Snabb e man ju... Bromsskivor

SRADen skivor 96 var skit. De gjorde om dem ett par ggr och de vart bättre men fortfarande var inte SRADs skivor 96-99 någon riktig höjdare. Så nej köp inte original så vidare du inte har 96 skivor.
I första hand blev de tjockare 97 eller om det var 98 för att hålla bättre.

Hadde för mig att det var likadan framfälg som på busan?

Skivorna kan ju förstås skilja ändå

Nu har jag monterad nån form utav wave skivor av okänt fabrikat

Mest som ett test

Mina orginalskiver blev skeva dom med men det var i en batalj med en elak däcksmaskin där någon innan mig kört 10" fälgar

Vad sne jag blev:huvet ( skivan med):D

jag hade en -99 som jag piskade väldigt hårt på bana och de var felfria så länge jag körde på dyra bra sintrade belägg. Den dagen jag kastade i billiga road belägg utan nån slits som ventilerade ltie värme blev allt slaktat.
Så min kontenta var att originalskivorna var bra och de var de billiga beläägen som slaktade dem. Jag kan t.om påstå att original belägg hyffsat bra. Men racebelägg som tål lite värme tycker jag e A och O .

Ja ok men då hade du ju också sista generationen av SRAD skivan.

jag hade en -99 som jag piskade väldigt hårt på bana och de var felfria så länge jag körde på dyra bra sintrade belägg. Den dagen jag kastade i billiga road belägg utan nån slits som ventilerade ltie värme blev allt slaktat.
Så min kontenta var att originalskivorna var bra och de var de billiga beläägen som slaktade dem. Jag kan t.om påstå att original belägg hyffsat bra. Men racebelägg som tål lite värme tycker jag e A och O .

SRADen skivor 96 var skit. De gjorde om dem ett par ggr och de vart bättre men fortfarande var inte SRADs skivor 96-99 någon riktig höjdare. Så nej köp inte original så vidare du inte har 96 skivor.
I första hand blev de tjockare 97 eller om det var 98 för att hålla bättre.

Kolla vilka skivor du haft innan om du funderar på original. Har du dem tunnaste första generationen så blir det ett rejält kliv uppåt om du byter till dem tjockare. Men original ÄR svindyrt och som sagt. Dem vart aldrig riktigt kanon på SRAD.

???? Förklara gärna mera... Om det är ett känt fel såsom 96ans skivor på srad så är ändå original kanon???
Har du god insikt i SRAD som sådant och vet dess brister?

?? hänger inte med nu har bromsat orginalskivorna vinda de är troligen -97 or då moppen e från -97. Kommer inte att köpa snindyra orginal, ett par e ju vinda redan. Frågan kvarstår vilka skivor ska jag ha?

Som sagt tror det fanns 3 generationer av skiva till SRADEN. Tjocklek var första steget sedan gjorde dem en ändring till om jag inte är ute och cyklar.

Hadde för mig att det var likadan framfälg som på busan?

Skivorna kan ju förstås skilja ändå

Mest som ett test

Mina orginalskiver blev skeva dom med men det var i en batalj med en elak däcksmaskin där någon innan mig kört 10" fälgar

?? hänger inte med nu har bromsat orginalskivorna vinda de är troligen -97 or då moppen e från -97. Kommer inte att köpa snindyra orginal, ett par e ju vinda redan. Frågan kvarstår vilka skivor ska jag ha?

Ja om du köper 98ans skivor så är dem 5 mm istället för 4.5 i bredd och skall vara betydligt bättre.

Annars hade jag ringt och surrat med ISR.. Jag kan inte bestämma åt dig bara återge min erfarenhet.

Har galfer bak och haft isr fram och varit nöjd med bägge. Men å andra sidag så använder jag knappt bakbromsen ;)

Original 96-97 är riktigt dåliga vart fall...

Bromsbelägg är viktiga också för all del. Byt hellre för tidigt än för sent. Lätt att pajja en skiva på lite sämre belägg. Jag köper sintrade från addemoto som jag tycker är bra och tll hyggligt pris. Skad verkar ju ha bra koll på vilka belägg man skall ha annars.

Last edited:
Ja ok men då hade du ju också sista generationen av SRAD skivan.

Jag har inte påstått något annat?
Det var du som började blanda in -96 som årtal.

Jag har kört med massor olika skivor och min slutsats är att original är kanon med rätt belägg till.

I alla lägen? TS kör ju troligtvis på de skivorna som är riktigt dåliga. Är orginal bra ändå?

