Snabba svar! demontera kåpa för oljebyte cbr929

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
Hej står just nu i garaget och ska byta motorolja och filter på min cbr929 men vet inte hur jag demonterar kåpan för att komma åt. Snabbt svar uppskattas
 
Om det är som på min 97:a så börja skruva bort sidokåporna.
Sen ta den undre kåpan, den som går över till den andra sidan.
Kan vara lite trixigt att få bort den undre kåpan men går om man får den i rätt läge bara.

Är inget stort jobb. Dom sitter med antingen en stor flatmejsel,stjärnmejsel eller insexskruvar. Jo du behöver en 10mm ringnyckel oxå tror ja de va.

OBS! på min 97:a
 
Last edited:
Hur ska oljenivån vara? När motorn är avstängd så ligger nivån på det övre strecket men när jag startar den så försvinner oljan ifrån fönstret... Stämmer de?
 
nej nej nej!!

du BEHÖVER inte demontera något för att komma åt oljepluggen, rätt liten en 12 mm har jag för mig, du kommer lätt åt oljefiltret mellan grenrören oxå:tummenuppOm du inte har några specialkåpor på:vaJag bytte olja och filter flera ggr utan probs.

Det var riktigt bra med 929:an just att slippa ta bort något för att byta olja och filter, lite knöligare på min retta från 03.
 
Last edited:
Retta från 01 med akrapovic helsystem är överjävligt trångt att byta oljefilter på vet jag nu :-)
 
Tack för hjälpen ni som svarat. Det va mitt första oljebyte på min 929. Om du inte tog bort kåpan för att låssa oljefiltret fick du inte massa olja överallt få? Blev lite nervös när oljan försvann ifrån det lilla fönstret när jag startade cykeln. Men de ska tydligen vara så? Hoppas på samma fina väder idag så man får ta sig ett premiär åk. Såg flera cyklar i gbg idag =)
 
Tack för hjälpen ni som svarat. Det va mitt första oljebyte på min 929. Om du inte tog bort kåpan för att låssa oljefiltret fick du inte massa olja överallt få? Blev lite nervös när oljan försvann ifrån det lilla fönstret när jag startade cykeln. Men de ska tydligen vara så? Hoppas på samma fina väder idag så man får ta sig ett premiär åk. Såg flera cyklar i gbg idag =)

När du väl tömt ur från oljepluggen så blir det inte så farligt oljesöl från filtret, det är bara torka upp med trasor det som blir. Oljan kan ju försvinna en stund när oljan snurrar runt i motorn, men det är bara att kontrollera efter en stund om det ligger bra vid markeringen, föutsatt att oljepluggen är iskruvad igen:D

Kör lugnt där ute, tänk på isfläckar i skuggpartier, grus och dåligt med friktion ännu.:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top