Snöskoter lr ATV?

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tjena.
I brist på tråkiga vintertider så slänger jag detta i mc-relaterat, även om de nu inte direkt är det..

Har blivit sugen av en till leksak (förutom hojen) och har dessa 2 i tankarna.

Vad skulle ni som kör endera/båda rekommendera?

Fördelen med atv är ju att man kan köra året runt.

Användningsområde skulle vara buskörning för det mesta, samt göra resor ut på isarna till sommarstugan.

Båda är väl relativt billiga att försäkra?

Sen, är en raptor 350 nånting att ha, eller bör det vara en 700?

Ja du kommer att bli besviken på vad lite "fart" det är i en raptor 350, jag har förvisso en 4x4 (Can am 800), men att tänka sig mindre att åka med finns inte i min värld, raptor 660/700 is the shit, om du vill ha "lite att åka med".

fundera på vad du vill ha ut av den och kolla gärna in dom egna forumen för mera tips/råd, för att nämna några atvforum, och quadsweden. det är lika där som det ofta är på mc sidorna, många hyllar sina egna maskiner/märken men få har faktiskt mycket att jämföra med.
men du är på helt rätt spår tror jag.:D:tummenupp

Ska du bara leka så är Yamaha Bannshee 350 det du ska ha:tummenupp
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/NU7oWF8vk70&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/NU7oWF8vk70&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Jag ångrar inte en sekund att jag köpt en atv, roligt på sommaren och roligare under vintern.. :P

Där har man varit i ett par år nu. Sitter även ett klistermärke på bilen med Quadswedens logga.

En 450 räcker långt när det gäller quad.
Har haft en Dinli -08:a, och den rörde på sig rätt så bra ändå.

Skall jag ha någon ny fyrhjuling blir det en 4wd atv istället.
Var bra sugen på en Outlander 800 innan jag tog mig själv i kragen och tog mckortet.

Om en liten 350 kan räcka eller om man måste ha en stor 700+ ?

Tja, räcker det med en R6:a för att ha kul eller måste man ha en Goldwing ? :-p

Känner en som har en 350, fick prova den, riktigt rolig att köra. På asfalt behövde jag nästan bara toucha gasen innan framhjulen var i luften och på grus var det väldigt kul att sladda runt.
Fast den 350:n var visserligen en tvåtaktare med performance parts.

Något i denna stilen: :D
Banshee official video

Annars kan nog en 450 fyrtakt också vara riktigt kul:
yfz 450

Problemet med dessa maskiner är väl att det är inte så stor chans att man lyckas vägregga dem. Så antingen får man köra dem på/i släp/pickup/skåpbil eller chansa...

Men lyckas du regga en Banshee eller annan rolig quad så är jag intresserad av hur du gick tillväga!

Skoter om du har bra med snö. Atv är inte ett alternativ till skoter.

ska du köra på snö ska du köra skoter och ska du inte köra snö ska du ha ATV.

ATV har lite väl låg markfri gång och tar sig inte fram specielt bra om det är lagom med snö.

kråss/enduro funkar bättre än atv på snö.

Jag skulle sagt snöskoter den går ju också året om! på vatten under sommaren och snö på vintern samt att det är mycket skönare frihets kännsla om man kör på okänt om rådet tex en sjö med mycket snö där en atv inte har en chans att köra.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti