SNABB Gokart!

Jag vet inte en enda som skulle köpa en R1 motor (Skramlaha) till en gokart, men jag sattsade i alla fall på en Suzuki R1000K5 motor :banana - varför?? :va

För att jag kan och för att jag är en som gillar 300km/h++ :tummenupp

/Fürstenhoff.[/QUOTE]


Jag syftade mest på, vem fan plockar ur sin motor från hojjen! :va
Antingen köper eller snor man! :kocko
Det första kan man hoppas på :banana
 
Fürstenhoff skrev:
Förstod direkt vad du menade med ditt inlägg men lade dit lite xtra krydda i form av "Skramlaha" - själv köpte jag en vurpederad GSX-R1000K5 moppe och plockade motorn därifrån - säkrast så!! ;)

/Fürstenhoff.



:tummenupp :tummenupp
 
Aerodynamik.

En motorcykel har, sitt utseende till trots, en ganska usel aerodynamik. Dess nackdel är det ej inkapslade framhjulet. för ca 50 år sedan upptäckte man det och började köra med helkapslade motorcyklar.....men dock blev de sidvindskänsliga då, vilket resulterade i ett antal otrevliga olyckor. Sedemera blev det förbjudet inom roadracing med kåpor som täckte framhjulet vilket det är än idag.

Dock var karten på bilden kanske inte nåt aerodynamiskt underverk (dock möjligen bättre än en mc) men inget jämfört med en slimmad bil, med ett cW under 0.3

Toppfarten är ett direkt resultat av effekt/luftmotstånd/rullmotstånd.......vikten har VÄLDIGT underordnad betydelse.....


Jag vet inte Cw på en topfueler men jag kan inte tänka mig att det skulle vara högt........utav möjligen annan orsak än att vingarna är ordentligt vinklade för att ge ett mycket downforce
 
Superkartarna gör med 1/1 i utväxling ca 280 km/h


jag står fast vid att denna skapelse inte gör med än 250-260 km/h

det räcker med att se på utväxlingen som jag nämnde tidigare

en R1 gör 300 mätarfart vid maxvarv +´6:ans växel

tänk er då själva följande.

en gokart med ca 15 kuggar mindre bakdrev & 3,5ggr mindre rullomkrets - det säger sigsjälvt att den inte klarar 300.

MVH/
........kristian
 
KristianAE86 skrev:
Superkartarna gör med 1/1 i utväxling ca 280 km/h


jag står fast vid att denna skapelse inte gör med än 250-260 km/h

det räcker med att se på utväxlingen som jag nämnde tidigare

en R1 gör 300 mätarfart vid maxvarv +´6:ans växel

tänk er då själva följande.

en gokart med ca 15 kuggar mindre bakdrev & 3,5ggr mindre rullomkrets - det säger sigsjälvt att den inte klarar 300.

MVH/
........kristian

:fatta! :fatta! kristian! Hur vet du vad han har för drevning? Du skriver ca 15 kuggar mindre!? Betyder det att du inte vet vad en R1a har för drevning? Jag förutsätter ju att du talat med gokartbyggaren så du vet vad han har för drevning. Sen heter det inte 3.5ggr mindre! Om man multiplicerar med 3.5 får större grejor! :D

Jag lyfter på hatten för gokartbyggaren, mer sånt vill jag se!!! Och tills motsatsen är bevisad förutsätter jag att han kört närmare 300, den sista dåren är inte född ännu.
 
Jedda skrev:
300 i en sån där är nog inte omöjligt! Hästkraft/kilo = toppfart, hur fan skulle annars en topfuel göra 500 blås??? så jävla airodynamisk är den inte. Vridmoment = accleration,

+ att så fort nån säger att han/hon gjort nå farligt börjar alla ifrågasätta en, är inte det konstigt? Bara för att ni är fega "smarta" betyder det inte att nått är omöjligt, eller?

Det konstiga som jag tycker är att vem fan sätter sin R1 motor på gokart?
Har han köpt den? Knappast "vem vet"
Däremot kan man fundera vart alla stulna R1 grejer tar vägen, inte sant?
Man kanske skulle ta och titta på lite nr på den där motorn. Jag säger inte att den är stulen... MEN den skulle kunna va det! Vore tråkigt isånt fall!

:yoparty :yoparty :yoparty Tack för mig!

En topfuel dragster har ca 7000 hk och väger ungefär 1000 kilo.
Gocarten väger med förare iallafall 145 kilo(?) och har 145 hk, En hel del skillnad på kraft/vikt förhållandet. Självklart är en dragster så aerodynamisk den kan vara, vingen bromsar nog en del dock.
Källa: http://www.nhra.com/streetlegal/funfacts.html
och http://www.blackanthem.com/Weapons/armytopfuel.html

Det jag ställer mig tveksam till är inte om någon är tillräckligt dum för att våga köra den i 300 utan om den verkligen klarar det med dom däcken och helt ofjädrad utan att studsa av vägen. Sen är den inte så aerodynamisk och så har vi det här med utväxlingen som faktiskt är viktigt, vet vi den så kan man ju uppskatta maxfarten.

Jag har hört att det finns folk på internet som inte är helt ärliga med vad dom har lyckats åstakomma, tex skulle någon kunna överdriva sina bedrifter eller rentav ljuga för att folk på forum ska tycka dom är så häftiga.
Mytomanerna lever och eftersom jag en kritiskt granskande människa vill jag helst ha lite bevis när folk påstår att dom gjort si eller så och det verkar vara på gränsen till möjligt.

Men det är väl bara jag.
 
Two stroke man skrev:
:fatta! :fatta! kristian! Hur vet du vad han har för drevning? Du skriver ca 15 kuggar mindre!? Betyder det att du inte vet vad en R1a har för drevning? Jag förutsätter ju att du talat med gokartbyggaren så du vet vad han har för drevning. Sen heter det inte 3.5ggr mindre! Om man multiplicerar med 3.5 får större grejor! :D

.


efter att ha jobbat tidigare som mcmek - så gissar jag vilt på att en R1 har mellan 15-17 fram & 42-45 bak - nån som kan bekräfta ?

jag råkar dock veta att om Han kör med 520 kedja så kan han INTE ha större bakdrev än 38 - då tar det i marken - så det måste vara mindre än detta - detta medför att han "borde" använt sig utav ett drevämne i lämplig storlek & detta tyder på ca 26-32 kugg.

räkna sedan på R1:ans effekt & slag gentemot orginal utväxling så ger detta dig en teoretisk toppfart på ca nånstans mellan 220-260 km/h

exempel nedan]

R1 orginal.. med 16/42 drevning & 17 bakhjul med 2200mm omkrets - 300 km/h
gokart med 16/42 drevning & 2/3 dels omkrets från R1 orginal = 200 km/h
gokart med 16/42 drevning & 1/3 dels omkrets frå R1 = 100 km/h
gokart med 17/21 drevning & 1/3 dels omkrets från R1 = 200 km/h
gokart med 17/17 drevning (1/1) 1/3dels omkrets från R1 orginal = 240 km/h

Tag en bil. som gör 100 km/h i högsta växeln vid 3000 varv - denna bilen gör då 200 km/h vid 6000 varv om den orkar varva ur - ENKEL MATTEMATIK :-)


Självfallet är dessa beräkningar teoretiska - så karten i fråga "KAN" göra 300 km/h...

:tummenupp :D :Bugar :fyllisar :banana :lol :brinnerup :rofl :)
 
Agent Apelsin skrev:
Jag har hört att det finns folk på internet som inte är helt ärliga med vad dom har lyckats åstakomma, tex skulle någon kunna överdriva sina bedrifter eller rentav ljuga för att folk på forum ska tycka dom är så häftiga.

:D :tummenupp klockrent!
 
KristianAE86 skrev:
efter att ha jobbat tidigare som mcmek - så gissar jag vilt på att en R1 har mellan 15-17 fram & 42-45 bak - nån som kan bekräfta ?

jag råkar dock veta att om Han kör med 520 kedja så kan han INTE ha större bakdrev än 38 - då tar det i marken - så det måste vara mindre än detta - detta medför att han "borde" använt sig utav ett drevämne i lämplig storlek & detta tyder på ca 26-32 kugg.

räkna sedan på R1:ans effekt & slag gentemot orginal utväxling så ger detta dig en teoretisk toppfart på ca nånstans mellan 220-260 km/h

exempel nedan]

R1 orginal.. med 16/42 drevning & 17 bakhjul med 2200mm omkrets - 300 km/h
gokart med 16/42 drevning & 2/3 dels omkrets från R1 orginal = 200 km/h
gokart med 16/42 drevning & 1/3 dels omkrets frå R1 = 100 km/h
gokart med 17/21 drevning & 1/3 dels omkrets från R1 = 200 km/h
gokart med 17/17 drevning (1/1) 1/3dels omkrets från R1 orginal = 240 km/h

Tag en bil. som gör 100 km/h i högsta växeln vid 3000 varv - denna bilen gör då 200 km/h vid 6000 varv om den orkar varva ur - ENKEL MATTEMATIK :-)


Självfallet är dessa beräkningar teoretiska - så karten i fråga "KAN" göra 300 km/h...

