Snabb fråga angående reservhjul på burk...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har punka på mitt bakdäck och tänkte kränga av det idag och laga men däckgubben kanske inte kan komma iväg och öppna upp åt mig och då tänkte jag om jag kanske kan pröva reservhjul-på-burk? Jag körde med det på min ducce i ca 200mil och det höll för farter 200+ men det var ju ingen slang...
Någon skillnad att köra med det i slang och endast däck?
Jag vill ju köra idag :död

Dee_cati skrev:
Jag har punka på mitt bakdäck och tänkte kränga av det idag och laga men däckgubben kanske inte kan komma iväg och öppna upp åt mig och då tänkte jag om jag kanske kan pröva reservhjul-på-burk? Jag körde med det på min ducce i ca 200mil och det höll för farter 200+ men det var ju ingen slang...
Någon skillnad att köra med det i slang och endast däck?
Jag vill ju köra idag :död

Glöm det. Köp ny slang eller laga den gamla.
Kränga av däcket med däckjärn borde funka.

Det går inte alls mao? Inte det jag ville höra :( Då får jag vänta med att köra tills imorrn då.....

Dee_cati skrev:
Det går inte alls mao? Inte det jag ville höra :( Då får jag vänta med att köra tills imorrn då.....

Va! Laga slangen för helsike! Kör ner till Konsum o köp ett lagningskit till en cykelslang om du inte har o laga. Jätteenkelt. Du får inte låta en kördag gå åt helsike för det! Tar max en timme om du är ovan tills det sitter på igen. Om du inte har däckjärn så ta stora mejslar, går i värsta fall om du inte är jätterädd om fälgen.

Kör hårt!

/Dave

jag har prova sprayen den hårda vägen :banana :3freak :(

David P. skrev:
Du får inte låta en kördag gå åt helsike för det!
Kör hårt!

/Dave
Det är väl ändå fredag idag.

Så här bra kan det gå om man kör med luft på burk.

Det märkte Supermoto för 2år sen :D

Bifogat

• luftpåburk1.JPG
    luftpåburk1.JPG
    79.9 KB · Visningar: 148
Last edited:
Tur eller inte, det höll iaf. Då var det iofs bara en skruv i däcket som hade satt sig på ena sidan och det höll hur fint som helst.

Men jag trotsade er idag och körde i en stor reserv-hjul-på-burk :banana
Det funkade skitbra i ett par timmar, nu ikväll var det lite mindre luft men jag körde ändå bara på 0,5 ute på isen. Så imorrn blir det bara till att pumpa upp däcket litegrann och sedan ta med en extra burk.
Och nej, det fanns för det första ingen tid för att göra det utan maskiner mm då jag ville hinna köra mer än en timme (det var knappt så jag hann det innan det mörknade) och slita utan maskin på golvet vill jag inte göra.
Så jag byter slang på måndag istället, då kan jag passa på att byta en av ekrarna som är av också.
För övrigt så var det skitkul att köra på isen :yoparty Lite läskigt bara att få släpp på framhjulet när man la ner i runt 70-80 då det var oplogat. Lite drivor med snö som var läskiga att köra men jag la bara omkull EN ENDA GÅNG och det var för att jag tappade sadeln mitt i ett nerlägg :( Inte bara sadeln som lossnade dock, hela bakskärmen slet sig och skickade iväg sadeln och då det var ett brant nerlägg så hade jag ingen tyngd på den och jag la mig. Då nu vet jag att jag glömde skruva fast det iaf....

Jorå det funkar om det inte är för stort hål på slangen!
Tänkvärt:
Av någon anledning så är någon substans i punkasprayen väldigt korrosiv (kanske finns det fritt svavel som vulkmedel i och det kan bildas svavelsyra?) och angriper naken zink och aluminium, är du rädd om dina fälgar så åk inte för länge med det utan att göra rent ordentligt!

Men tanken är ju att du ska använda det på aluminumfälgar utan slang också, då vore det dumt om det åt på dem? Iofs så såg mina 18"-are på bilen fortfarande nya ut när jag krängde däcken på dem, varav ett var fyllt med punka-spray. Kanske är olika mellan olika fabrikat då?

När det väl är punkaspray i slangen så går det inte laga igen med lag-lapp (då menar jag inte bötes-lapp :hihi ) eftersom sprayen då löser upp lagningen.

supermoppe skrev:
När det väl är punkaspray i slangen så går det inte laga igen med lag-lapp (då menar jag inte bötes-lapp :hihi ) eftersom sprayen då löser upp lagningen.

Det var bra att veta, då ska jag knata in till affären imorrn och köpa mig en ny slang. En tjock ska det bli denna gång!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT