sms:a under körning?

Idioti

.Det jobbiga är att fler och fler börjar få upp ögonen för den idiotiska bil-video-trenden. Visst, att ungarna kollar på mupparna i baksätet gör ju inget, men dashmonterade bildskärmar som man "hackar" för att det skall gå att kolla när man kör signalerar ju klart och tydligt hur man ser på sin egen roll i framförandet av fordonet.

Det var en lastbil som brakade rakt in i en stillastående kö på motorvägen här för några veckor sedan.
Föraren hade en laptop och surfade på Internet!:huvet

Jag tror nån behöver öva lite på att köra med en hand. :tummenupp

Sen förstår jag inte hysterin. Varför skulle det vara värre att SMS:a på hojen än i bilen? Jag sms:ar när jag cyklar, det är rätt illa, i bilen använder jag inte mobilen alls av ren princip men jag ser ändå inte varför det skulle vara värre att SMS:a på hojen än i bilen. Bilen är ju betydligt farligare att tappa kontrollen över så tro inte att det är mindre farligt att SMS:a i bilen.

Jag kan garantera dig att det är fysiskt omöjligt att göra en tvärnit med en hand på styret, eftersom allt tryck kommer på höger sida av styret, vilket leder till att du ger fullt styrutslag. Du är välkommen att pröva :tungan

Jag kan garantera dig att det är fysiskt omöjligt att göra en tvärnit med en hand på styret, eftersom allt tryck kommer på höger sida av styret, vilket leder till att du ger fullt styrutslag. Du är välkommen att pröva :tungan

Olämpligheten i att sms:a under färd behövs kanske inte påpekas mer men visst går det att svänga och bromsa med bara en hand på styret. :nicka

För att lägga lite tyngd till mitt påstående länkar jag in en bild tagen av Kungen här på forumet.

För övrigt en mycket duktig fotograf! :tummenupp

DSC_8368-241.jpg

Last edited:
Hehe...det har jag gjort en gång faktiskt.
Varför? Man måste väl prova..!
Tog lite längre tid än annars bara.

Jo sms går de o jag har provat på mc o bil men man tappar ju konsentrationen tottalt, ivanliga fal skriver jag sms på ca 20-30sek men i bil så vart jag uppe i minst 10min innan de vart klart, hehe så kan de gå när man försöker koncentrera sig på bilkörningen, de e ju en sak o skriva i bil när man skriver med högerhanden, men skriva på mc med vänsterhanden tar ju en evighet om man inte väljer o köra med vänsterhanden då e de inga problem o skriva, men inte med handskar, skule tappa moben på stört ju, så hansken åker av innan sms skrivs, o väntan på rakor utan bilister :)

Fysiskt omöjligt?

Hur i hela världen går det här till då?

Du är också väldigt välkommen att pröva, jag vet att det går. :tummenupp

:tummenupp
Jag tycker det verkar vara en bra ide att sms:a under körning...tänk vilken tid man kan spara ,och när man ändå har telefonen uppe kan man ju fota de fina pippina i skogen när man kör förbi. Sen kan man ju kanske mms:a denna bilden till sin gamla mormor som faktiskt varit ornitolog i sitt tidigare liv....

Tänk er själva att få uppleva detta när man som tonåring fick springa med rumpan bar därför att det krigades i Finland...hmmm...ja visst fan e det en bra ide allt!:va
Jalla jalla, over and out.
:fyllisar

Jag tycker att det är ganska mkt värre att smsa när man kör hoj än när man kör bil, eftersom det är fullkomligt omöjligt att panikbromsa eller göra en undanmanöver med en hand upptagen på hoj. Med bil kan man bromsa lika bra och göra en undanmanöver hyfsat eftersom man inte behöver balansen och inte behöver lägga ner. Det är inget konst att göra en plötslig skarp sväng med en hand med bil, men pröva det på motorcykel...
Jag brukar roa mig med att knäskrapa å vinka åt fotograferna på bandagar, eller lägga ner å vinka till mötande som i bråkdelen av en sekund nästan släpper styret å vinkar tillbaka :hihi
Testa att ha varma däck, hitta en raka utan trafik, knip med knäna, släpp vänsterhanden å bromsa. De går så bra så! Kolla stuntkillarna som wheelar å gör stoppies med en hand på styret :7peta

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph