Snabb fråga om olja

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Hejsan! hara bara en snabb fundering om API klassificieringen.

I min instruktionsbok står det att jag ska ha API SG eller API SF stämpel på motoroljan. Men jag har för mig att desto senare i alfabetet desto bättre olja?

Alltså jag kan köra på API SM olja eftersom M kommer senare än G eller F i alfabetet?

Mvh Erik

Om den har rätt viskositet och är JASO-klassad, dvs godkänd för våtkoppling.

Höga bokstäver har friktionsnedsättande tillsattser som inte är lämpliga för kopplingen.
Alltså har bara betydelse för bränsleförbrukning och bytesintervall.
Som Jörgen sagt, JASO måste olja heta till en ordinär MC.

Mats

API = American Petroleum Institue. Sätter standards för olika oljor etc. Idag finns bara SM SL och SJ, övriga standars är utgångna. S = Spark ignition (d.vs. för tändstift) sen har du C = Compression för dieselmotorer. Men har motorn minimikravet API SF så är svaret JA, du kan föra med SM (den är "bakåtkompatibel", d.v.s. uppfyller den gamla standardens krav. JASO är Japans motsvariget till USA's API (tror jag).

Har du våtkoppling (vilket jag tror dom flesta "vanliga" hojar har) så får du absolut inte tillsätta några friktionshämmande medel i oljan.

Källa: http://wapedia.mobi/en/Motor_oil?t=6.

Höga bokstäver har friktionsnedsättande tillsattser som inte är lämpliga för kopplingen.

Mats

VA!? Pratar vi API-standards så ska dom nya standarderna med "högre" bokstäver ersätta dom äldre och fungera med dom. Åtminstone och man läser på Shells hemsida. Nya standarder kommer och gör gamla "obsolete". Dom nya standarderna ska kunna ersätta dom gamla.
Jag kan inte ta gift på det. Men en oljeproducent som Shell måste man väl kunna lita på? (JA, trots det som hänt med läckan i havet...)

Last edited:
Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard