snälla forum hjälp mig!!

schizoid

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
aprilia sxv 450
ska åka hem (45 mil) på min gsx750r så snart som möjligt.

försökte idag söndag men då började hojen strula efter 8 mil.

symptom: vid lätt å mellan gas inga problem. vid full gas börjar den bluddra å tappar fart.

det droppar ganska snabbt bensin från nånstans, tror efter mina första undersökningar att det kommer från en av förgasarna. Typ mellan Luftburken/förgasaren. svårt å se exakt vart då de är en av de inre förgasarna.
rinner inget när den e avstängd. bröjar rinna ganska så på engång vid start. den dör på tomogång efetr 5 sek. jag måste je gas för att den ska starta.

någon som känner igen detta fenomen? hur fixar man det?

(kan tillägga att jag gjorde rent bränslefiltret innan resan (blåste rent med kompressor). men cyckeln gick som sagt som den skulle de första 6 milen.)

all hjälp är sjukt uppskattat

Se om du kan lokalisera var det rinner ifrån.. En dräneringsslang kanske? Isåfall tror jag en flottör har hängt sig

Anton_Ljunghusen skrev:
Se om du kan lokalisera var det rinner ifrån.. En dräneringsslang kanske? Isåfall tror jag en flottör har hängt sig

det var min första tanke oxå, en flotör som antingen hängt sig eller inte tätar som den ska.

det är bara att riva isär å kolla. om du är osäker på hur det ska vara, så ta isär två, en som är Kass å en som är hel å jämför.

ska ta isär dem imorgonbitti. fortfarande varm motor. Jag återkommer imornbitti med mer detaljer kring symptomen å vart det läcker. men om de e nån som vet nån "typisk" gixxer åkomma som de kab va så e all hjälp välkommen. kommer kolla denna tråd ända fram till jag börjar meka.

det är en -89 om det påverkar nåt :confused:

Håller med dom andra,verkar var en flottör som hägt sig.

Prova att knacka med ett hammarskaft på varje förgasare så kanske den släpper.

och låter ju rätt bra,,,,,för då blir det väl inga kostander för delar, eller tid å vä'nta på delar?

perfekt med sånna tips, vart på förgasarna ska jag knacka för att ha störst chans att få det att fungera?

tackar för tippsen, hoppas de kommer mer. :)

schizoid skrev:
och låter ju rätt bra,,,,,för då blir det väl inga kostander för delar, eller tid å vä'nta på delar?

perfekt med sånna tips, vart på förgasarna ska jag knacka för att ha störst chans att få det att fungera?

tackar för tippsen, hoppas de kommer mer. :)

Botten/ koppen under där sitter flottören.

Den hänger fast i ena änden(som i ett gångjärn) och har en nål mitt på sig.

När soppan rinner ner ifrån tanken så kommer det till flottörhuset och när det är lagom med soppa i huset flyter flottören upp och nålen i mitten stänger till bensinflödet från tanken ,så håller det på.

Hänger den sig denna så att den inte kan flyta upp så slutar det ju inte att rinna in soppa i förgasaren och den flödar över.

Har man lite tur så har bara flottören hängt sig lite (utav någon kosmisk anledning) har man lite mer otur så sitter det smuts i röret där nålen skall stänga.

nu e jag helt omeck kunnig men ändock.. har vat med om liknande att den bara bluddrar o tappar fart när man virider fult när jag körde moppe..ena gången löste de sig genom att byta en gasvejer som hade börjat verka skum lite innan genom att inte vilja återgå från fullgas så snabbt..sen andra så bara försvann de efter den villat lite.. :va poff veck..
men som sagt ige vidare kunnig i ämnet...

då e de dax för mig å ha lite tur :banana

ska sitta å slå i en halvtimme innan jag vågar mig på å plocka isär förgasaren å hoppas att jag slipper allt mekande.

men måste inte förgasaren vara tom för att den ska reagera på mina "slag". annars ligger väl bensinen där å absorberar mina slag?
är den tom om jag väntar tills imorn bitti med å slå på den? eller det kanske inte spelar nån roll?

Upp o ner...

På en riktigt gammal hoj jag köpte så fanns det liknande problem, där hade fd ägaren "fixat" flotören och då fått den upp o ner, jämför med fuggen som verkar lira och se att det sitter rätt.

Som sagt: Börja med att konstatera VILKEN slang det kommer bensin ur, så du kan fokusera på rätt gasare.
När du fått ur flottör, och nål (hänger ofta ihop på moderna hojar) så kan du öppna kranen och låta lite soppa flöda genom det nu tomma nålsätet, ner i en kopp motsv.
Detta spolar ur ev. löst bås/smuts/grus.
Kolla sen in nålspetsen om den verkar sliten (det ska vara en slät konisk spets, ingen slitagering får förekomma. har du gummispets, kolla att den är hel.
Ta en topz med lite mässingsputs på, stick in den i nålsätet och rotera den så du slipar rent tätningsytan.
Torka med en torr.
Skölj med mer bensin.

KOlla oxå den tunga som nålen sitter på så den inte verka onormalt böjd eller liknande. Här kan en titt på en av de andra gasarna vara tvunget.
Det är här man justerar flottörnivån nämligen.
Bocka tungan för tidigare eller senare stängning vid justering. Men vet du inte vad nivån ska vara eller hur du mäter den: gör inget på måfå.
Checka isf mot en annan gasare och gör den lika.

ett stort :Bugar till alla er som hjälper mig.

mekning börjar imorgon kl 10 00 då får vi se hur långt jag kommer :tungan

Långa farbron skrev:
Botten/ koppen under där sitter flottören.

Den hänger fast i ena änden(som i ett gångjärn) och har en nål mitt på sig.

När soppan rinner ner ifrån tanken så kommer det till flottörhuset och när det är lagom med soppa i huset flyter flottören upp och nålen i mitten stänger till bensinflödet från tanken ,så håller det på.

Hänger den sig denna så att den inte kan flyta upp så slutar det ju inte att rinna in soppa i förgasaren och den flödar över.

Har man lite tur så har bara flottören hängt sig lite (utav någon kosmisk anledning) har man lite mer otur så sitter det smuts i röret där nålen skall stänga.

bra förklaring! :tummenupp

tänkte bara hälsa att min 45 mils långa resa gick utan incidenter. ett stort tack till LÅNGE FARBRON för tippset å knacka på förgasaren. satte mig å kncka i 10 min testade sedan. GICK PERFEKT. slapp allt mekande, lite tur ska man allt ha ibland.

till våren får de bli insprut :tummenupp

Daddy skrev:
Äh, fusk ju.
Riv isär det iallafall :hihi

det är lika bra han inte gör det! :hihi så slipper vi annonsen på blocket sönder skruvad mc säljes dyrt :rofl

kul att ha dig hemma med hojen!!!

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...