Smith & Wesson - M&P9

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Någon med erfarenheter av detta järn? Är det ett vettigt val för prickskytte (ej tävling)?

Fördelar, nackdelar, etc - gärna från folk med hands-on erfarenhet. :)
Jag har inget CCW-tillstånd, så storleken spelar ingen roll för den skull.

Har bara klämt lite på den, men inte provat.

Nackdelen med komposit/plast är den blir så lätt i underdelen. "Leker" man med en Glock tex så behöver man hålla ordentligt i pickan, och inte ha allt för mycket handsvett...

Är du ute efter en leksak med BRA kval så är tex en beg vältrimmad SPS 9mm med dubbelradigt mag med +botten trevlig, och om du är i US borde dom inte vara så dyra!

Har bara klämt lite på den, men inte provat.

Nackdelen med komposit/plast är den blir så lätt i underdelen. "Leker" man med en Glock tex så behöver man hålla ordentligt i pickan, och inte ha allt för mycket handsvett...

Är du ute efter en leksak med BRA kval så är tex en beg vältrimmad SPS 9mm med dubbelradigt mag med +botten trevlig, och om du är i US borde dom inte vara så dyra!
Tittade faktiskt inte på någon SPS. Klämde på några gamla Berettas, men de kändes lite stenålder på något vis, även om de säkert är pålitliga slithästar.

Tittade framförallt på tre modeller;

S&W Sigma 9mm med lasersikte - $350
Ruger SR9 - $450
S&W M&P 9 - $530

Frågan är bara om man ska vara snål eller satsa på kvalité (under $600). Glock känns lite för vanligt för att det ska vara intressant.

om du inte ska tävla förstår jag inte varför du ska ha en sån..

Hobby? :confused:
Jag tävlar inte med min sporthoj heller, även om jag kört en del bana...

Vad tävlar du med för vapen?

Last edited:
Frågan är bara om man ska vara snål eller satsa på kvalité (under $600). Glock känns lite för vanligt för att det ska vara intressant.

Glocken är ju vanlig av en anledning; den är bra. Nu skjuter jag inte med något annat än Glock så jag är inte rätt person att uttala mig men jag kan inte komma på något negativt med en Glock med ett 32-mag för lite tyngd för precisionens skull.
Lite avundsjuk på dig som bor där borta som slipper alla STRÄNGA regler när det gäller skjutvapen, själv är jag för lat för att engagera mig i skytteklubb mm bara för att få skjuta lite på bana då och då.

Lite avundsjuk på dig som bor där borta som slipper alla STRÄNGA regler när det gäller skjutvapen, själv är jag för lat för att engagera mig i skytteklubb mm bara för att få skjuta lite på bana då och då.

Nja, fast lite strängt är det allt. Man måste ju faktiskt vänta 48hr innan leverans. Om man inte köper från en privatperson förstås... :D

För $250 kan du gå en kurs som ger dig ett CCW tillstånd, med vilket du kan bära vapen dolt i x antal stater (30?).
Det är jag dock inte intresserad av - lite för gammal för att köpa vapen för att det är bAlLt och hotbilden är inte direkt enorm...

Nja, fast lite strängt är det allt. Man måste ju faktiskt vänta 48hr innan leverans. Om man inte köper från en privatperson förstås... :D

Fast vapenhandlaren jag snackade med skulle bakdatera papperet så jag skulle få ta med mig glocken direkt.

Han hade till och med bra tips på hur man skulle få alla delar genom tullen...

Fin tillverkare. Vilken modell?
SP20, Funkar hur bra som helst.
Jag har själv fastnat för just den modellen för det skytte jag utövar.

Vad det gäller Smithen du söker har jag tyvärr ingen erfarenhet.
Det beror som sagt helt på vad du tänker skjuta med den, bana A, fält, PPC, IPSC osv osv. Det är inte säkert du får så objektiva svar på skytteforum. Det är ett stort fokus på vissa märken till vissa grenar här i Sverige, tyvärr.

