Snabb fråga ang. batteri!

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Tror ni det går bra att använda batteriet samtidigt som man laddar det, t.ex. att prova elstarten samtidigt som laddaren är inkopplad? :confused:
 
Ja det går bra, laddarens ström begränsning lär slå i botten om du tex kör starten men det ska inte vara någon fara.
Tuta och kör!
 
Varför vill du köra startmotorn med laddaren inkopplad? Slut på batteriet eller? Låt laddaren stå en stund så batteriet blivit uppladdat, det mår nog laddaren bättre av. Vet ju inte riktigt vad du har för laddare men är batteriet totaltomt så får du bara så mycket ström som laddaren kan ge till startmotorn, vilket antagligen är mindre än vad batteriet kan leverera momentant om du inte har en biffig laddare. Laddaren begränsar sig t ex med en strömbegränsare, säkring eller genom något mer spännande som värmeutveckling...

Jag har prövat att köra en stor elmotor med en laddare som strömkälla när jag var yngre å dummare (nej, inte igår) och startmotorn snurrade men vid tung belastning gick automatsäkringen. Det stod skrivet på laddaren att man INTE skulle göra som jag gjorde.

Så pröva å se vad som hände med laddaren eller vänta några timmar.
 
Det man får tänka på är att startmotorn är det som drar mest ström från batteriet! Om man har ett väldigt dåligt batteri så måste laddaren få stå ett tag innan man kan köra startmotorn, annars går som sagt säkringen. Lysen och allt annat går hur bra som helst att sätta på med laddaren kopplad till batteriet utan att vänta.

Har kört detta som nödlösning på dåligt batteri för både MC och bil, och i båda fallen gick säkringen när man skulle starta då man inte låtit batteriet ladda lite först (ca 5-10 minuter), det är nog inte lika känsligt för MC, men om batteriet är helt slut och man bara har en säkring så tar man det säkra för det osäkra...
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top