Snabb fråga nu till våren!

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Tjena alla körglada! Nu börjar det rycka i högern när solen tittar fram.

Jag tänkte bara höra en snabb fråga innan påställning.

Jag körde ca 200 mil förra sommarn (tyvärr :mad: ) och tänkte byta olja och filter. Det är väl lika bra att göra även med så få mil?

Om så är fallet, till andra frågan: När jag körde den till garaget där den stått avställd hade jag bråttom och skulle dit och byta oljan o filtret under vintern. Nu har jag haft dåligt med tid/varit för lat så det har inte blivit bytt. Så jag tänkte, är det "omöjligt" att tömma den med riktigt kall olja? Känns bättre o tömma direkt nu om nu massa skit etc sjunkigt ner. (känns som det åker runt överallt om den varmkörs) Eller ska jag låta den gå varm på tomgång för att tömma? Har bara bytt en gång tidigare själv och då var den varmkörd och det rann ur snabbt och fint.

Tar gärna emot tips, om det är bättre kall för att få ut ev skit, eller varm för allt ska rinna ut enkelt? Eller det kanske inte spelar någon roll!?

Tackar för svar!

P.S R1 -03 det gäller om det nu skulle spela ngn roll D.S

Om M:ö i din profil står för Malmö så lär ju inte oljan ha frusit fast i motorn direkt eller ?
Töm ur skiten bara.
//P

Du skall egentligen inte behöva byta om inte hojen har kört minst 600 mil på en säsong...
Annars är det lite slöseri med pengar och olja....du kan ju även kolla färgen på oljan och avgöra där..

Lycka till :tummenupp

Står dock lite utanför Malmö, men inte mkt kallare där inte. Vet ej om jag behöver byta, såg fin ut när jag ställde den. Men hört att "lika bra att byta" vid avställning, även om man kört så lite?

Till saken hör att jag körde typ max lika många mil året innan (ja jag vet, men jobbar för mkt :huvet ) och då bytte jag olja, men fick inte av filtret (inget verktyg). När jag köpte den augusti förra året var olja o filter bytt. Så oljan i nu har gått uppskattningsvis 200 mil, och filtret ca 400 mil.

Jag kanske klarar att köra innan byte? Känns som många fler här inne kör samma olja under en säsong och massor fler mil ju! Eller kanske räcker med filterbyte nu till våren?

Vill iaf inte chansa, SÅ mkt kostar det ju inte =)

Tjena alla körglada! Nu börjar det rycka i högern när solen tittar fram.

Jag tänkte bara höra en snabb fråga innan påställning.

Jag körde ca 200 mil förra sommarn (tyvärr :mad: ) och tänkte byta olja och filter. Det är väl lika bra att göra även med så få mil?

Om så är fallet, till andra frågan: När jag körde den till garaget där den stått avställd hade jag bråttom och skulle dit och byta oljan o filtret under vintern. Nu har jag haft dåligt med tid/varit för lat så det har inte blivit bytt. Så jag tänkte, är det "omöjligt" att tömma den med riktigt kall olja? Känns bättre o tömma direkt nu om nu massa skit etc sjunkigt ner. (känns som det åker runt överallt om den varmkörs) Eller ska jag låta den gå varm på tomgång för att tömma? Har bara bytt en gång tidigare själv och då var den varmkörd och det rann ur snabbt och fint.

Tar gärna emot tips, om det är bättre kall för att få ut ev skit, eller varm för allt ska rinna ut enkelt? Eller det kanske inte spelar någon roll!?

Tackar för svar!

P.S R1 -03 det gäller om det nu skulle spela ngn roll D.S

Gör som du vill och behagar. Oljefiltret klarar 2 oljebyten. 200-300 mil går ju rätt raskt att avklara så byter du igen, men skall du köra LITE i år, så kanske lika bra att byta direkt. 1 byte per år är väl annars att rekommendera, själv byter jag alltid filtret med, då det inte är någon kostnad att prata om, och jag vet att min olja/ och filter får jobba hårt ibland, så ny olja är gamla bettan värd:D

Oljan är ju inte som sirap direkt, den rinner ut, men de tar lite längre tid dock.

Jag bytte min olja i höstas, han kanske med 15 mil med den, jag börjar och åka med den, men sen kanske jag hinner byta olja 2 ggr till i år..

Last edited:
Varför snåla på en sån sak som fräsh olja. Kika annars färgen som sagt.
Gällande bytet så bildas de oljesump och skit åker ner till botten som du så fint beskrev, detta medför att det blir en massa skit som ligger kvar när man tömmer ur en kall motor spec om den stått länge. Kör den 5-10 minuter så oljan får upp lite värme och byt sen så får du med dig all sump och skit ut från motorn innan du häller i den nya och fräsha oljan.:tummenupp

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back