:tummenupp :D :Bugar :fyllisar :banana :lol :brinnerup :rofl :)



en bil ska alltså göra dubbla hastigheten vid dubbla motorvarvtalet oavsett om uväxlingen på högsta växeln är 1:1 eller inte? :)
 
Men allvarligt. Det är en annons som ägaren skriver för att få den såld.
Kan ingen föreställa sig hur det vore att köra 300 på allmän väg utan någon som helst fjädring. Den där karten ser med blotta ögat inte ut att ha så mycket downforce och däcken fjädrar inte mycket alls.
Nån skrev tidigare att det körs på flygfält. Dom flygfält jag har varit på är förbannat guppiga och ojämna.
Det känns som en reality check vore på sin plats ibland.

Edit (för er som känner henne):
Reality check, Realitycheck? Särskrivning eller sär skrivning?
 
Last edited:
alexholm skrev:
en bil ska alltså göra dubbla hastigheten vid dubbla motorvarvtalet oavsett om uväxlingen på högsta växeln är 1:1 eller inte? :)
Skojar du?? Allvarligt menat ??? :rolleyes:
 
en annan tycker man sitter på en dödsmaskin i vissa tillfällen men den där tar då priset... :kocko
 
KristianAE86 skrev:
efter att ha jobbat tidigare som mcmek - så gissar jag vilt på att en R1 har mellan 15-17 fram & 42-45 bak - nån som kan bekräfta ?

jag råkar dock veta att om Han kör med 520 kedja så kan han INTE ha större bakdrev än 38 - då tar det i marken - så det måste vara mindre än detta - detta medför att han "borde" använt sig utav ett drevämne i lämplig storlek & detta tyder på ca 26-32 kugg.

räkna sedan på R1:ans effekt & slag gentemot orginal utväxling så ger detta dig en teoretisk toppfart på ca nånstans mellan 220-260 km/h

exempel nedan]

R1 orginal.. med 16/42 drevning & 17 bakhjul med 2200mm omkrets - 300 km/h
gokart med 16/42 drevning & 2/3 dels omkrets från R1 orginal = 200 km/h
gokart med 16/42 drevning & 1/3 dels omkrets frå R1 = 100 km/h
gokart med 17/21 drevning & 1/3 dels omkrets från R1 = 200 km/h
gokart med 17/17 drevning (1/1) 1/3dels omkrets från R1 orginal = 240 km/h

Tag en bil. som gör 100 km/h i högsta växeln vid 3000 varv - denna bilen gör då 200 km/h vid 6000 varv om den orkar varva ur - ENKEL MATTEMATIK :-)


Självfallet är dessa beräkningar teoretiska - så karten i fråga "KAN" göra 300 km/h...

:tummenupp :D :Bugar :fyllisar :banana :lol :brinnerup :rofl :)



Verkar ju stämma, är lite för trött för att räkna ut exakt hur fort det borde gå med den drevningen. Någon piggare som känner sig manad?
Hur som helst så kommer ju karten att ha lägre utväxling än en orginal R1:a och vad jag vet så gör dom väl inte 300 knyck orginal?

alexholm skrev:
en bil ska alltså göra dubbla hastigheten vid dubbla motorvarvtalet oavsett om uväxlingen på högsta växeln är 1:1 eller inte?

Jaaa, om motorn snurrar med 3000 rpm när bakhjulet (med en omkrets på 1,5 meter) snurrar med 1200 rpm = 20 varv/sek då gör hojen 20 * 1,5 = 30 m/s = 108 km/h. Eftersom vi inte byter växel så håller sig utväxlingen mellan motor och växellåda likadan, därför dubblas bakhjulets antal varv/sek när motorns gör det. Vid 6000 rpm på motorn snurrar bakhjulet med 40 varv/sek * 1,5 = 60 m/s = 216 km/h.

Det är väl självklar? :va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top