Snöskoter för runt 25k

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Snön vräker ner utanför fönstret och en snöskoter lockar mer och mer. Bor i höjd med Gävle så skotersäsongen är varken särskilt lång eller snösäker, vilket gör att jag inte vill lägga mer än runt 25k på en skoter.

Tanken är att kunna ta med familjen (sambo och dotter) ut och grilla korv, men vill ändå att den ska gå bra och gärna fungera hyfsat för lössnö och buskörning också.

Polaris SKS 700 runt 00-01 har jag tittat på, erfarenheter av den? Tar gärna emot förslag på andra lämpliga skotrar :)

Jag tror det mesta fungerar om man bara sporadiskt kan använda skotern på grund av osäkra snöförhållanden. Stirra dig inte fast på märke och modell. Utgå från skicket. En 10 år gammal sportskoter kan vara rätt sliten. En mer touringbetonad skoter har nog levt ett snällare liv. Förhoppningsvis har ägarna dokumentation att visa upp vad som är gjort.

Ja ska jag kunna skjutsa familjen lär det ju helst vara nått med dubbeldyna. Känns som att 600cc är ett minimum om man vill ha nått som går lite också.

Yamaha har en Mountain Max 700 som kanske kan vara nått?

**Edit** Yamahan har enkeldyna såg jag nu..

Sks 700 funkar nog ypperligt. Kolla mattan och variator, oavsett vilken modell du väljer. Märke är väl vilket som, kolla skicket. Det viktiga är de dyra grejerna. Någon nämnde dokumentation, det kan du glömma...

Antingen köper du en gammal värstingmaskin som går att skjutsa på men du måste meka en del. Eller så gör du det smarta och köper en mera touring-inriktad maskin med mindre motor som inte havererar lika mycket.

Ett tips är ju en venture för dom pengarna.

Har varit ut och sladdat med en Dinli 450 Quad idag och blivit påmind om hur sjukt kallt det är att köra på vintern. Så det värsta skotersuget mattades av tillfälligt... Men det kommer garanterat tillbaks.

Tror jag ångrar mig om jag köper en slö touringmaskin med lite kubik, så en polaris sks eller liknande är det nog som gäller. Alternativt en sportskoter, men dom fungerar knappt att skjutsa på.

Har varit ut och sladdat med en Dinli 450 Quad idag och blivit påmind om hur sjukt kallt det är att köra på vintern. Så det värsta skotersuget mattades av tillfälligt... Men det kommer garanterat tillbaks.

Tror jag ångrar mig om jag köper en slö touringmaskin med lite kubik, så en polaris sks eller liknande är det nog som gäller. Alternativt en sportskoter, men dom fungerar knappt att skjutsa på.

Det är en jävla skillnad att köra quad mot en touringskoter, på touringskoter har du stor framruta som tar bort nästan all fartvind, el-handtag och endel har el-sits också :D
Myspys sålänge det inte är -20 o blåser =)

Skoter går alldeles utmärkt att köra i -25 utan vare sig handtagsvärme eller annan lyx.. Det gäller bara att klä sig ordentligt.

Det GÅR köra skoter i -25.
Men det är inte kul.

Minsta glipa mellan glasögon och hjälm t.ex. och du har en garanterad förfrysning.
Allt som blir minsta blött fryser dirr.
När man kommer upp i molnen så blir det en ishinna på precis allting.

Nej, ner till -20 är okej.

Last edited:
Mmm, har sj prövat på att ligga och pressa i 160+ på åkersjön i -25
Mach z ans ruta är inte av touringmodell, så den hjälpte inget vidare.

Men man lär av sina misstag, köp vettiga skoterkläder, sen kan ja rekomendera både sks700, ski doo grand touring 700 och arctic triple touring, dom går ganska bra, lider mest av att dom är rätt klumpiga, men ska man ut med familjen och vill gasa av sig lite ibland så är dom ok.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg