Snökaos, men bara i söder!?

Man måste komma ihåg att det bor 1.2 miljoner personer i Skåne jämfört med t.ex. 258 000 personer i Västerbotten.

70 olyckor i Skåne skulle alltså motsvara 14 avåkningar i Västerbotten.

Utdrag från gårdagens västerbottensnytt:
- Ovädret har inneburit störningar i trafiken under onsdagen.
Flera trafikolyckor har inträffat...

- En lastbil fick vid 11.40 tiden sladd och blockerade E4:an söder om Umeå.

- Stormen stänger hamnen

- Ovädret slår ut elen i Vindeln

Som du ser är inte "norrland" så motståndskraftigt mot vinter och snöstorm som de så gärna vill göra gällande. Det är samma skit som i Stockholm och Skåne men i mindre skala eftersom det bor mindre folk där = mindre nyhetsvärde.

Alltid häftigare att skriva om 70 avåkningar än 14 eller ens 40 i V-botten.

Fast de kommer 40cm snö i norrland o 4cm snö i skåne :D

Fast de kommer 40cm snö i norrland o 4cm snö i skåne :D

Nädu. Vi har lika mycket snö utanför Jönköping som mina kunder bra långt norrut har :fakta

Jag åkte förresten själv 30 mil igår i stormen för att gå på 2 husvisningar. Stundtals åkte folk i 60 i den plogade högerfilen medans jag och min Citroen C5 plöjde på i 90-110 i modden i vänsterfilen.

Köper folk inte riktiga vinterdäck längre?

Stundtals åkte folk i 60 i den plogade högerfilen medans jag och min Citroen C5 plöjde på i 90-110 i modden i vänsterfilen.

Måste beror på att din C5 har snowmotion. Min kompis sa att han skulle aktivera det på sin bil igår och då missuppfattade jag det som om han sa slowmotion. På skämt frågade jag om systemet gjorde att allt omkring honom gick långsamt så att han hade god tid på sig att parera och styra undan för eventuella missöden framför honom. Så roligt man kan ha åt feltolkningar ibland. :tummenupp

För övrigt håller jag nog med dig om vinterdäck. Många verkar snåla med däck de bara använder en kort tid på året. Folk borde lära sig att lämna bilen hemma om den inte är utrustad för vädret för dagen.

Jag tror du har rätt i det.

Friktionsdäck, 225-profil och alldeles för många hk när man helst skulle ha dubbade 185-or och 150hk färre under huven så det inte spinner loss lika lätt.

Det sista har jag saknat på allvar faktiskt. En knapp för "Winter mode" eller något som taggar ner bilen lite när det är överjävligt halt.

Edit: För att förtydliga har jag 258hk, det är bara jobbigt i halka och då skulle 110hk kännas mer lagom.

Last edited:
Jag tror du har rätt i det.

Friktionsdäck, 225-profil och alldeles för många hk när man helst skulle ha dubbade 185-or och 150hk färre under huven så det inte spinner loss lika lätt.

Det sista har jag saknat på allvar faktiskt. En knapp för "Winter mode" eller något som taggar ner bilen lite när det är överjävligt halt.

Jag har faktiskt 225 breda vintersulor, men nästan med traktormönster och självklart dubb.

C5an är den bästa bil jag kört på vintern (med framhjulsdrift). Om det är slow motion eller låter jag vara osagt. Men fantastisk bil är det iallafall!

/ Jens

Jag har faktiskt 225 breda vintersulor, men nästan med traktormönster och självklart dubb.

C5an är den bästa bil jag kört på vintern (med framhjulsdrift). Om det är slow motion eller låter jag vara osagt. Men fantastisk bil är det iallafall!

/ Jens

Bakhjulsdrift här, passar bra ofta men inte alltid :D
Dubb gör mycket för den extra friktionen. Har alltid kört dubb förr och kommer aldrig köra med friktionsdäck igen efter de senaste två vintrarna jag testat. End of story.

Min 530 med 205 dubb var som ett lok även i vinterväglag, medan nuvarande 330 med 225 friktionsfritt är som en tvålkopp. Väldigt nervös i hanteringen man riktigt känner hur den åker "ovanpå" vägen när det är halt. Å andra sidan kommunicerar bilen halkan väldigt väl får man väl säga.

Last edited:
Åh den svenska avundsjukan, "varför får de mer uppmärksamhet än vi?!", slår till igen. :)

För det första, E6/E4 från Malmö upp till Helsingborg är en extremt hårt trafikerad vägsträcka, framför allt av i stort sett ALLA lastbilar som kör leveranser till er i Göteborg, Stockholm, och övriga Sverige. Därför påverkar det mycket när det blir problem, och som bekant har utländska lastbilar/förare ofta inte lika bra snövana som svenskar.
Dessutom, som redan nämnts, så blåser det mycket i Skåne eftersom inga träd står i vägen, och i går blåste det extra mycket. Det blåser upp drivor på vägarna.

Därmed inte sagt att det är mer synd om skåningar eller att de är bättre eller sämre på att köra bil. Det var antagligen lika synd om alla igår, be aftonbladet skriva det så att alla blir glada.

/Smålänning i exil och logistiker

Haha, avsaknaden av vinterdäck är inte helt ovanligt härnere.

En kollega har köpte en ny häftig Audio A5 men tycker att 20 papp för vinterdäck är för dyrt varför han kör med sommardäck och fick lämna bilen på jobbet igår. Billigare går tydligen inte att få tag på, man måste ha Audis original alu-fälg, annars ser bilen enligt honom förjävlig ut vilket är viktigare än att man faktiskt kan ta sig fram.

Själv köpte jag beg vinterdäck (dubbfria) på fälg med mycket bra mönster (såg knappt använda ut) för en tusenlapp. Fördelen att snurra runt i en gammal bil som dock kommer fram...

Problemet är väl att alla snackar om dubbdäck när det kommit massa snö?? :näsblod Dubbdäck är betydligt sämre än nordiska dubbfria däck på snön, dubbdäck är hårda i gummit och med dubbar som greppar bra på is. Inget av det är bra när det är mycket snö då är det mjukt gummi som är bäst!

/ Jens

Har 235 breda "continentala" friktions däck på familje bilen funkar hur bra som helst :) ( visserligen 4wd men endå )

Last edited:
Problemet är väl att alla snackar om dubbdäck när det kommit massa snö?? :näsblod Dubbdäck är betydligt sämre än nordiska dubbfria däck på snön, dubbdäck är hårda i gummit och med dubbar som greppar bra på is. Inget av det är bra när det är mycket snö då är det mjukt gummi som är bäst!

Både ja & nej. Om det intensivsnöat (som det gör nu) och bilar kör upp spår som packar snön är dubbar att föredra. Köpte själv nya Hakka(vad-de-nu-heter) dubbdäck & skulle aldrig byta till dubbfritt. Fast då bor jag på landet.

Har 235 breda "continentala" friktions däck på familje bilen funkar hur bra som helst :) ( visserligen 4wd men endå )

Nu var det ett tag sedan jag läste testet, men var inte hakka med dubb en poäng från Contis europadäck på just snö. Så "att dubbdäck är hårda i gummit" är inte hela sanningen. :fakta

Däremot är friktionsdäcken inte sämre förräns det blir is. Och om älgen snavar på isen samtidigt som den 4wd-motoriserade nissen kommer plöjande i 90 så hälsar älgen och quattron på varann... Inte så roligt.

Har man sedan en riktigt bekväm bil så hör man ju inte dubbarna, så dom gör ju ingen direkt skada...

Igår var det ishalka överallt där snön blåst undan, därför var dubbdäck bra igår.

/ Jens

Nu var det ett tag sedan jag läste testet, men var inte hakka med dubb en poäng från Contis europadäck på just snö. Så "att dubbdäck är hårda i gummit" är inte hela sanningen. :fakta

Däremot är friktionsdäcken inte sämre förräns det blir is. Och om älgen snavar på isen samtidigt som den 4wd-motoriserade nissen kommer plöjande i 90 så hälsar älgen och quattron på varann... Inte så roligt.

Har man sedan en riktigt bekväm bil så hör man ju inte dubbarna, så dom gör ju ingen direkt skada...

Igår var det ishalka överallt där snön blåst undan, därför var dubbdäck bra igår.

/ Jens

Precis, dubbdäcken va sämre på snö än europa däcken som inte är nå bra på vintern..

Tycker dock att mina europa däck är bättre än förväntat, men köpte dem med vetskapen att man får ta det försiktigt om det är halt Men folk som kör dubbat verkar tro att det är kanon fäste oavsett underlaget..

