Snöslunga "Kommer inte riktigt igång"

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Köpte en äldre 2-takts snöslunga igår (Husqvarna m-21 har jag för mig att den hette). Körde med den idag ca 30 min idag när den plötsligt motorn gick ner på ett varvtal som gör att den precis är igång. :confused:

Det enda jag jag justera är choke och när jag öka den så dör motorn. Ny oljeblandad bensin (ca 2-3%) i tanken.

Säljaren sa att där var någon sorts "automatisk" gaskontroll som gjorde att ju mer kraft som behövdes ju mer gas fick den.

Någon som har något tips? Är ingen van motormeckare men en snöslunga med en liten 2-taktsmotor känns som ett bra nybörjarprojekt. :hihi

/Ola

Fungerar det likadant som på en gräsklippare, så sitter det en fläkt på svänghjulet. Denna fläkt blåser på ett litet spjäll som är kopplat med ett stag till förgasarens spjäll. När belastningen ökar så att varvtalet sjunker, blåser det mindre på spjället, som då fjädrar tillbaka och ökar gaspådraget tills det blir jämvikt igen.

Har varit ute och kollat nu. och det verkar som om det är något fel på den här "fläktgasen". När jag rör på staget så ökar varvtalet.

Någon som vet var man kan läsa mer om hur det funkar?

Har varit ute och kollat nu. och det verkar som om det är något fel på den här "fläktgasen". När jag rör på staget så ökar varvtalet.

Någon som vet var man kan läsa mer om hur det funkar?

Här är en länk om Briggs & Stratton men jag antar att det funkar ungefär likadant på snöslungan, annars kan du googla dig fram utifrån det som står på sidan.

http://www.briggsandstratton.com/support/frequently-asked-questions/Adjusting The Governor/

Tack! Ska läsa igenom innan jag börjar dra isär delarna. Som du säger går det säkert att överföra till en annan maskin.

Fläkten blåser tillbaka gasspjälet, så kolla om någon fjäder har gått av.

Gillar inte ifullständiga trådar. Så här kommer lösningen.

Det visade sig att det var en fjäder som hoppat av. Den som skulle skapa "balans" i gasen.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8