Snöskoter till Kolahalvön

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Morsning korsning!
Fick från kusin min i uppdrag att fixa lite utskrifter på kartor över Kolahalvön för ett tag sedan. Tydligen så har han och Henrik Rahm fått för sig att köra snöskoter dit är en bra idé. Dom har ju varit där förr med enduromaskiner så varför inte med snöskotrar...
Känner någon att dom vill köra 150mil skoter utan skoterled så kan man läsa mer här: http://www.frihetsbolaget.se/2008/pdf/kola2011_skotersafari_info3.pdf
Verkar vara värsta grejen, måste nog fixa en endurohoj och följa med dom någon gång :tummenupp

Någon här som varit ute på liknande äventyr?

Hade jag haft pengarna hade jag lätt dragit.
Iofs är min skoterjävel lite obevkäm att toura med :gnissla

Edit: Styrhöjaren tar knäcken på axlarna om man ska åka långt sittandes.
Men jag har ju faktiskt GPS-hållare på den :)
Största problemet är att den är så jävla tung. Men med tanke på ekonomin så är jag nöjd att jag har någon skoter öht.

Bifogat

• Bild1 (Large).JPG
    Bild1 (Large).JPG
    147.5 KB · Visningar: 113
  • Bild2 (Large).JPG
    Bild2 (Large).JPG
    130.3 KB · Visningar: 101
Last edited:
Coolt och ett riktigt äventyr!

Men tror jag hoppar över: kort maskin och 440 passar inte in så bra :D

Hehe, neeeh, en polaris switchback 800 (VILL HA!) hade nog varit alldeles lagomt :)

Jag är så himla farträdd så jag vill helst ha 159"+ (har många ggr tänkt förlänga RX1an, men det har stannat på planer) och höga kammar :tungan
Synd att det inte finns några smidiga 4t mountains.
En nytTtro vore väl iofs inte dumt. Men fan vet om man inte skulle chöpa en 2t iaf om man chöpte nytt nu.

Jag är så himla farträdd så jag vill helst ha 159"+ (har många ggr tänkt förlänga RX1an, men det har stannat på planer) och höga kammar :tungan
Synd att det inte finns några smidiga 4t mountains.
En nytTtro vore väl iofs inte dumt. Men fan vet om man inte skulle chöpa en 2t iaf om man chöpte nytt nu.

Jag skulle lätt köpa tvåtakt bara för ljudet :D
800cc med trimpipor på låter förjävla fint.

Jag skulle lätt köpa tvåtakt bara för ljudet :D
800cc med trimpipor på låter förjävla fint.

Det är skithäftigt i en kvart. Sen blir man tokig på ljudet. Ungefär som skotrar med turbo. Dumpljudet är schithäftigt de första 3milen. Efter 15 vill man kasta turbon ut i skogen. "Pyschar" ju liiite oftare än i bilar.

Nu när jag kört 4t ett tag har jag dessutom insett hur jävla skönt det är att slippa röken också. Man slipper förvara kläderna i garaget.

utan skoterled? vet inte var kolahalvön ligger men kolla täckningsområdet

http://www.kartman.se/

edit: verkar ligga lååångt åt skogen, viamichelin.com verkar inte hitta orterna de tala om i PDF:en

Last edited:
utan skoterled? vet inte var kolahalvön ligger men kolla täckningsområdet

edit: verkar ligga lååångt åt skogen, viamichelin.com verkar inte hitta orterna de tala om i PDF:en

Långt åt skogen stämmer nog ganska bra.
Kusin har hållt på ganska länge för att leta bra kartor med topografi och allt sådant. Det verkar vara lite klent med bra gps-kartor över ryssland, av någon har dom en himla massa stora gråa fläckar bara :gnissla

EDIT: Åka skoterled är väl inget äventyr? :tungan

Långt åt skogen stämmer nog ganska bra.
Kusin har hållt på ganska länge för att leta bra kartor med topografi och allt sådant. Det verkar vara lite klent med bra gps-kartor över ryssland, av någon har dom en himla massa stora gråa fläckar bara :gnissla

EDIT: Åka skoterled är väl inget äventyr? :tungan

Touratech säljer väl en variant som några ex. ryska militärer säljer som sägs vara bra, om jag fattat rätt, men kanske inte ryska kartor.

ordet led kan man bli lurad av, att det är en led betyder ju inte att någon har kört där sen det snöat 1 meter sen sist :gnissla

Jag förstår inte riktigt vitsen att åka så lång bort för att åka friåkning.

Kliv på skotern. Kör åt valfritt håll. Klart.

åka lössnö långt lär ju inte vara nån hitt.. går långsamt, drar soppa även om de är 4-takt. jobbigt..
skitkul o lekas i men att köra för att ta sig nånstans.. :va

Men jag har ju faktiskt GPS-hållare på den :)

inbyggd i styret kan man också ha

WarriorSide.jpg

åka lössnö långt lär ju inte vara nån hitt.. går långsamt, drar soppa även om de är 4-takt. jobbigt..
skitkul o lekas i men att köra för att ta sig nånstans.. :va

Skulle tro att det är annan sorts snö däruppe än vad vi har här hemma t.ex. Det är ju bara att kolla på skoterfilmer när dom kör i canada eller alaska, helt annan bärkraft i snön där än vad det är här. Här skulle man lika gärna kunna köra i vatten så fort som man sjunker ner.
Men det är bara en gissning, jag har aldrig varit där. Satt och kikade på filmklipp igår på nya switchback och RMK, vilka maskiner det verkar vara :gnissla

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park