Exakt vilka belägg skall man ha enligt dig då?

Jag har inte påstått något annat?
Det var du som började blanda in -96 som årtal.

Jag har kört med massor olika skivor och min slutsats är att original är kanon med rätt belägg till.

Som sagt tror det fanns 3 generationer av skiva till SRADEN. Tjocklek var första steget sedan gjorde dem en ändring till om jag inte är ute och cyklar.

Ja om du köper 98ans skivor så är dem 5 mm istället för 4.5 i bredd och skall vara betydligt bättre.

Annars hade jag ringt och surrat med ISR.. Jag kan inte bestämma åt dig bara återge min erfarenhet.

Har galfer bak och haft isr fram och varit nöjd med bägge. Men å andra sidag så använder jag knappt bakbromsen ;)

Original 96-97 är riktigt dåliga vart fall...

Mmm bak e ju rätt ointressant... inte många skivor som blir vinda där:D

Någon som provat nåt annat än ISR och har nåt att säga?

I alla lägen? TS kör ju troligtvis på de skivorna som är riktigt dåliga. Är orginal bra ändå?

Exakt vilka belägg skall man ha enligt dig då?

Carbone lorraine med orignalskivor -99 och vips problemen e borta.
Bättre och billigare i längden än att slösa på en massa flashiga eftermarknadsblommiga skivor. Det är gott nog för racing då e de nog gott nog till allt annat :tungan

Oki. tack för infon.

Bättre och billigare i längden än att slösa på en massa flashiga eftermarknadsblommiga skivor. Det är gott nog för racing då e de nog gott nog till allt annat :tungan

Tvivlar inte en sekund på dina possitiva erfarenheter om ovanstående

Tyvär en allt för vanlig slutledning att allt som funkar på bana automatiskt skulle funka på gatan och med TURBO

Faktum är att bromsar på en räser lever ett ganska behagligt liv med jämn värme och inte allt för hög medelhastighet

Turbomoppar som gasas upp i +300++ på väldigt kort sträcka och som sedan får bromsas ner till låga farter med då iskalla bromsskivor
lever tyvär ett mycket jobbigare liv

att denna misshandel upprepas gång på gång gör inte saken bättre

Angående bakskivor så är min blåsvart i kulören och tappar totalt bromskraften efter en stunds inspirerad körning

(inget elakt innlägg bara ett erfarenhetsutbyte olika världar i mellan)

Absolut. MEN... Inte helt ovanligt med att skivor blir skeva på bana och att det är ett problem. Om nu turbobajkar går hårdare så borde många lyssna på er om hur ni blir av med problemet. Nackdelen då är väl kanske att man på en turbomoppe kanske kan stå ut med att få ett par meter extra bromssträcka men får behålla skivan intakt längre medans kanske inte banfantasten står ut med detta utan byter hellre skivan och får kortare bromsträcka. men också kortare livslängd.
(Hypotetiskt...)

Men upplys oss gärna om vad som funkar för dig/er.

Tyvär en allt för vanlig slutledning att allt som funkar på bana automatiskt skulle funka på gatan och med TURBO

Faktum är att bromsar på en räser lever ett ganska behagligt liv med jämn värme och inte allt för hög medelhastighet

Turbomoppar som gasas upp i +300++ på väldigt kort sträcka och som sedan får bromsas ner till låga farter med då iskalla bromsskivor

Angående bakskivor så är min blåsvart i kulören och tappar totalt bromskraften efter en stunds inspirerad körning

Absolut. MEN... Inte helt ovanligt med att skivor blir skeva på bana och att det är ett problem. Om nu turbobajkar går hårdare så borde många lyssna på er om hur ni blir av med problemet. Nackdelen då är väl kanske att man på en turbomoppe kanske kan stå ut med att få ett par meter extra bromssträcka men får behålla skivan intakt längre medans kanske inte banfantasten står ut med detta utan byter hellre skivan och får kortare bromsträcka. men också kortare livslängd.
(Hypotetiskt...)

Men upplys oss gärna om vad som funkar för dig/er.

Famlar tyvär i mörkret själv och önskar inget hellre en en serverad lösning på fat:yoparty

Nackdelen med att diskutera på forum är väl den att det aldrig går at backa på olika resonemang så som man gör vid diskussioner runt det runda bordet

Tro mig jag försöker finna en lösning jag med ( som inte kostar plenty)

Men vadå vi pratar väl samma sak på bana?
Anderstorp ~ 270-300 på långrakan ner till 80-90 en gång varanann minut.(på sin höjd) samt ett antal halv kraftiga inbromsningar. (Åtminstone två till) under samma varv. Utdelat på ~ 50-70 varv på en dag så tror jag att de bromsarna lever ett hårdare liv än några rödljusgasningar på en dag?

