page=2

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59287670

Men de viste du säkert redan!

Laddaren kommer vara utom grabbens räckvidd och det skall ju inte gå 230 i kablaget.

Jo känner till Ctek men jag har en laddare som får duga.

:)

Kommer det inte in någe bra förslag inatt i morgon förmiddag så blire å dra till Classe och köpa ovannämnda ;)

Jag har en extra Kabel till CTEK-laddare om det är en sån du har!

Laddaren kommer vara utom grabbens räckvidd och det skall ju inte gå 230 i kablaget.

Föränn grabben hittar sladden...

230V kontakter är rätt kassa ändå, klipp en snabbkoppling från något annat istället, eller om du har tillgång till att köpa köp nya.

Föränn grabben hittar sladden...

230V kontakter är rätt kassa ändå, klipp en snabbkoppling från något annat istället, eller om du har tillgång till att köpa köp nya.

Laddaren blir nog fin då :näsblod :skrämd

:hördu Stoppa i stickkontakten NEEEEEJ inte den *BOOOOOOOM*

Paneluttag (22-84) i Clas ohlson katalogen funkar kanon.
Har använt det på både gat och skogsmoppar för att
lätt kunna ladda batteriet:tummenupp

Jag har skarvat sladdarna till laddaren klämmor med vanliga abiko rundstiftkabelskor. Dessa rundstiftpar är satta år varsit håll så att den röda pluskabelns klämma inte går att sätta på minuskabeln av misstag, och vice versa. Dvs oförväxlingsbart även för en färgblind.

På hojen har jag sedan dragit fram en dubbelledare från batteripolerna där jag likaledes satt en rundstifthona på plus och en dito hane på minus. På så vis finns ingen risk att pluskabeln kan komma emot ramen och ge kortis eftersom rundstifthonan ju är helisolerad.

När jag ska ladda hojen så tar jag bort klämmorna från laddarsladdarna genom att sära på rundstiftskarven och har då alltså en rundstifthane på laddarens pluskabel och en rundstifthona på minus. Dessa passar ju då oförväxlingsbart på hojens laddningssladd. På detta vis kan man mha rundstift göra billiga oförväxlingsbara laddaranslutningar på alla sina fordon till vilken typ av laddare man nu har. Lite krympslang är ett bra sätt att göra en snygg dubbelledare som inte kan sära på sig och ge så mycket fri längd på hojsladdarna att någon obehörig kan lyckas göra kortis genom att trycka in rundstifthanen i honan. Dessutom har jag hojens ladduttagssladd instoppad bakom en sidokåpa när det inte används

/J

Last edited:
Jag har skarvat sladdarna till laddaren klämmor med vanliga abiko rundstiftkabelskor. Dessa rundstiftpar är satta år varsit håll så att den röda pluskabelns klämma inte går att sätta på minuskabeln av misstag, och vice versa. Dvs oförväxlingsbart även för en färgblind.

På hojen har jag sedan dragit fram en dubbelledare från batteripolerna där jag likaledes satt en rundstifthona på plus och en dito hane på minus. På så vis finns ingen risk att pluskabeln kan komma emot ramen och ge kortis eftersom rundstifthonan ju är helisolerad.

När jag ska ladda hojen så tar jag bort klämmorna från laddarsladdarna genom att sära på rundstiftskarven och har då alltså en rundstifthane på laddarens pluskabel och en rundstifthona på minus. Dessa passar ju då oförväxlingsbart på hojens laddningssladd. På detta vis kan man mha rundstift göra billiga oförväxlingsbara laddaranslutningar på alla sina fordon till vilken typ av laddare man nu har. Lite krympslang är ett bra sätt att göra en snygg dubbelledare som inte kan sära på sig och ge så mycket fri längd på hojsladdarna att någon obehörig kan lyckas göra kortis genom att trycka in rundstifthanen i honan. Dessutom har jag hojens ladduttagssladd instoppad bakom en sidokåpa när det inte används

/J

Shitt va du fick ihop text:D Köp en ctek:brinnerup :D

Shitt va du fick ihop text:D Köp en ctek:brinnerup :D

Jag ville skriva så det inte kunde missförstås ens på SH. Det är så jobbigt att behöva skriva om och om igen. :D

Jag har redan en Ctek. Samt en annan laddare som är lika bra. Båda kan nu användas till valfritt ladduttag. Och blir kontakterna slitna så är det bara att ersätta det dåliga rundstiftet mot ett nytt varvid jag slipper gå till butiken och handla/beställa ett nytt C-tekuttag.

Ctek-uttagen är fö en standardkontakt som finns på Elfa, men jag har glömt vad kontaktypen heter.

Fördelen med rundstift är även att kontakterna inte är så ointagliga om man måste nödladda batteriet på en mack lång hemifrån tex. Rundstift finns ju överallt.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...