SNÄLLA HJÄLP MIG (Skolarbete)

Sofiiaa

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Honda CB400N
Vi måste till ett skolarbete kunna förklara bl.a begreppet "externt ägarkapital". Jag har googlat som faen, men det står bara OM externt ägarkapital och ingenstans vad det innebär. Typ varför småföretag inte vill ha externt ägarkapital o.s.v.
Jag förstår att det har någonting med pengar att göra, kanske någonting liknande en riskkapitalist?

Pleeease kan någon förklara? :huvet

Sofiiaa skrev:
Vi måste till ett skolarbete kunna förklara bl.a begreppet "externt ägarkapital". Jag har googlat som faen, men det står bara OM externt ägarkapital och ingenstans vad det innebär. Typ varför småföretag inte vill ha externt ägarkapital o.s.v.
Jag förstår att det har någonting med pengar att göra, kanske någonting liknande en riskkapitalist?

jag har ingen aning om vad det betyder, men jag tycker att det låter som aktier. (observera att jag aldrig har hört uttrycket förut)

-Rosen- skrev:
jag har ingen aning om vad det betyder, men jag tycker att det låter som aktier. (observera att jag aldrig har hört uttrycket förut)

nja, så långt som jag har förstått så tror jag inte att det är det som det betyder. Men det är väl någonting liknande aktier tror jag. Fast jag tror inte att det har med det att göra. Vet inte :huvet

S P A M it´s fun to do the S P A M -you can get youself clean, you can have a good meal, there´s no need to be unhappy S p A m!

S P A M it´s fun to do the S P A M -you can get youself clean, you can have a good meal, there´s no need to be unhappy! S p A m

Tycker du verkar vara inne på rätt spår att företagare är rädda att ta in externt kapital, de vill m.a.o. inte låta nån annan vara med o bestämma i företaget som de själva byggt upp.
Jag rekommenderar att du går in på www.startaeget.se där kan du få svar på frågor ganska snabbt.

Last edited:
MEN VA FAN! JAG SKREV JU ETT SERI:ST SVAR JU!

VART F:RSVANN DET_

ar det nagon som kan posta det fortfarande sa gor det!

Helvetes tr[d, Mitt tangentbord har ballat ur.

Externt ägarkapital är att plocka in kapital från någon som inte har varit med och startat bolaget, och att den/de personerna/företagen i utbyte får aktier. Fördelen är att du får in pengar (och förhoppningsvis kompetens & engagemang). Nackdelen är att de ofta ställer väldigt hårda krav. Enkelt förklarat kräver de oftast en betydligt större makt än vad deras ägarandel egentligen medger, vanligtvis genom att ha veto i princip alla frågor av vikt. På så vis kan de styra och ställa på ett sätt som inte alltid är välkommet.

Sofiiaa skrev:

Jag fixar ditt arbete, om du fixar mitt i "åldrandets socialpsykologi"....

i_fieL_good skrev:
Externt ägarkapital är att plocka in kapital från någon som inte har varit med och startat bolaget, och att den/de personerna/företagen i utbyte får aktier. Fördelen är att du får in pengar (och förhoppningsvis kompetens & engagemang). Nackdelen är att de ofta ställer väldigt hårda krav. Enkelt förklarat kräver de oftast en betydligt större makt än vad deras ägarandel egentligen medger, vanligtvis genom att ha veto i princip alla frågor av vikt. På så vis kan de styra och ställa på ett sätt som inte alltid är välkommet.

Tack, perfekt! :)

Skeebum skrev:
Om det är till ett skolarbete så måste det väl stå i kursliteraturen?!

Vi har faktiskt ingen kurslitteratur i det ämnet, han kopierar upp lite artiklar ibland. :S

sportarn skrev:
Skyll dig själv när du väljer ett sånt ämne. :7peta

Det ingår liksom i kitet när man ska bli syrra... Känns som att det inte vore det första man läste annars!

Kan f.ö. tillägga att det kitet innehåller en väldans massa skit, så passa er för det!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg