Snälla hjälp mig. ska köra upp imorgon.

mx_4me

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
tibro
Hoj
ktm 125 smr
Hej det är så att jag ska köra upp imorgon för lätt mc och har lite frågor som jag undrar om ni kan hjälpa mig att svara på..?

* om han säger att jag ska vända vart ska jag bäst göra det då? u sväng elr svänga in på en väg och vända ??

*hur länge kör man ca?

* Får man göra lite små missar som glömma ta tbx blinkersen och sånt?

* Det jag är mest orolig för är vart man får vända och inte..
snälla ge mig lite tips..

kanske är felpostat...
 
...De brukar självfallet ha lite överseende för missar som beror på nervositet o.s.v. Så missar du blinkers vid något tillfälle så är det kanske inte hela världen.

Om du skall vända beror tillvägagångssättet mycket på vilken typ av väg du är ute på.

Är du på en högtrafikerad väg så är tipset att svänga in på en busshållsplats eller avtagsväg på din sida vägen och vänta tills trafiken passerat och därefter vända tillbaka.

edit:
Ibland kontrollerar de din uppmärksamhet genom att t.ex be dig svänga eller vända för att se så du gör det där heldraget har slutat eller att du inte svänger in på enkeltiktad väg bara för att han sa:
"- ta nästa höger!"
 
Beror på vägtyp. Om det är en mindre gata och det är riskfritt att sno på stället är ju det smidigast tex. Gör inte misstaget att utnyttja en rondell för att vända, är tydligen strängeligen förbjudet.

Trafikdelen brukar fö ta ungefär 20-30 minuter.
 
...De brukar självfallet ha lite överseende för missar som beror på nervositet o.s.v. Så missar du blinkers vid något tillfälle så är det kanske inte hela världen.

Om du skall vända beror tillvägagångssättet mycket på vilken typ av väg du är ute på.

Är du på en högtrafikerad väg så är tipset att svänga in på en busshållsplats eller avtagsväg på din sida vägen och vänta tills trafiken passerat och därefter vända tillbaka.

edit:
Ibland kontrollerar de din uppmärksamhet genom att t.ex be dig svänga eller vända för att se så du gör det där heldraget har slutat eller att du inte svänger in på enkeltiktad väg bara för att han sa:
"- ta nästa höger!"


tack så mkt:)

men om jag kör på huvudled och och han ber mig vända då?

om jag åker på en väg där itne huvudleds skylt finns är det högerregeln då?
 
Man kör väl i ca 40-60 min beror på hur bra man e, när jag körde upp bad han mig inte vända.
 
tack så mkt:)

men om jag kör på huvudled och och han ber mig vända då?

om jag åker på en väg där itne huvudleds skylt finns är det högerregeln då?

Låter som du behöver ta en o annan körlektion, hjälper inte så mycket vad vi skriver här på SH:pannkyss Annars skulle det ju inte behövas några körskoler:tungan
Så ta en körlektion innan:tummenupp
 
Grovt sett för mig var det:

Konbanan, garagevändning etc - 15min

Själva körningen tog kanske 20min till.

Sen var det klart.

Jävligt otillfredsställande känsla vet jag att jag hade efteråt. Var knappt glad. :gnissla
 
tack så mkt:)

men om jag kör på huvudled och och han ber mig vända då?

om jag åker på en väg där itne huvudleds skylt finns är det högerregeln då?

Vändning på huvudled är tillåtet om det inte på skyltar säger annorlunda, eller om det är heldragna linjer.

Högerregel gäller i avsaknad utav huvudled :)
 
Instämmer med Linkan.
Men du har klarat teoriprovet? (borde du ju om du ska köra upp iofs)
Låter som du har rätt dåliga kunskaper om körteorin? (inget illa ment, men du kanske borde träna och läsa teori mer innan du kör upp?)
 
Grovt sett för mig var det:

Konbanan, garagevändning etc - 15min

Själva körningen tog kanske 20min till.

Sen var det klart.

Jävligt otillfredsställande känsla vet jag att jag hade efteråt. Var knappt glad. :gnissla


bad han dig vända någon gång?

Instämmer med Linkan.
Men du har klarat teoriprovet? (borde du ju om du ska köra upp iofs)
Låter som du har rätt dåliga kunskaper om körteorin? (inget illa ment, men du kanske borde träna och läsa teori mer innan du kör upp?)


mm jag fick 60av 65 på teori provet med är lite osäker på vissa skaer nu
 
Last edited:
Nej.

Vill minnas att jag körde "by the book" så att säga. Gjorde säkert några smågrejor som glömde att blinka vid något tillfälle men det var inga problem ändå. Mitt största aber var den jä-a garagevändningen eftersom jag inte fick runt styret ordentligt. Jag slog knäna i styret hela tiden så jag fick halvstå på hojen. :gnissla
 
Grabben e nog bara lite nervös skanise! :)
 
man kan vända på vägen om det kan ske helt utan risk men tror dem föredrar att man vänder på ett lämpligare ställe tex anslutande väg från höger
sen är det bara att vara överdrivet uppmärksam och överdrivet vrida på huvet visa tydligt vart du skall i trafiken med god planering o plasering

Tog mitt körkort idag så tipsen är färska :yoparty :yoparty :tuttar
 
Först och främst handlar det ju om att vara uppmärksam, ta plats på vägen och inte göra förhastade saker utan tänka igenom det man gör. Dvs vart du kan vända utan att äventyra säkerheten, vad är smidigast både för dig själv och dina medtrafikanter. Är det en hårt trafikerad väg så sväng in på ngn busshållplats som sagt eller en mindre väg och vänd sedan på den för att sedan kunna köra tillbaka på den större vägen som du kom ifrån från början.
Inspektören ifrån vägverket älskar när man tänker säkerhet och hänsyn, men samtidigt ändå kan vara bestämd och visa självförtroende i trafiken.

Som MC-förare ligger det mkt på dig att ta plats på vägen för att visa andra att du existerar också eftersom du är mindre än en bil och att de skall göra sig uppmärksamma på att du finns där. Men..du är lika skyldig som alla andra trafikanter att visa omdöme.

Kort och gott..tänk säkerhet, hänsyn, omdöme och tempo för du skall ju också kunna ha roligt när du kör. Tempo betyder att du skall kunna utnyttja din MC för det den är gjord för och visa omdöme, men samtidigt hålla dig inom lagens ramar precis som alla andra motorcyklister och bilister.

Det går nog bra skall du se, annars är det inte hela världen utan då är det bara att sätta upp dig på en ny tid:)

Jag själv hade det svårare på manöverbanan.

man kan vända på vägen om det kan ske helt utan risk men tror dem föredrar att man vänder på ett lämpligare ställe tex anslutande väg från höger
sen är det bara att vara överdrivet uppmärksam och överdrivet vrida på huvet visa tydligt vart du skall i trafiken med god planering o plasering

Tog mitt körkort idag så tipsen är färska :yoparty :yoparty :tuttar

Hehe.. GRATTIS!:tummenupp
 
Last edited:
Borde man inte kunna sånt innan man ska köra upp:confused:
 
hehe måste bara berätta kul grej som hände när jag körde upp. vi var ute och körde på en lite jäkla grusväg och han bad mig vända och direkt ser jag en liten fin ficka som bara var gjord av grus troligen någon bonde som byggd för att komma ut på åkern jag vänder skit enkelt. men vv gubbe som körde bmw hoj modell tung sjönk igenom som en sten och höll på att ramla stod där och burna fan ett tag :D garvade inombords.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top