Snabb hjälp med gaffelben sökes !!

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Ktm 660-04 , Honda crf250-04 samt en gul bögpulka
Det är så att jag ska byta packboxar i framgafeln på min kx250. jag har plockat bort alla special skruvar och låsningar, gaffeln är helt rensad och jag ser igenom den, allt som är kvar är bara att "dra "isär skiten, enligt mekboken så ska man bara behöva slita i sär skiten, men aset sitter fast :va , någon som haft samma problem ?? HJÄLP !

Har du plockat bort låsringen vid packboxen? Ljumma på lite med varmluftspickan så går den isär lättare. Det ska ryckas ganska ordentligt.
SPooKY skrev:
2162084 Det är så att jag ska byta packboxar i framgafeln på min kx250. jag har plockat bort alla special skruvar och låsningar, gaffeln är helt rensad och jag ser igenom den, allt som är kvar är bara att "dra "isär skiten, enligt mekboken så ska man bara behöva slita i sär skiten, men aset sitter fast :va , någon som haft samma problem ?? HJÄLP !

farmerlip skrev:
2162094 Har du plockat bort låsringen vid packboxen? Ljumma på lite med varmluftspickan så går den isär lättare. Det ska ryckas ganska ordentligt.

ja låsningen är borta,, ok ska prova med pickan.. thx

farmerlip skrev:
2162094 Har du plockat bort låsringen vid packboxen? Ljumma på lite med varmluftspickan så går den isär lättare. Det ska ryckas ganska ordentligt.

Provade att värma rejält, men den sitter som berget. förökte även sätta fast benet för att få stumm smällar men, mina armar tog mer sryk än packboxen..

är det någon annan som har några tips att bjussa på ???

Delade på gaffelbenen till en zx9:a idag o det finns inga genvägar.. Spänn fast gaffelbenet i ett skruvstäd , ta tag om röret med båda händerna o ryck till. Hårt o bestämt ! Med lite tjurighet ska det lossna... o med lite otur får du byta bussningarna oxå när det verkar sitta så hårt som det gör för dig...

Folkezx9r skrev:
2163973 Delade på gaffelbenen till en zx9:a idag o det finns inga genvägar.. Spänn fast gaffelbenet i ett skruvstäd , ta tag om röret med båda händerna o ryck till. Hårt o bestämt ! Med lite tjurighet ska det lossna... o med lite otur får du byta bussningarna oxå när det verkar sitta så hårt som det gör för dig...

Bussningar ?
ryckt hårt har jag gjort kan ja lova,, ska tillverka någon grejj att banka med sen ska skiten ur :smasha :finger

jag hade en gammal kx250 en gång och på den satt pboxarna otroligt hårt... värm som fan med varmluft och ryck som en galning...

SPooKY skrev:
2162084 Det är så att jag ska byta packboxar i framgafeln på min kx250. jag har plockat bort alla special skruvar och låsningar, gaffeln är helt rensad och jag ser igenom den, allt som är kvar är bara att "dra "isär skiten, enligt mekboken så ska man bara behöva slita i sär skiten, men aset sitter fast :va , någon som haft samma problem ?? HJÄLP !

..Du har väl tagit bort locket på toppen av gaffeln? för annars kan du få rycka länge...Jag brukar först släppa på locket på toppen av gaffeln. Skruvar sedan bort gafflarna från kronan. Skruvar sedan av locket och tömmer gaffeln på oljan. Peta ner damskyddet och ta sen bort låsningen...sen är det bara att rycka ur den :tummenupp

MGT skrev:
2164226 ..Du har väl tagit bort locket på toppen av gaffeln? för annars kan du få rycka länge...Jag brukar först släppa på locket på toppen av gaffeln. Skruvar sedan bort gafflarna från kronan. Skruvar sedan av locket och tömmer gaffeln på oljan. Peta ner damskyddet och ta sen bort låsningen...sen är det bara att rycka ur den :tummenupp

jodå locket är väck

SPooKY skrev:
2165046 jodå locket är väck

Bytte nyss på min och det enda som gäller är att värma och rycka till så ska det släppa. Sitter väl lite hårt men med lite manlig styrka så ska det väl kunna delas.

Lycka till! :tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...