Jag kanske fjollar runt på gatan vad vet jag, men en original sporthoj går ju inte dirket dåligt och mina erfarenheter har slaktat bromsar på bana och varit ganska genuint snälla på gatan.

Tänkte inte hålla på tjaffsa emot, var och en gör som den vill. Men jag tror inte trådskaparen blir en lyckligare man med ett par eftermarknadsbromsskivor, och jag har gett mitt tips.

Oki. Nåväl 96-97ans skivor på SRAD är BIG nono vart fall. om man har problem med skeva skivor. Vi får väl se vad tråskaparen hittar på och vad han kommer med för feedback.

Famlar tyvär i mörkret själv och önskar inget hellre en en serverad lösning på fat:yoparty

Nackdelen med att diskutera på forum är väl den att det aldrig går at backa på olika resonemang så som man gör vid diskussioner runt det runda bordet

Tro mig jag försöker finna en lösning jag med ( som inte kostar plenty)

Men vadå vi pratar väl samma sak på bana?
Anderstorp ~ 270-300 på långrakan ner till 80-90 en gång varanann minut.(på sin höjd) samt ett antal halv kraftiga inbromsningar. (Åtminstone två till) under samma varv. Utdelat på ~ 50-70 varv på en dag så tror jag att de bromsarna lever ett hårdare liv än några rödljusgasningar på en dag?

Jag kanske fjollar runt på gatan vad vet jag, men en original sporthoj går ju inte dirket dåligt och mina erfarenheter har slaktat bromsar på bana och varit ganska genuint snälla på gatan.

Tänkte inte hålla på tjaffsa emot, var och en gör som den vill. Men jag tror inte trådskaparen blir en lyckligare man med ett par eftermarknadsbromsskivor, och jag har gett mitt tips.

Ja det bygger säkert mer värme på bana, ag vill ha de bästa skivorna som jag inte bromsar vinda och som med rätt belägg bromsar bra. Frgan är bara om inte orginal är ett av de allra dyraste alternativen?

Rödljusgasningshoj e ju inte min grej den e ju lite kort för det:D (hojen alltså)

Btw vad tror du om galfer wave då? Testat? Hört något?

Med tanke på att dem hävdar att utformningen i sig håller sig rakare???

Har du testat wave på gjutgärnskivor tidigare eller hört något?

Mest som ett test

Vänta lite nu... SRAD har extremt kort hjulbas och du har inte förlängt svingen något? Det måste vara spännande att mosa på med :P

Ja det bygger säkert mer värme på bana, ag vill ha de bästa skivorna som jag inte bromsar vinda och som med rätt belägg bromsar bra. Frgan är bara om inte orginal är ett av de allra dyraste alternativen?

Rödljusgasningshoj e ju inte min grej den e ju lite kort för det:D (hojen alltså)

Last edited:

Jag ska inte sitta å säga vad som funkar och vad som inte funkar till din hoj. Men jag har haft bromsproblem i alla år, eldat upp bromsar, de har kokat, spruckna bromsbelägg och en del krasher pg.a detta.
Jag e kass amatör som alla andra men min egna erfarenheter har sagt mig detta.
Det har handlat om vilka belägg jag kört på och inte så mycket vilka skivor. Belägg som tål mycket värme och leder bort värme eldar inte upp skivorna. Efter en bunt olika kombinationer så var detta bäst på min srad. Carbone Lorraine + original -99 skivor, stålomspunnet, yamaha braking oil dot5 . :tummenupp

Eftermarknadsskivor har väl en tendens att vara ganska tunna?
Spec wave?
ISR har jag inga som hellst tvivlel på att de e bra grejjer. Men som sagt pratar vi livslängd om man har hojen ett par år har jag redan gett mitt tips. Jag kör idag på originalskivor med galfer racebelägg.

Bakbroms vet jag inget om, använder i princip ingenting.

Btw vad tror du om galfer wave då? Testat? Hört något?

Med tanke på att dem hävdar att utformningen i sig håller sig rakare???

Har du testat wave på gjutgärnskivor tidigare eller hört något?

Vänta lite nu... SRAD har extremt kort hjulbas och du har inte förlängt svingen något? Det måste vara spännande att mosa på med :P

Åker bara 0,5-0,6 i ladd just nu Växellådsbesparande:D

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back