Snöskoter?

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Går i tankarna att köpa mig en billig skoter för att busa med i vinter. Men som 08a så kan man ju ingenting om skotrar, så jag vore tacksam om någon kan rekomendera några gamla modeller som inte är för tunga och klumpiga men ändå har bra tyck i snurran (typ en smidig 600 med 110-120 kusar)?. Det ska bara var en leksak så komfort är helt övesäntligt. Tänker max lägga lite över 30000:- så det lutar väl åt en tidig 90-talare?. :confused:

Jag skulle föreslå skotrar från Polaris eller Skidoo, skoter som finns under länken du la ut är en Arctic cat och dessa har jag bara dåliga erfarenheter av, inget som rekommenderas.
Modeller jag skulle satsa på:
Polaris:
XC 600 -98, 106 hk en riktigt killer, grymt ljud och riktigt snabb
Polaris 600 -93 - -97 trecylindriga, härligt ljud, första modellen hade ca 85-90 hk med åren blev det några hk till. Finns även modeller med en pipa för varje cylinder, då hamnar effekten på ca 120 hk nackdelen är att dessa modeller är riktigt fula sedan är de tunga också.
Skidoo:
Alla Mxz modeller, fina skotrar med Rotax motorer, på modeller från tidigt -90 tal har Polarisen bättre fjädring.
Sedan finns det trecylindringa modeller typ Formula 111 vass skoter men inte så mycket till fjädring.

Du måste bestämma hur du ska köra, är det snabbast över sjön som är viktigt välj en trecylindring med tre pipor. Är det bus och lek som är DIN körning välj en med bra fjädring stirra dig inte blind på antalet hk.

Vi säger så
/Jourhavande norrlänning

P.S Du får köpa min tävlingsmaskin :fakta

Precis som RJ skrev,
det är den typ av körning som avgör
här är 3 typer av sportskotrar

Sportig terräng körning / Cross,
lätt skoter, 2-pip, kort matta, typ
- Skidoo MXZ
- Lynx Enduro
- Polaris XC/XCR/Edge

Snabb körning i led/sjö/hav,
3pip med mycket pulver, typ
- Skidoo Mach1/MachZ

Klätterskoter,
ren fjällkörning,
lätt skoter, längre boggie
- Skidoo Summit
- Yamaha MountainMax-modeller
- Polaris RMX

Alla de stora har alla typer,
mina exempel ovan är sådana som jag
tycker är bra.
Katten du pekade på är väl mest kategori 1 ovan
och motor har mer pulver än du behöver som
ovan förare. Inte så bra att dundra kring på isen
i skärgården med alltså.

Personligen är jag inte så förtjust i AC men de
ligger bättre till i pris beggade än t.ex Skidoo
så man kan göra fynd.

Kan bara hålla med föregående "talare"
Arctic Cat är bara för posörer, och ska du ha en sån, så se f*n till att du har ett lager popnitar hemma :fakta

Att A-C bara är posörer verkar ju minst sagt konstigt då de t ex förra säsoongen (den som var) bvel utsedda till att ha årets ledskoter.

För 30000:- kan du få en kanonmaskin om du har lite tur. Sikta på 500-600cc, tvåcylindrigt.
Alla skotrar är egentligebn lika bra, det gäller bara att hitta den som passar dig själv bäst.

Jag måste springa till busen nu, kan snacka mer sen!

Hightuned skrev:
Går i tankarna att köpa mig en billig skoter för att busa med i vinter. Men som 08a så kan man ju ingenting om skotrar, så jag vore tacksam om någon kan rekomendera några gamla modeller som inte är för tunga och klumpiga men ändå har bra tyck i snurran (typ en smidig 600 med 110-120 kusar)?. Det ska bara var en leksak så komfort är helt övesäntligt. Tänker max lägga lite över 30000:- så det lutar väl åt en tidig 90-talare?. :confused:

Här har du ett stort utbud+ att dom levererar fraktfritt till dina trakter. Men jag misstänker att det kan vara lite svårprutat om frakten ingår i priset......

http://www.lundstromaskin.se/

EDIT

Kom på att det finns ett företag till som levererar fraktfritt inom sverige.
Yamaha Center Kiruna

Last edited:
finns det inte nån snöskoter som har yamaha R6/R1 motor?
såg på typ motorjurnalen när dom prockörde den! det gick undan! :tummenupp

Det är ju som någon sa att de flesta skotar är faktiskt bra... men det finns vissa modeller man ska akta sig för..
Som tex så är Polaris 3 pip -93 till -97 allmännt känd att inte hålla så bra.
Av någon outgrundlig anledning har också Arctic Cat fått ett dåligt ryckte men det kan beror på deras tidigare modeller som inte hade sån bra kvalite...
Jag har själv en A-C ZR 500 -98, helt klockren skoter tycker jag...
Det sitter en 500 cc suzuki motor på ca 95 hästar, vatten kyld, Fox racing dämpare sitter som standard i både framvagn och i boggin. Den gör mätaren ut vilket är 170 km/h på mätaren men verklig fart kanske det är 150 - 160 km/h...
En A-C ZR 500 -98 går på ca 30 000 kr medan ZL är något billigare enda skillanden är att ZL inte har Fox dämparna...

