Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Heter det inte hest-cheyer...?

Seriöst. Vissa delar av året åker jag mycket hoj precis norr om huvudstaden och en sak som slagit mig är mängden 13-14 åriga tjejer sittandes på dessa flera hundra kilos köttstycken, ofta på asfaltvägar bland övrig trafik. Visst, både jag och mina vänner ser till att slå av i god tid och att inte framkalla överraskande ljud precis då man passerar kraken, men ändå...? Vilket känns som den största trafikfaran...? Ett hojgäng ute på bombarrepa eller en fyrtio kilos trettonåring som försöker manövrera flera hundra kilo cavallo med mindre stabilt psyke...?

KOnstigt, jag har nog åkt hoj i tio år på samma vägar norr om Stockholm, har aldrig sett en trettonåring på häst. Kanske beror på att jag har annat att koncentrera mig på förvisso, men det är knappast ett jättevanligt fenomen. Tycker inte det är några hästar ute alls, förutom runt Kårsta när man kommer från Brottby.

Tycker inte det är för mycket begärt att man visar hänsyn mot samtliga i ens närvaro heller för den delen, vare sig det är ryttare, hästar, hundar, cyklister, bilar, motorcyklister eller andra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag undrar var vissa av er är och kör när hästar är ute på vägar där bilar kör över 100km/h :va
Hur många hästar ser ni på vägar där det är 70km/h och uppåt? Om ni ska vara helt ärliga.

2-3 hästar om dagen på 70-vägar i princip. Förutsatt att jag är ute på 70-vägarna själv.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Måste säga att jag är förvånad över utvecklingen i denna tråd. Tänker alla "var och en för sig själv"?

För mig är det självklart att man visar hänsyn för varandra i trafiken. Hästfolket är inte på asfalterade vägar för att det är kul att rida där utan för att ta sig till bättre hästvägar. Samma sak som att många av oss avverkar några tråkiga mil på större vägar för att komma till roliga kurviga.

Blev lika förvånad över denna tråd som ett ämne i ett annat forum som handlade om "tvättar du händerna efter ett toalettbesök när du inte är hemma".
Man slutar aldrig att förvånas, eller chockas som i detta fall:jisses
 

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Scania-land
Hoj
Kardansporttourer
Ursäkta att jag klippte ner ditt inlägg men skulle du vilja vidareutveckla hur vi i Sverige år 2014 är beroende av hästen och andra dragdjur ute på allmänna vägar? Jag tror inte ens skogsägarna använder hästar o andra dragdjur idag år 2014 o bönderna använder ju knappast hästar som dragdjur längre heller för den delen.

Behöver inte ens kommentera. Hade du varit påläst samt även sökt "häst som arbetsredskap" hade du funnit en del.
Exempellänk: Läs här om du är intresserad.

Visst anses (mina systrars ord, som hopptävlat) häst- och hundfolk vara det värsta folket när det gäller råhet och egotrippar. Men jag undrar verkligen hur sporthojs-folk, med DEN inställningen till annat än sporthojar, inte ligger lika i jämförelse.

Sedan är hästar fortfarande arbetsredskap när det gäller tävlingar, för vissa. Men det är en annan sak.

Edit: Polisen använder ju hästar. Man kan ju undra varför, när det finns så många andra enklare saker att införskaffa? Just det, de har ju redan bilar, MC av olika slag osv osv.
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hästfolk är galna, dom tror att dom äger vägen och kan bete sig hur dom vill. Haft sammanstöt med häst ett par gånger, första gången så slog vi alla av på farten och rullade fram i hiskeliga 20 km/h varpå ryttaren driver ut hästen mitt i vägbanan och spärrar vägen för oss varpå hon börjar skrika och peka finger åt oss. Nästa släppte jag av när jag närmade mig varpå hon pekar finger. Jag stannar och frågar vad hon håller på med och får då veta att eftersom hon mötte hojar tidigare på dagen som inte släppte av på takten så skulle hon polisanmäla mig för att jag körde för fort(30 km/h på 70-sträcka är snarare 40 km/h för långsamt).

Slutsats: Hästar är dumma djur men det kan dom ju inte rå för, ryttarna är dock efterblivna... :dummer

Det här var ett ganska roligt inlägg. Det du själv kanske inte insett är att du och hästtjejen du pratar om är exakt likadana!:D
Hon störde sig på mc-folk som passerade tidigare under dagen och drar alla över en kam och du gör exakt samma sak nu då du tycker att hästfolk är efterblivna..
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
2-3 hästar om dagen på 70-vägar i princip. Förutsatt att jag är ute på 70-vägarna själv.
Jag bor ju själv på landet o räknar jag bara hästar som går i inhägnader så kan jag säkert räkna ihop till ett 50-tal. MEN - ute på landsvägen? NOLL!

Eller kan det vara så att ölänningarna är smartare o inser att hästen ska befinna sig på inhägnat område o inte ute på allmän väg?

Som sagt, jag tycker hästar är väldigt trevliga djur PÅ INHÄGNAT OMRÅDE! Men INTE ute på allmän väg!!
 

rough_boy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Hemse
Hoj
Kawazaki GPZ 400
Har en arbetskamrat som tyckte att det alltid var bil/mcägarens fel om man skrämde hästen och om man enlight henne körde för fort förbi hästen tyckte hon de va rätt att slå med ridpiskan på bilen efterssom bilägaren inte fick ut något på försäkringen ändå.... Jävla hästfolk
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jisses, mer prettovarning var det längesedan jag var med om.
Jag får passa på att slå ett slag för källsortering.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Edit: Polisen använder ju hästar. Man kan ju undra varför, när det finns så många andra enklare saker att införskaffa? Just det, de har ju redan bilar, MC av olika slag osv osv.
Svensk polis har tittat alldeles för mycket på den amerikanska deckarserien McCloud som red igenom New Yorks gator med Marshal Sam McCloud i huvudrollen. :rock

mccloud0.jpg
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Jag undrar var vissa av er är och kör när hästar är ute på vägar där bilar kör över 100km/h :va
Hur många hästar ser ni på vägar där det är 70km/h och uppåt? Om ni ska vara helt ärliga.
Nej exakt. Hästen har väl ingen anledning att bli rädd om man kommer lite lugnt puttrande i 50, 60 eller 70 km/h.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Nej exakt. Hästen har väl ingen anledning att bli rädd om man kommer lite lugnt puttrande i 50, 60 eller 70 km/h.

Just nu känns det som att det är större risk hojförarna blir rädda om det går för fort :hihi
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har en arbetskamrat som tyckte att det alltid var bil/mcägarens fel om man skrämde hästen och om man enlight henne körde för fort förbi hästen tyckte hon de va rätt att slå med ridpiskan på bilen efterssom bilägaren inte fick ut något på försäkringen ändå.... Jävla hästfolk

Jag vet inte om ägaren kan tillåta sig dylikt. Jag tror inte det. Om den från vettet skrämda kraken sparkar dig eller ditt fordon får du ta ansvar och ekonomisk börda via din försäkring. Vill man vara safe bränner man förbi fortast möjligt när det kan ske på ett, för den egna personen, säkert sätt. Risken är att ryttaren inte klarar upp det hela och den ovissheten är nog inte så fin att dra på.

Det är illa att lag och prejudicerande dom är så till den grad imbecillt utformade/tillämpade att det juridiskt omöjliggör ett hänsynsfullt beteende.

För övrigt är det nog så att om man beter sig juste i en situation kommer inte det att vara nog i en annan och man kan inte förrän i efterhand veta vilket, (när kötthögsföraren utvärderat och gett sin dom). Det troligaste är att dessa individer kommer alltid att hitta något att klaga på och/eller göra narr av om man i deras ögon anstränger sig för mycket. Vi har helt enkelt med ett klientel att göra där vi bara kan göra fel, även när vi gör allting rätt så gör vi det på fel sätt eller i fel omfattning.

A_NN_A är som vanligt regelmässigt undantagen.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag undrar var vissa av er är och kör när hästar är ute på vägar där bilar kör över 100km/h :va
Hur många hästar ser ni på vägar där det är 70km/h och uppåt? Om ni ska vara helt ärliga.

Här på väg 225 och anslutande väg mot Skanssundet drar de upp hästarna från markerat stall. Båda vägarna är 70-väg.

140405_Hestpavag.jpg


Sedan på den här vägen som är en 70-väg rider de ofta från Gärtuna-stallet. Men den vägen borde egentligen inte vara en 70-väg, det är nog den enda väg jag känner till där jag åker (och tycker att det är rätt hastighet) långsammare än vad det står på skylten. En väg med mötesplatser tycker jag inte ska vara 70.

140405_Hestpavag2.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
KOnstigt, jag har nog åkt hoj i tio år på samma vägar norr om Stockholm, har aldrig sett en trettonåring på häst. Kanske beror på att jag har annat att koncentrera mig på förvisso, men det är knappast ett jättevanligt fenomen. Tycker inte det är några hästar ute alls, förutom runt Kårsta när man kommer från Brottby.

Tycker inte det är för mycket begärt att man visar hänsyn mot samtliga i ens närvaro heller för den delen, vare sig det är ryttare, hästar, hundar, cyklister, bilar, motorcyklister eller andra.

Om du aldrig har sett ryttare på vägarna kring Sälna, Mällösa, Markim och Frösunda eller upp mot Lunda och Göttröra, då kan du aldrig ha åkt där...? Hela området Väsby - Vallentuna verkar ju vara fullt med ridhus och hästgårdar och transporter mellan dessa verkar vara mycket vanliga. Jag kan inte påstå att jag stött på ryttare varje gång jag åkt dessa vägar, men säkert var annan gång i snitt...? Värst är definitivt Skånela-vägen. Har åkt den några gånger per sommar under mer än femton år och jag vete fan om jag någonsin åkt den utan att stöta på ryttare...? Om ryttarna är tretton år vet jag inte, jag har inte stoppat dem för legkontroll. Vissa av dem är dock oroväckande små till växten, därav mitt antagande att det handlar om barn.

Jag har inga som helst problem med hänsynsbiten. Det hindrar mig dock inte att tycka att ryttare på landsväg är olämpligt, särskilt när det handlar om barn på ytterst lättskrämda hästar.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
En väg med mötesplatser tycker jag inte ska vara 70.

140405_Hestpavag2.jpg

Ähh i Norrland är ju det där 110 väg!

Nä men för å va seriös så är det rätt standard med 70kmh på grusväg med mötesplatser. Framförallt om man åker in i landet.

Det tar ju ändå så jävla lång tid å få hjälp om man skulle krocka så det är väl lika bra om man kör så pass fort så man dör direkt. :)
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Här på väg 225 och anslutande väg mot Skanssundet drar de upp hästarna från markerat stall. Båda vägarna är 70-väg.



Sedan på den här vägen som är en 70-väg rider de ofta från Gärtuna-stallet. Men den vägen borde egentligen inte vara en 70-väg, det är nog den enda väg jag känner till där jag åker (och tycker att det är rätt hastighet) långsammare än vad det står på skylten. En väg med mötesplatser tycker jag inte ska vara 70.


Känns som om du bor lite oturligt till. Här har vi en väg det ofta rids på som är 70, men längs med den är 70% hästgårdar och de rider kortare sträckor till ett närliggande ridhus.

I övrigt är det inte ofta jag stöter på hästekipage och jag kör ofta på småvägarna.
På 70-sträckan utanför mitt hus skulle jag inte ta upp en häst om jag så fick betalt för det.
Tät trafik i hög hastighet. Har svårt att förstå de som ens cyklar där istället för att använda cykelbanan som nästan går längs med :va
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Känns som om du bor lite oturligt till. Här har vi en väg det ofta rids på som är 70, men längs med den är 70% hästgårdar och de rider kortare sträckor till ett närliggande ridhus.

I övrigt är det inte ofta jag stöter på hästekipage och jag kör ofta på småvägarna.
På 70-sträckan utanför mitt hus skulle jag inte ta upp en häst om jag så fick betalt för det.
Tät trafik i hög hastighet. Har svårt att förstå de som ens cyklar där istället för att använda cykelbanan som nästan går längs med :va

Du är säkert rätt att fråga, en gång i mitt liv såg jag några som red i diket, varför gör man inte det då möjligheten finns?
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Du är säkert rätt att fråga, en gång i mitt liv såg jag några som red i diket, varför gör man inte det då möjligheten finns?

Det undrar jag också. Tyvärr kan jag inte svara för vad andra gör. Som jag sagt innan stannar jag alltid vid möte eller om jag blir passerad. Kan jag flyttar jag mig från vägbanan. Det finns liksom ingen anledning att inte göra det.

Det finns de som har en övertro på sina djur precis som det finns de som har en övertro på sin förmåga att hantera motordrivna fordon.

Jag vet helt enkelt inte :( De kanske bara är dumma :3freak
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det undrar jag också. Tyvärr kan jag inte svara för vad andra gör. Som jag sagt innan stannar jag alltid vid möte eller om jag blir passerad. Kan jag flyttar jag mig från vägbanan. Det finns liksom ingen anledning att inte göra det.

Det finns de som har en övertro på sina djur precis som det finns de som har en övertro på sin förmåga att hantera motordrivna fordon.

Jag vet helt enkelt inte :( De kanske bara är dumma :3freak

Det jag funderade på var om det berodde på att folk helt enkelt inte håller igen på samma sätt som om dom var på vägrenen.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Det jag funderade på var om det berodde på att folk helt enkelt inte håller igen på samma sätt som om dom var på vägrenen.

Så upplever inte jag det. Folk hälsar och tackar oftast bara man försöker hålla undan.
Nästan alla passerar i en vettig hastighet.
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top