Snabb fråga ang BIL däck som skall införskaffas (dimensioner)

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej,

Vet inte om jag har lagt tråden i rätt del eller ej men hittade ingen bättre.
Tänkte kolla om någon kunde hjälpa mig att reda ut en sak ang däckmått!

I instruktionsboken står det att däck med följande dimension passar 185/60 R14.
Har hittat ett par begangade men dom har mått 185/70 R14. Det som skiljer är alltså att det står 70 istället för 60 på dom "nya" däcken.

Så som jag har fattat det så är den siffran endast ett förhållande mellan däckets längd och bredd i procent så det känns som att jag borde kunna slänga på ett 185/70r14 däck likaväl?

Vad säger ni? Skulle dom passa??

/Andreas

Din hastighetsmätare kommer att visa aningen lägre värde vid samma fart pga. lite större rullningsdiameter. Kommer att funka utan problem. OBS! Undantaget om du åker fyrhjulsdrivet, då skall du ha samma dimension fram o bak, dvs i så fall alla 4 med 185/70 profil.

Du kommer att få ändrad rullomkrets. Den får inte diffa för mycket för då är det inte godkänt. Jag har för mig att det är någon procent upp eller ned den får diffa.

Den andra grejen är att dom hjulen är lite större. Det betyder att det kan bli trångt i hjulhusen vid max styrutslag. Då kan det ta i i hjulhuset och det är inte så bra.

Du har rätt i att 60 eller 70 siffran är profilhöjden i förhållande till bredden. Ska man ändra profil eller bredd så ändrar man den andra åt andra hållet för att hålla rullomkretsen oförändrad. Dvs går man till en högre profil så får man gå ned i bredd. Men det bästa är såklart att ha den dimension som det skall vara.

Med andra ord. Det kan funka men det kan också vara så att det tar i och inte går att ha.
Är du villig att chansa så kör. Men jag skulle inte göra det utan att kolla så att det finns utrymme i hjulhusen på just din bil så att det räcker till.

Du kommer att få ändrad rullomkrets. Den får inte diffa för mycket för då är det inte godkänt. Jag har för mig att det är någon procent upp eller ned den får diffa.

Den andra grejen är att dom hjulen är lite större. Det betyder att det kan bli trångt i hjulhusen vid max styrutslag. Då kan det ta i i hjulhuset och det är inte så bra.

Du har rätt i att 60 eller 70 siffran är profilhöjden i förhållande till bredden. Ska man ändra profil eller bredd så ändrar man den andra åt andra hållet för att hålla rullomkretsen oförändrad. Dvs går man till en högre profil så får man gå ned i bredd. Men det bästa är såklart att ha den dimension som det skall vara.

Med andra ord. Det kan funka men det kan också vara så att det tar i och inte går att ha.
Är du villig att chansa så kör. Men jag skulle inte göra det utan att kolla så att det finns utrymme i hjulhusen på just din bil så att det räcker till.

Okej tack! Då skiter jag i dessa däck och kör enl. instruktionsboken:)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park