I tisdags morse när jag körde (bil lyckligtvis) från Linköping till Halmstad var det ju som bekant lite snöigt ute efter vinterns förhoppningsvis sista dödsryckning. Någonstans söder om Jönköping kom jag ifatt en plogbil som var ute och röjde motorvägen, och då menar jag HELA vägen. Han låg i vänsterfilen, men hade ett långt blad som sträckte sig över hela högerfilen också, och en bit ut på vägrenen. Eftersom det gick i 30 ungefär, och ingen kunde köra om, så blev det snabbt enorma köer bakom den. Efter ett par mil eller så kom vi fram mot en avfart, så jag tänkte att här kanske han kör av i alla fall, men icke. Eftersom jag hade bråttom till ett möte, och inte var speciellt road av att ligga och krypa bakom honom så smet jag av på avfarten och körde upp igen på påfarten strax framför honom, och döm av min förvåning när jag insåg att det knappt var någon snö alls framför honom heller.
Hur tänker de egentligen? Jag kan möjligen förstå om vädret är så illa att de faktiskt vill hindra folk från att köra över 30, men nu var det inga som helst problem att öka till lagligt plus moms igen efter att jag kommit om, vägen var i princip ren. Kan inte påminna mig att jag har stött på fullbreddssnöröjare på motorväg tidigare, är det ett nytt påfund av vår kära statsmakt, eller har jag bara haft tur förut?
Hur tänker de egentligen? Jag kan möjligen förstå om vädret är så illa att de faktiskt vill hindra folk från att köra över 30, men nu var det inga som helst problem att öka till lagligt plus moms igen efter att jag kommit om, vägen var i princip ren. Kan inte påminna mig att jag har stött på fullbreddssnöröjare på motorväg tidigare, är det ett nytt påfund av vår kära statsmakt, eller har jag bara haft tur förut?