Snabb hjälp ang. montering kamkedjesträckare cbr 600

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Hallå alla sporthojs vänner!

Nu behöver jag lite snabb hjälp av er.
Jag håller på att byta kamkedjesträckare på min cbr 600-97.
Jag ska installera en APE manuell sträckare. Jag fick med en liten lapp med installationsanvisning. På den står det att man ska ta bort kamkåpan eller vad dom kallade den för att kunna hålla med något mot kamkedjan medans man sätter dit sträckaren.

Vad jag har läst tidigare här i forumet så har det inte stått nått om det. Så nu är jag osäker på att man måste ta bort kåpan/skyddet eller inte. Och vad är det jag ska plocka bort.

Är det hela kåpan eller bara den runda delen med som sitter med en bult? och om man tar bort det, kommer oljan rinna ut då?

Sen undrar jag om man måste ha en packning mellan sträckaren och motorn, det satt en grön sådan på den gamla, men fick inte med någon till den nya, och den gamla sitter fast på den gamla sträckaren.

Fan hade tänkt åka 40 mil i morgon tur och retur till touringbutiken :huvet

Tack på förhand / Robin

Okej, jag är ingen expert på området, men jag satt faktiskt precis och tittade på proceduren själv i haynes-boken..

Tyvärr verkar det som att du behöver en ny packning iallafall.. Såhär står det i boken - "Discard the gasket; a new one must be used on installation".

Den här sidan gäller för F4'an, men den ger säkert en liten hint om vad det innebär på en F3'a - http://www.bossturbo.com/cbr/howto_cct.shtml

Det ser ut som ett ganska enkelt ingrepp i min mening, men jag tror verkligen du vill ha den där packningen där..

Okej, tråkigt att jag inte fick med en packning. Får väl skippa mc turen i morgon och jaga en packning istället.

Använd silicon eller gör en ny.

Går det att köpa nått lämpligt packningsmaterial på typ mekonomen som man skär till själv, eller hur gör man lämpligast en ny själv?

Resan på ca 40 mil blir av i alla fall, monterade tillbaka den automatiska kedjesträckaren då det inte var nått större fel på den. Anledningen till att jag skulle byta var att det rasslar en del från kamkedjan.
Vad är det som gör att en sträckare blir dålig? för jag såg då inget direkt slitage på nått sett. Är det fjädern som blir för klen eller?

Last edited:
Går det att köpa nått lämpligt packningsmaterial på typ mekonomen som man skär till själv, eller hur gör man lämpligast en ny själv?

Resan på ca 40 mil blir av i alla fall, monterade tillbaka den automatiska kedjesträckaren då det inte var nått större fel på den. Anledningen till att jag skulle byta var att det rasslar en del från kamkedjan.
Vad är det som gör att en sträckare blir dålig? för jag såg då inget direkt slitage på nått sett. Är det fjädern som blir för klen eller?

Gissar lite nu!!..Troligast så ska man ta bort den lite större kåpan så man ser och kan känna på kedjan så att man spänner lagomt hårt. För jag antar att du har fixat en sträckare som man själv skruvar sträcket på?

Om du bara lutar omkull cyckeln mer än 45 Grader så rinner ingen olja ut.

Packning gör du av vilken papp som hellst Mjölkkartong, Något som är runt 0,5mm bara:tummenupp

vad som kan hända org kedjesträckare är att den inte låser i bakotläge när motorn är igång, man kan inte kolla det löst. Eller så är fjädern trött. kedjan kan ju vara för lång ,så kolla hur mycket som finns kvar på den orginala sträckaren, Brukar vara snäpp så du kan räkna snäppen som finns kvar till fullt ut när du skruvat lös den.

Gissar lite nu!!..Troligast så ska man ta bort den lite större kåpan så man ser och kan känna på kedjan så att man spänner lagomt hårt. För jag antar att du har fixat en sträckare som man själv skruvar sträcket på?

Om du bara lutar omkull cyckeln mer än 45 Grader så rinner ingen olja ut.

Packning gör du av vilken papp som hellst Mjölkkartong, Något som är runt 0,5mm bara:tummenupp

vad som kan hända org kedjesträckare är att den inte låser i bakotläge när motorn är igång, man kan inte kolla det löst. Eller så är fjädern trött. kedjan kan ju vara för lång ,så kolla hur mycket som finns kvar på den orginala sträckaren, Brukar vara snäpp så du kan räkna snäppen som finns kvar till fullt ut när du skruvat lös den.

Gjorde topp packning till moppen av mjölkkartong när man höll på med sånt.
Men jag tyckte det känndes lite oseriöst att ha det på en mcn. Men det kanske fungerar bra då! :)

jag tog av den stora kåpan och tog ett kik. När man har org. sträckaren monterad så den ligger an, så finns det ju inget spel alls. Men av vad jag har fattat så skall man plocka bort en skena "cam chain guide" när man mäter spelet. Så jag får se om det är trixit.

Org, sträckaren låser sig bakåt, den går heller inte helt ut. Men fjädern kanske är lite slapp då. Jag upplevde det så iaf, men jag vet inte hur kraftig den ska va.

pobin;. Org skrev:
Senast idag skruvade jag med en orginal kammkedjesträckare som inte orkade trycka kedjan som den skulle + att den inte låste bakåt.

Det var en atv 450 dilini med dubbla kammar, motorn klapprade och levde satan så ägaren trodde att motorns sista stund var kommen,

Mycket enkelt att kolla på den om spännaren spökade,,bara att skruva bort den lilla bult i mitten av sträckaren och fippla in en liten radiomejsel och vrida vänster med motor igång, (sträckte manuellt) vipps så vart den tvärtyst:tummenupp

Men sedan vid inspektion av sträckaren så visade det sig att den var på tok för långt utskuten så kedjan var slut!!

OBS Det kan hända att kedjan hoppar några kugg fel på vissa maskiner när man tar lös sträckaren!! Det hände på denna,,,,Så starta inte motorn rakt av sedan man varit lös med sträckare!! lägg i 5an och dra runt motorn sakta och försiktigt för att känna så inte ventilerna slår i kolven!! Sedan kan man försöka starta och hoppas på att den går riktigt:gnissla

Detta händer sällan på enkelkammsmaskiner

Hur långt har maskinen din gått,, Och hur många mm fanns kvar på sträckaren att sträcka?

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret