Snabb försäkringsfråga.

Cajolen

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Yamaha R6
Tjena!

Tecknade försäkring på min r6a 25kw på länsförsäkringar online för ett tag sen, då stod det att jag skulle få betala ca 350kr i månaden för en halv-försäkring vilket jag tyckte var mer än rimligt :kär!

Och nu fick man hem ett trevligt papper där det står att jag ska ändå få betala en försäkring för motorcykelns fulla effekt 88kw = mycket dyrare (självklart :3freak)!!!

Någon som vet något annat försäkringsbolag som faktiskt inte gör så här?
Att man ist får betala för den effekt som mc:n är registrerad på??

Tack!

Har du körkort för full effekt? Då blir det svårt att påstå att du kommer köra med hojen nerstrypt till 25kw.... Har du bara mellankort ska du ringa och påpeka detta!!!

Dom flesta bolagen försäkrar på fulleffekten eftersom dom flesta sliter ur strypningen på väg hem från besiktningen. Enda undantaget är om den som äger hojen bara har ett begränsat kort.

Så, vad har du för mc-kort?

Ska köra upp för mellan om någon vecka!

Okej, så dom skulle egentligen inte gjort såhär om dom visste att jag bara har/ska ta mellankort ?

Ring och prata med dom och förklara att du kommer köra med hojen strypt till 25kw för du inte har körkort för obegränsad mc än...

Både trygg-hansa samt länsförsäkringar går efter Kw så prova med dem. 2006 års R6 på mig (30år) 4800:- hos trygg hansa

Jag vill minnas att ursprungseffekt gäller vid tecknande av försäkring, det enda en strypning medför, är att det blir lagligt att framföra hojen för någon som endast har A Begränsad.

Jag vill minnas att ursprungseffekt gäller vid tecknande av försäkring, det enda en strypning medför, är att det blir lagligt att framföra hojen för någon som endast har A Begränsad.

Fast har ju läst om många andra som har fått sina 25kw försäkrade billigt! (Likt ovanför)

Länsförsäkringar sa att dom inte brydde sig om vilket mc-kort man hade, det var bara ursprungseffekt som var relevant för dom :huvet !!!

Testade trygg-hansa (online) och fick ut ungefär samma dyra pris.

Någon som vet NÅGOT försökringsbolag som går efter den registrerade effekten och att man bara har/kommer ta mellanhoj-kort !?!? :gråta :va

Det är därför man inte ska ha en R-hoj som första hoj när man är 20..... = DYRT ATT FÖRSÄKRA!!!!:fakta

Pratade med Länsförsäkringar nyss. De har något de kallar fellistor. Följande exempel:
Du köper en CBR 900 RR från 90-talet som är reggad på 41 kw. Försäkringar blir således
väldigt billig att teckna.

Efter ett slag så larmar LF:s så kallade fellistor och de ringer upp dig och ser till
att du får betala för originaleffekt. Dvs runt 90-104 kw. Mycket dyrare, normalt pris dvs.

Däremot så gäller försäkringen fullt ut. Även om du tecknade den till det låga priset,
så ersätter LF skador och dylikt. Men de ser så klart till att du först betalar rätt premie...

Om man bara kunde slinka undan fellistorna ett år eller så... :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...