Snabba upp Firefox - tips

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Googlade och snokade efter div tweak o tricks och snubblade över denna sidan:

http://www.techmynd.com/speed-up-firefox-to-the-max-5-tweaks/#more-4700

Scrolla ner till:
"Increase Requests and more"

Jag ändrade till det som rekommenderas på sidan och jag märker faktiskt en förbättring. Sidorna laddar snabbare.
Vet inte vad som är negativt med detta, instabilitet kanske. Jag har i alla fall inte märkt av några "biverkningar".

Ni som kör linux kan ju testa att köra cachen i RAM-minnet.

tmpfs 1036316 8980 1027336 1% /home/newk/.mozilla/firefox/7eyw3q35.default/Cache

Enklare med firefox (så man slipper pilla med profil-bibliotek) är att slå av disk-cachen helt "about:config" och ställa in att den får använda lite mer ram-minne istället t.ex. browser.cache.disk.enable;false och browser.cache.memory.capacity;524288

Enklare med firefox (så man slipper pilla med profil-bibliotek) är att slå av disk-cachen helt "about:config" och ställa in att den får använda lite mer ram-minne istället t.ex. browser.cache.disk.enable;false och browser.cache.memory.capacity;524288

Ah ... jag gillar dessa små guldkorn :) Men varför öka memory capacity så lite? Min stod på 512000. Jag ändrade till 524288 men förstår inte varför jag inte ska ändra till t ex 768000 eller 1024000. Jag har 4 gb ramminne i burken.
Fler smarta tips?

Last edited:
"Maximum amount of memory in KB to use to cache decoded images and chrome (1 MB = 1024 KB)" @ http://kb.mozillazine.org/Browser.cache.memory.capacity

Nu gjorde jag fel men jag hoppas att jag rättat till det. Det jag ändrade innan var offline cache. Nu har jag återställt det till default.
Skapade sedan en ny rad: "Browser.cache.memory.capacity" och satte heltalet 512000. Nu blev det väl rätt. Det ser i alla fall ut så när jag går till: about:cache?device=memory

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg