Snöskoter..

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Får man köra snöskoter på gatan??
Finns nog inte så många här i Skåne, men som vädret ser ut nu så vete f_n om jag inte byter in en av hojarna snart!!! :mad:

wannagofast skrev:
Får man köra snöskoter på gatan??
Finns nog inte så många här i Skåne, men som vädret ser ut nu så vete f_n om jag inte byter in en av hojarna snart!!! :mad:

200m får du köra.

Först måste du skicka upp några bilder så får vi se om det är ordentligt skoterföre i skåne :mattias

vägförhållandena kanske är så att det inte är framkomligt med bil, en del bilvägar i USA blir skotervägar på vintern, i Norrland blir många skogsvägar skotervägar

Last edited:
Du får köra hur långt du vill dock max 15 eller 30 km/h, om du inte har nån alternativ färdväg, dvs de finns inget annat sätt att komma fram på än att köra på vägen, så sa dom när vi tog förarbevis iaf.

Lg skrev:
Du får köra hur långt du vill dock max 15 eller 30 km/h, om du inte har nån alternativ färdväg, dvs de finns inget annat sätt att komma fram på än att köra på vägen, så sa dom när vi tog förarbevis iaf.

Det är ju förutsatt att du t.ex åker på skoterled och måste åka en bit på väg för att komma av ut på leden/skogen igen.

Man får inte bara ta den hemifrån om man bor mitt i stan.

Hehe, jag kan köra dig var du än ska så länge snön är kvar om ja får din 660-05 :D

Du får definitivt inte köra på gatan om inte komunen har godkänt det(t.ex. till en bensinstation) och då inte efter huvudled.

Det råder normalt skoterförbud inom statsplaneratområde(tätort).

Du får endast köra en kortare sträcka efter väg och då endast för att passera ett hinder som du inte kan ta dig förbi t.ex. får man köra över en vägbro om det är farligt att passera ett vattendrag.

Du får inte köra långa sträckor efter vägen, utan då bör du välja en annan färdväg om det nu inte är en enskild väg för då gäller andra regler.

Last edited:
Xyron skrev:
200m får du köra.
va?

KGK skrev:
Först måste du skicka upp några bilder så får vi se om det är ordentligt skoterföre i skåne :mattias

vägförhållandena kanske är så att det inte är framkomligt med bil, en del bilvägar i USA blir skotervägar på vintern, i Norrland blir många skogsvägar skotervägar

Precis, Man får ta sig på allmänna vägar om man inte har alternativ...

Det är 20km/h som gäller på väg, och förbud mot att skjutsa. Men sen om det finns någon som bryr sig om det är ju en helt annan sak. Och detdär med att åka på bilväg, det är man ju så illa tvungen o göra för att ta sig till leden. Knappast så man tar släp till leden som börjar 1km bort bara för att det är huvudled osv.

Vill du vara laglig måste du ta skotern på släp till leden,,
I Jokkmokks kommun har dom dock ett test nu i vår då man får köra från bostaden till leden, men då gäller 20 km/h, ingen passagerare.
Det har ju alltid körts så pga väldigt lite poliser och alla familjer har minst en skoter och säsongen är lång så politikerna tyckte kanske det var lika bra att göra det lagligt..... Men det är mig veterligt ända kommunen i landet som har det så.

Är väl terängkörningslagen som gäller även i skånelandet....

Man får inte köra mer än 200m på väg på en sträcka.
Dvs. man får köra 200m efter väg för att ta sig från bostad till skoterled eller från skoterled vidare till en annan skoterled.
Har för mig att det är 20km/h men inte säker på hastigheten.

Det ang.skogsvägar övergår till skoterleder stämmer. Finns många roliga skogsvägar man kan bränna på här uppe i norrland.

Xyron skrev:
Man får inte köra mer än 200m på väg på en sträcka.
Dvs. man får köra 200m efter väg för att ta sig från bostad till skoterled eller från skoterled vidare till en annan skoterled.
Har för mig att det är 20km/h men inte säker på hastigheten.

Det ang.skogsvägar övergår till skoterleder stämmer. Finns många roliga skogsvägar man kan bränna på här uppe i norrland.

Det här vänds ut till alla som alls har skrivit något om det, inte bara Xyron.

Då jag har en terrängskoterförarbeviskurs (pust) i relativt färskt minne så kan jag lägga den kommentaren att man absolut inte alls får köra på väg under några omständigheter, UTOM då där kommunen har gett tillstånd, som till exempel över broar om isar är bristfälliga, eller fram till bensinmack, eller sådana tillgrepp. 20 km/h och utan skjuts är alldeles korrekt dock. Inte heller småvägar får enligt lagen köras på, mest för tjälskador och svårigheter med plogning. Fast det är ju inte direkt av hög prioritet när det väl kommer till kritan.

Hoppas det här hjälper på något vis! Keep on snowmobiling! :yoparty

Metaladdict skrev:
Det här vänds ut till alla som alls har skrivit något om det, inte bara Xyron.

Då jag har en terrängskoterförarbeviskurs (pust) i relativt färskt minne så kan jag lägga den kommentaren att man absolut inte alls får köra på väg under några omständigheter, UTOM då där kommunen har gett tillstånd, som till exempel över broar om isar är bristfälliga, eller fram till bensinmack, eller sådana tillgrepp. 20 km/h och utan skjuts är alldeles korrekt dock. Inte heller småvägar får enligt lagen köras på, mest för tjälskador och svårigheter med plogning. Fast det är ju inte direkt av hög prioritet när det väl kommer till kritan.

Hoppas det här hjälper på något vis! Keep on snowmobiling! :yoparty

Jag tog terrängskoterförarbeviset för 3 år sedan, och då fick man köra 200m på vägen, är 99,9% säker. Måste leta upp boken tror jag :näsblod.
Men bra att veta vad som gäller NU iaf :tummenupp

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...