Precis, dubbdäcken va sämre på snö än europa däcken som inte är nå bra på vintern..

Tycker dock att mina europa däck är bättre än förväntat, men köpte dem med vetskapen att man får ta det försiktigt om det är halt Men folk som kör dubbat verkar tro att det är kanon fäste oavsett underlaget..

Du har rätt, men poängskillnaden gjorde 3% eller liknande om jag inte kommer ihåg fel, så skillnaden var nästintill obefintlig. Europadäcken är bra, men bara ett märke. Alla förutom Continental presterade nästan i klass med sommardäck och sämre än ett 3 år gammalt Nord Frost. Det säger en del.

/ Jens

Snön i sig är väl inga problem, men de där vallarna är ju ingen hit. Har 5 km till stallet, och det är helt öppet hela vägen. Igår började det blåsa när jag var i stallet. Kom precis upp från gårdsplanen, och fick skotta mig loss ur 2 drivor på vägen hem. Drivor som räcker mig till midjan (nej, jag är inte jättelång, men iaf 162 cm över havet) plöjer man inte igenom med en vanlig personbil bara sådär... Att folk sen kör dåligt dessutom gör ju inte saken bättre.

Du har rätt, men poängskillnaden gjorde 3% eller liknande om jag inte kommer ihåg fel, så skillnaden var nästintill obefintlig. Europadäcken är bra, men bara ett märke. Alla förutom Continental presterade nästan i klass med sommardäck och sämre än ett 3 år gammalt Nord Frost. Det säger en del.

/ Jens

Ja det va nog inte så stor skillnad, men min poäng va att nordiska dubbfria är bästa i snö, men alla tjatar bara om dubbdäck.

Europeiska är bäst på torr och blöt asfalt på vinterväglag är de klart sämre helt klart!

Ja det va nog inte så stor skillnad, men min poäng va att nordiska dubbfria är bästa i snö, men alla tjatar bara om dubbdäck.

Europeiska är bäst på torr och blöt asfalt på vinterväglag är de klart sämre helt klart!

Jo, för igår låg is under snön och det var glashalt där snön blåst undan.

Den dagen du behöver dubben så finns dom där. Det är svårt att ångra köpet av dubbfritt när man kanar in i bergväggen... Eftersom dom samtidigt är nästintill lika bra på snö som sina dubbfria kollegor så är valet i mitt fall, enkelt.

/ Jens

Klart att folk här nere är sämre på att köra bil när det är snö och is på vägarna. Det är inte för att vi är dumma eller sämre förare. Vi är bara inte vana vid så mycket snö. :)

Dessutom har Malmö och Skåne(?) ett ga otrevligt trafikklimat. Sällan folk respekterar varandra eller hjälps åt på vägarna. Tyvärr. :(

Det blir problem i söder för att snön är snöigare, kylan är kyligare och vinden är vindigare.....................:rolleyes:

Japp! Det vet varenda skåning att det minsann är kallare i Skåne när det är fyra plus än det är i Gällivare när det är minus trettinågra. :mattias

:rofl

Du glömde att fukten är fuktigare också!

Fan vad ni norrlänningar är rejäla! Ni står minsann pall för en vinterstorm utan att gnälla. Vid -17 åker skjortan på och ni kör rakt upp för fjällen med era 740 med sommarsulor på för att jaga björn med tänderna.

Nä vi Ståkhålmare är ena riktiga fisar som tvärdör så fort det morgonbrisen kryper under 14 plus och tjör i dikena direckt med våra dubbestyckade suvar.

Sen körde jag iof från Vallentuna, runt Essingen ut på norra Värmdö i natt i det värsta ovädret jag skådat trots att jag kört mycket bil i Norrland. Inte en bil i diket på hela vägen trots relativt tung trafik som flöt på i 90-100. Sista milen ute på Värmdö var helt oplogad och på den var jag själv. Även detta gick hyfsat bra. Nu på morgonen grävde jag fram Långforden som hade snö upp till dörrhandtagen (bröstvårtshöjd på en normalväxt karl) och for iväg för att dra upp grannens traktor.

Vatten LEDER värme btw.

Det roligaste med denna tråd är att det är en från tokholm som yttrat sig i frågan!
Enda stället jag varit på där trafiken skall flyta på i 30km/h om det kommer en snöflinga.
Men är det underkylt så körs det som vanligt då kan man ju inte se faran=)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti