Snöskotertråden.

Tyvärr..

det är en hel vetenskap det där.

Jag var och hämtade pumpen till dämparna igår hos föregående ägaren och fick en del tips (har fox float fram + en bak) Äckligt smidiga grejer att hålla på med! Pysa eller pumpa efter behag. Har mjukat upp den rejält fram och bak nu och ska montera tillbaka krängningshämmaren, sen prova mig fram, från mjuk till hård.
 
Jag var och hämtade pumpen till dämparna igår hos föregående ägaren och fick en del tips (har fox float fram + en bak) Äckligt smidiga grejer att hålla på med! Pysa eller pumpa efter behag. Har mjukat upp den rejält fram och bak nu och ska montera tillbaka krängningshämmaren, sen prova mig fram, från mjuk till hård.

Jag har också sådana men mina funkar fint.. Så här långt.

Min är dock spårkänslig nått djävulskt. Vet inte om det är fjädringen eller skidorna/styrstålen som är problemet dock.

Ska kolla på det där när jag kommer upp nästa gång.
 
Jag har också sådana men mina funkar fint.. Så här långt.

Min är dock spårkänslig nått djävulskt. Vet inte om det är fjädringen eller skidorna/styrstålen som är problemet dock.

Ska kolla på det där när jag kommer upp nästa gång.

Min är också nervös i styrningen, min amatörteori är att den blir bättre nu med lite mjukare framända, det borde sänka skidtrycket?

Inte för det spelar någon roll längre eftersom jag tvätttat den, gick 10 meter efter det sen dog skiten och jag har ryckt så armen är typ av! Katter gillar inte vatten.
 
Äntligen hemma efter en hård kväll!
Vi va ett gäng från elevhemmet som drog en mindre lyckad kvällsrunda!
detta slutade med följande!
- Jag krökte en trailingarm
- en kompis krökte en trailingarm
- en fick kedjehus ras
- Antaglien en mach-z har skutit
- och sista biten hem fick en kast på skotern så den fick klättra i lite träd!
Men som tur va var det ingen som kom till skada!
DENNA KVÄLL SKA INTE GÖRAS OM!!! haha
 
Min är också nervös i styrningen, min amatörteori är att den blir bättre nu med lite mjukare framända, det borde sänka skidtrycket?

Inte för det spelar någon roll längre eftersom jag tvätttat den, gick 10 meter efter det sen dog skiten och jag har ryckt så armen är typ av! Katter gillar inte vatten.

Nja. Man släpper på balataremmen för att "lyfta" framänden. I mitt fall tror jag dock att det är skidorna/styrstålen men jag har inte kollat så mycket på det.

Jag åker mest på sidan om och med skidorna i vädret och då är det ju inga problem.
 
Jag har också sådana men mina funkar fint.. Så här långt.

Min är dock spårkänslig nått djävulskt. Vet inte om det är fjädringen eller skidorna/styrstålen som är problemet dock.

Ska kolla på det där när jag kommer upp nästa gång.

Kan man inte trixa lite med skidornas toe in/out för att göra den mindre nervös?

Doh!

Men ahh en hederlig Vertical Escape! Första skotern som gav mig habegär!

Jag gillar den skarpt, en rolig maskin trots lite daterat chassie. Enda negativa skulle väl vara viss överaptit på bränsle...men å andra sidan kostar den ingen förmögenhet heller.

Man är noga med att inte skräpa ner i skogen när det ska fikas, grilla korv och så, men sen åker man glatt hem med en soppaförbrukning på minst 3.5l/mil....
 
Äntligen har det hittat hit lite snö, var ut en kort runda med den nya skotern för säsongen, 600RR. Jävligt nöjd hittills.

 
Min är också nervös i styrningen, min amatörteori är att den blir bättre nu med lite mjukare framända, det borde sänka skidtrycket?

Inte för det spelar någon roll längre eftersom jag tvätttat den, gick 10 meter efter det sen dog skiten och jag har ryckt så armen är typ av! Katter gillar inte vatten.

I min värld är spårkänslighet och nervositet två helt olika saker. De flesta originalmaskiner idag tycker jag är ruskigt spårkänsliga då dom har ganska mjuk fjädring i framvagn samt monterade krängningshämmare. Min maskin är mer nervös då jag kör med SLP-PP skidor samt betydligt hårdare framfjädring och ingen krängningshämmare, den styr helt enkelt dit jag vill och vill inte alls kliva ner i spår och vara "spårkänslig" men den är istället ganska nervös då den helt enkelt far åt det håll man styr så man får passa sig lite efter "hopp" då man inte bör landa med snedställda skidor :)

Ni som kör med långa maskiner som ska brytas runt i lössnö ska ju absolut inte köra med krängningshämmare och framfjädringen bör nog anpassas mellan lössnö och ledkörning, det är ju det som är det fina (och det enda som egentligen är bra) med fox float att att det är enkelt att ändra hårdhet utan att behöva laborera med fjädrar och förspänning.

I övrigt när det gäller fjädring på skotrar är det svårt att få till en bra grundinställning "hemma i garaget". En cross/endurohoj kan man ju ställa in hyfsat hemma med att mäta häng osv. En skoter får man helt enkelt fara ut och bulta efter spåret med och känna efter hur det beter sig. Sedan får man greja med förspänning/fjäderbyten och inställningar/omschimsningar eftersom. Själv brukar jag ha gjort så att jag pratat med dom som kör skotercross/enduro och kört med deras schimsningar och börjat med att köra med alla inställningar utskruvade och sen ställt in eftersom.
 
Kan man inte trixa lite med skidornas toe in/out för att göra den mindre nervös?
Jodå. Det finns massor med saker man kan göra beroende på symptom.

Min är dock nervös pga. för högt skidtryck alternativt för våldsamma styrstål. Dvs. den spårar som fan.
 
Jahopp, nån som vet nån bra webshop för snöskoterdelar i USA, antar att det är billigast. 2100 bara för endcapen (öglan)

e449c3d7.jpg
 
Back
Top