Smidigt eller bara jobbigt att köra avställningsbar försäkring och bara ställa på de dagar man kör?

Gick med
21 Mar 2021
Ort
Stockholm
Hoj
Letar köpråd
Jag kollar försäkringar inför kommande mc-köp. IF har en avställningsbar variant, där man kan ställa på och ställa av just de dagar man kör. Ca 75 kr per dag påställd, och ca 3 kr per dag avställd.

Hojen ska enbart användas för nöjeskörning, dvs inte pendling eller liknande. Vardagar kommer jag bara kunna köra sporadiskt, om jag inte har semester och råkar spendera den hemma. Jag har ännu inte räknat på hur många dagars körning det är rimligt att jag kan köra på ett år, och därmed om det över huvud taget är ekonomiskt försvarbart. Först vill man ju känna att det är värt besväret.

Finns någon annan här som ställer på hojen tillfälligt när man ska köra (en enstaka dag, eller några få dagar i följd) och därefter ställer av den igen dagen efter? Är det smidigt att hålla på så, eller omständigt?
 
Med transportstyrelsens app mina fordon upplever jag det smidigt. Men det blev en himla massa försäkringsbrev.
 
Med transportstyrelsens app mina fordon upplever jag det smidigt. Men det blev en himla massa försäkringsbrev.
Ah... Men det var inget du behövde agera på väl?

Jag gjorde en snabb överslagsberäkning, och om jag skulle köra bara 60 dagar om året (10 dagar i månaden under säsongen apr-sep) så skulle jag spara ca 2000 kr på detta upplägg. Men samtidigt finns ju risken då att jag undermedvetet börjar snåla med körningen för att spara pengar, och så vill man ju inte ha det...

Jag lutar nog åt att köra vanlig försäkring ett år eller två, och föra lite statistik på hur ofta jag faktiskt kör. Då har man ju något konkret att räkna på. Men ändå bra att få feedback på hur detta upplägg kan funka i praktiken :)
 
Ah... Men det var inget du behövde agera på väl?

Jag gjorde en snabb överslagsberäkning, och om jag skulle köra bara 60 dagar om året (10 dagar i månaden under säsongen apr-sep) så skulle jag spara ca 2000 kr på detta upplägg. Men samtidigt finns ju risken då att jag undermedvetet börjar snåla med körningen för att spara pengar, och så vill man ju inte ha det...

Jag lutar nog åt att köra vanlig försäkring ett år eller två, och föra lite statistik på hur ofta jag faktiskt kör. Då har man ju något konkret att räkna på. Men ändå bra att få feedback på hur detta upplägg kan funka i praktiken :)
Nejdå. Agerande var inte nödvändigt.

Jag ställde inte på och av dagvis utan hade några dagar här och ett par veckor där. Det var på andrahojen hemma, förstahojen ställdes på i april/maj och av i oktober.
 
Mycke beror på va de är för hoj å vad försäkringen går på...

Jag själv anser de vara onödigt å ställa av å på hojen även om jag bara kör sommar halvåret på landsvägen å bara nöjes körning när de är fint väder.. Har åretrunt försäkring som går på 728 kr helförsäkring helår.. Som gör typ 2 kr om dagen.. Hojen är en Ktm 1290 Adventure 2018 å bor i storstads region..
 
Med en premie på 24.000:- helåret på R1:an så blir det sjukt mycket billigare med avställningsbar. Smidigt som sagt med Transportstyrelsens app. Kör själv Trygg Hansa. IF har jag bara hört dåliga saker om från bekanta, har inte låtit som de man vill hålla i handen när väl olyckan är framme.
 
Jag har en bil jag gör så med. Det funkar bra med mitt försäkringsbolag som inte skickar ut något fysiskt men räkningarna/återbetalningarna för skatten ger lite extra administration.
 
Funkar klockrent för mig. Ännu bättre blev det när jag anmälde mig som "papperslös" kund hos Trygg-Hansa så man slapp alla brev i brevlådan.
 
Med en premie på 24.000:- helåret på R1:an så blir det sjukt mycket billigare med avställningsbar. Smidigt som sagt med Transportstyrelsens app. Kör själv Trygg Hansa. IF har jag bara hört dåliga saker om från bekanta, har inte låtit som de man vill hålla i handen när väl olyckan är framme.
Nu skrev du att du INTE vill ha med IF att göra men har du kollat priset? När jag skulle försäkra nyligen min nya Ninja ZX6R var det få som ens villa försäkra den. Svedea tvärnej. IF va dom enda som jag tycker fick ett bra pris från, först ca. 16000 hel/helår avställningsbar till 8000 kr hel/helår ej avställningsbar och sedan fick ned den till ca. 7000 kr efter lite rabatter. Inte så blodigt tycker jag. Men jag har tidigare haft Svedea på förra hojen och vid den enda kontakt jag hade med dom ( bruten handled ) så va dom superbra att ha att göra med. Nu hoppas jag att jag inte ska behöva använda IF's hjälp men om olyckan är framme hoppas jag inte det stämmer det du hört.
 
Hoppas givetvis det blir bra för dig med IF! Kollade samtliga förra året när jag skulle ha en försäkring till R1:an och som du säger var det många som inte ville röra min hoj. Det var bara TryggH och en till som hade avställningsbar (kommer inte ihåg om den andra var IF) fick liknande priser från bägge iallafall. 24k helår när den är påställd och typ 1000:- när den är avställd blir ett sjukt bra pris i slutändan. Har två hojar så kommer bara köra den här typ en tiondel av årets alla dagar!
 
Mycke beror på va de är för hoj å vad försäkringen går på...

Jag själv anser de vara onödigt å ställa av å på hojen även om jag bara kör sommar halvåret på landsvägen å bara nöjes körning när de är fint väder.. Har åretrunt försäkring som går på 728 kr helförsäkring helår.. Som gör typ 2 kr om dagen.. Hojen är en Ktm 1290 Adventure 2018 å bor i storstads region..
Typen av hoj är ju såklart en delfaktor, men till syvende å sist blir ju slutresultatet ändå något man kan bedömma rent ekonomiskt. I mitt fall är mitt estimat att jag skulle kunna spara kanske 2000 kr på ett år.

Så den ekonomiska biten känns det som att jag har koll på (förutom hur många dagar jag faktiskt kommer köra, men det kan ju ingen annan svara på utan det ligger på mig). Syftet med tråden var att få lite bättre inblick i det rent praktiska med ett sånt här upplägg.
 
Jag ställer på, kör en repa och ställer sedan av. Med tanke på att det inte blir fler än 5-10 repor / säsong i bästa fall (vissa färre ändå) så är det absolut inget alternativ att ha påställt hela tiden. Jag sparar många tusenlappar på detta.
 
Nu kanske jag är helt blind, men var hittar ni priset på IF/TH när den är avställd? Står ju bara kostnad när den är påställd vad jag kan se :va
 
Nu kanske jag är helt blind, men var hittar ni priset på IF/TH när den är avställd? Står ju bara kostnad när den är påställd vad jag kan se :va
Antingen får du leta upp en likadan på blocket och ta regnr ( om det syns ) och mata in på respektive sidor eller så får du ringa.
 
Antingen får du leta upp en likadan på blocket och ta regnr ( om det syns ) och mata in på respektive sidor eller så får du ringa.
Nej alltså jag har ju regnumret på min egen hoj, och får priset på den.
Men jag ser bara priset för när den är påställd, inte vad det kostar att ha den avställd.
 
Försäkringsbrev Folksam TAN289. Dubbla priset mot tidigare. BilsportMC med SMC, trafik 700-någonting per år. 1/3 mot vad Folksam nu vill ha för halv. Orka ställa av och på, nej.
 
Nu kanske jag är helt blind, men var hittar ni priset på IF/TH när den är avställd? Står ju bara kostnad när den är påställd vad jag kan se :va
Jag har inte hittat någon sådan prisinformation på nätet, utan har behövt ringa och prata med dom. I mitt fall handlade det om ca 3 kr/dag hos IF, och 10 kr/dag hos Folksam. Trygg-Hansa "erbjöd" mig ett så absurt högt pris på helårsförsäkring så jag brydde mig inte ens om att kolla vad avställningsförsäkring/garageförsäkring skulle kosta hos dom.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top