A-C ZR/ZL är kanske lite av poser skoter pga att den lyfter skidorna väldigt lätt och ganska många gillar inte att den lyfter skidorna titt som tätt, jag har flera polare som inte gillar A-C pga av det och att dom får lite dålig kontroll över skotern av att den kan lätta skidorna när man svänger också speciellt innerskidan men det är ju dock bara en vanesak, själv så gillar jag när den är så. Sen har ju ZR en skön grön färg... :)

En 500 cc skoter håller faktiskt jämnt med större skotara typ 600- 800 cc upp till ca 100km/h, oftast så brukar 500'orna dra de större maskinerna i ax..
så då kanske en 500 kan vara intressant i försäkrings synpunkt.. för min 500 betalar jag 2800 kr helåret/helförsäkring

Hoppas att du hittar något kul...

Last edited:
franka skrev:

Du tänker nog på Yamaha RX-1 en 998 cc 4 taktare... 4pipig... en ganska häftig skoter men frågan är hur bra är det att ha ett oljetråg samt en 4 taktare när tempraturen börjar krypa ner mot -25 grader, den är ju faktiskt utrustad med motorvärmare, men hur ofta har man skotern nära ett eluttag???

Hurtig skrev:
Du tänker nog på Yamaha RX-1 en 998 cc 4 taktare... 4pipig... en ganska häftig skoter men frågan är hur bra är det att ha ett oljetråg samt en 4 taktare när tempraturen börjar krypa ner mot -25 grader, den är ju faktiskt utrustad med motorvärmare, men hur ofta har man skotern nära ett eluttag???

Sen kommer vi ju i en annan prisklass oxå, runt 130k om jag minns rätt.

Själv har jag alltid kört Yamaha. Fram till 96 hade dom den s.k. TSS ibland kallad T.S framvagnen pumptermosarna alltså. Den har fått mycket spott och spe men själv gillar jag den även om den kräver lite tillvänjning.

Nuförtiden ser ju Yamaha och Polaris rätt lika ut i framvagnen. Går stabilare men inte lika kul. Tyckte dom gamla TS maskinerna Phazer och Exciter var kul, man styrde dom mycket med kroppen. Nyare maskiner styr man istället men i gengäld känns dom mindre vingliga.

Hurtig skrev:
Det är ju som någon sa att de flesta skotar är faktiskt bra... men det finns vissa modeller man ska akta sig för..
Som tex så är Polaris 3 pip -93 till -97 allmännt känd att inte hålla så bra.

Vet inte om jag kan hålle med om att Polaris tripplar 93-97 är dåliga.

De första 3cylindriga motorerna som polaris lanserade, Indy 650, var inte speciellt hållbara, speciellt inte när man funderade på trimpipor o dyl.

När XLT'n kom 93 kom också hållbarheten, kanske främst -94 och framåt. Denna motor håller även för trimning.

XCR-trippeln har jag ingen pejl på alls.

franka skrev:

Samma motor som Fazer 1000,
dvs fuggar istället för insprutning.
Effekten är inte sensationell i skotersammanhang
där en trepipig 800cc tvåtaktare ger effekt så det
skriker. Om man hänger dit Marklunds turbosats
på RX1:an däremot :tummenupp

Som sagt på tvåtaktare lägger man stiften på kaminen
en stund så smäller den igång med magnapullen oavsett hur kallt det är.
4-taktare kräver nog tillvänjning,
t.ex ta in batteriet på natten osv.

Last edited:
Bullsnah skrev:
Vet inte om jag kan hålle med om att Polaris tripplar 93-97 är dåliga.

De första 3cylindriga motorerna som polaris lanserade, Indy 650, var inte speciellt hållbara, speciellt inte när man funderade på trimpipor o dyl.

När XLT'n kom 93 kom också hållbarheten, kanske främst -94 och framåt. Denna motor håller även för trimning.

XCR-trippeln har jag ingen pejl på alls.

Det är bara vad jag har hört om dem att flera har haft motor problem med dom...

När det gäller dåliga Polaris tripplar är det framförallt 750-800 cc som har varit dåliga, har aldrig hört talas om en 600 trippel som har gått sönder men det finns säkert.
Det där med vevaxeln skall väl vara åtgärdat på garantin om det är en svensksåld skoter.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back