Snälla hjälp mig med mina förgasar-frågor

_raffe_

Inte som alla andra
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Skattkärrs-getto
Hoj
ktm 640 bling bling edition
Hej!
Skulle behöva lite hjälp/tips. Har en Ktm 640-05 och jag vill bytta förgasare, har köpt en TM-40 förgasare på lelles!
Nu till frågan!
Det sitter en 165 munstycke original på vakuum förgasaren, men bara 138,5 om jag inte minns fel på TM-40. Är inte det skumt? Visst jag fick några knark-påsar med andra munstycke men största va på 150! Kan detta stämma?
Har titan slipon och k-n luft filter, så vad rekommenderar ni för storlekar på munstycke för att få en najs hoj!
Fråga nr2:
Det sitter en ”givare” eller ngt annat skumt på sidan av vakuum förgasaren, vad gör jag med kontakten efter att ha monterat på den nya förgasaren. Ska skiten bara hänga där? Vad är det för grejer?
Fråga nr3
Själva nålen i vilken position ska den va? och varför? Kollade för en vecka sedan i TM-40 och om jag minns rätt så va nålen på 3:e ”spåret” räknat upifrån! Är det ok eller ska jag ändra på det?


I övrigt är det ngt viktigt jag måste tänka på annan jag börjar skruva?

tack för alla tips, stora och små!
kommer att va jätte tacksam!

Ska slänga upp lite bilder av själva byttet, kanske finns folk som är intresserade?
 
jag har en tm-40 monterad på min 640-04. nål pos 3, huvudmunstycke 145,
lågfart 27.5. annars kan du komma förbi bor 100m från dig på färgestad.
skicka ett pm om du är intreserad
 
Inte många som svarade! :va

MEN MEN jag bytte förgasare nu och allt funkar till 95%
Jag gjorde så att jag testade först en sträcka på ca 200m där jag körde 60km/h på 4:an och vid en given punkt vred jag gasen i bott. Efter ca. 150-200m vid punkt B så avläste jag metaren =116km/h

Efter att ha bytt förgasaren och plockat av luftfilterkapan körde jag om proceduren, resultatet 122km/h MEN här kommer problemet när jag bred på gasen så kändes det som inget hände först sedan kom mera sedan mera så till slut gick det som fan! MEN varför är den seg en stund just när man drar på?
Jag testade som sagt på 4ans växel

VAD SKA JAG GÖRA ????
 
Inte många som svarade! :va

MEN MEN jag bytte förgasare nu och allt funkar till 95%
Jag gjorde så att jag testade först en sträcka på ca 200m där jag körde 60km/h på 4:an och vid en given punkt vred jag gasen i bott. Efter ca. 150-200m vid punkt B så avläste jag metaren =116km/h

Efter att ha bytt förgasaren och plockat av luftfilterkapan körde jag om proceduren, resultatet 122km/h MEN här kommer problemet när jag bred på gasen så kändes det som inget hände först sedan kom mera sedan mera så till slut gick det som fan! MEN varför är den seg en stund just när man drar på?
Jag testade som sagt på 4ans växel

VAD SKA JAG GÖRA ????


måste man inte smyga upp gasen på en gasare med acc pump el gäller de bara flatsidor :)
 
Men TM-40 är en flatside förgasare och jag bytte till den JUST för att responsen skulle va bättre än på den gammla vakuum förgasaren.

jo men såna ska smygas upp..
drar du på fullgas direkt blir de ju bajs.. vad jag fattat iaf :va
 
Accpump gör att man kan krana fullt direkt.
Utan snapsare ger snabba trottelrörelse att vakumet blir för lågt = mycket luft och lite soppa.
Tycker om att få smyga lite.
MCkörning handlar mycket om mjukhet.

Vad gäller munstycken, så tycker jag att man gott kan börja i feta änden.
Mager blandning kan ge överhettningsskador fort, fet blandning kan späda oljan samt spola bort oljefilmen på cylinderväggarna.
Börja med huvudmunstycket.
Varmkör ordentligt.
Högfartsrepa på fullgas åtminstonde ett par km.
Stäng av direkt och kolla stiften.
Sot = fett.
Vitt/svetsat = magert.
När detta stämmer går du vidare med nålen.
Samma sak, men halvgas.
Fett = ner med nålen.
Magert = upp med nålen.
Lågfart/tomgång ställer du med "blandarskruven" på samma sätt, men med motorn tuffande på tomgång.

Lika bra att kolla allt från början igen emedan de olika inställningarna påverkar varandra i viss grad.

Vid all förgasarkallibrering gäller det att ha friska stift och kablar samt kolla så tändpunkten stämmer. Även ventilerna skall vara justerade.
Låter omständigt, går fort, ger hästkrafter och körbarhet!
 
Om hojen går fint, men vid wheelie slår av och nästan dör. Vad kan det vara tips? Samma sak kan man framkalla när man accar med snabb gashandtagsrörlese.. KTM 640 med FCR.. Har testat att koppla ur accpumpen, ingen skillnad. :va
 
Har du förgasare så behöver flottörhuset vara någorlunda i våg för att funka.
Går dock att lura.
Antingen får motorn för mycket eller för lite soppa när du slangar.
Får den för mycket, så är flottörhusnivån för hög.
För lite, så är den för låg.
Justera efter fabriksrekomendationer +/- enstaka mm.
Låg flottörnivå ger svårstartad kall motor.
Kan vara nästan vad som helst annars..
 
Tack för tips, ska kolla det. Tror ifs att den flödar över alt inte stänger flotörhuset ordentligt. Men som sakt, bort med "skiten" och nollställa enl KTM boka´ är nog en bra start :nicka
 
http://www.braigasen.com/ - förgasarsajten no 1

MYCKET bra sida, med ALLT du behöver veta om förgasare, rekomenderas starkt.
du kan klicka dig vidare till bla : köpråd, bestyckning å "Så funkar fuggen".

Underbart mycket information på svenska. Mvh Gasen
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top