Men det är då det är extra kul att tävla med ett "Underdog"-vapen och skjuta bra!

spenk

Last edited:
SP20, Funkar hur bra som helst.
Jag har själv fastnat för just den modellen för det skytte jag utövar.

Vad det gäller Smithen du söker har jag tyvärr ingen erfarenhet.
Det beror som sagt helt på vad du tänker skjuta med den, bana A, fält, PPC, IPSC osv osv. Det är inte säkert du får så objektiva svar på skytteforum. Det är ett stort fokus på vissa märken till vissa grenar här i Sverige, tyvärr.

Men det är då det är extra kul att tävla med ett "Underdog"-vapen och skjuta bra!

spenk

En vild gissning bara men jag tror att Lugn undrade vilket vapen Carro hade.

Snåla inte om du vill ha ett vapen du trivs med. Provskjut, provskjut och provskjut....

Även ett "vanligt" vapen som många skjuter med behöver inte fungera för din del. Jag köpte en Colt 1911 9mm, dvs ett ganska vanligt vapen...det kändes bra vid en snabb provskjutning, men jag kom aldrig överens med den när det var dags att prestera!! Ett vapen man inte träffar med är värdelöst, oavsett om det kostar $100 eller $1500.

Lite knepigt när en "amerikan" frågar i Sverige. Marknaden och kulturen skiljer för mycket. Vi har en helt annan syn på precision och kvalitet än i US.

S&W är inte särskilt stora i Sverige (Europa?) på plastpistoler. Här gäller (tyvärr) endast Glock och det beror på tillgången av delar. Nu är det väl iofs omvänt i USA då du har tillgång till S&Ws service.

M&P/Sigma funkar alldeles utmärkt till CCW, USPSA/IPSC std div och plinking men inte prickskytte.
Hade mycket hellre satsat på en 3 gen dvs 5906, 4006 eller 945. Slitvargar med mycket bättre precision och känsla. Lägger du till en slant och köper en PC variant på dessa har du en som du aldrig kommer vilja göra dej av med och som dessutom bara kommer öka i värde.

Om polymer ändå är ett krav hade jag tagit en titt på Springfield XDM. Lite dyrare men ser trevlig ut på pappret. Säljs överhuvudtaget inte i europa så jag har aldrig sett någon live.

SPS är en 2011-klon. Då har du även STI, SVI och BUL att välja på. Här får du ev vara beredd att skruva och dona innan de blir 100%-iga. Annars väldigt trevliga.

Åk till närmaste välsorterade handlare eller shoot show och kläm. Den ska passa dina nävar.

En vild gissning bara men jag tror att Lugn undrade vilket vapen Carro hade.
Givetvis! I och med att jag har varit delaktig i hennes utbildning så vet att hon skjuter med ett av våra klubbvapen. Jag tog bara tillfället i akt och svarade åt henne. Jag tror inte att hon misstycker, då lär jag ju få höra det i så fall.

Givetvis! I och med att jag har varit delaktig i hennes utbildning så vet att hon skjuter med ett av våra klubbvapen. Jag tog bara tillfället i akt och svarade åt henne. Jag tror inte att hon misstycker, då lär jag ju få höra det i så fall.

Aha, det förklarar saken.

Annars är det ju mest tjejer som tror att man kan tankeläsa.

För smått,

Jag hade absolut satsat på en revolver. Varför inte en S&W 460 XVR 8 3/8". Revolvern med högst utgångshastighet. Kan det bli bättre, så får du utveckla din fetish för cowboyhattar, och varför inte en häst också.

För smått,

Jag hade absolut satsat på en revolver. Varför inte en S&W 460 XVR 8 3/8". Revolvern med högst utgångshastighet. Kan det bli bättre, så får du utveckla din fetish för cowboyhattar, och varför inte en häst också.

Perfekt!

Model%2B460XVR%2BHunter_tripod.jpg

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back