2155229 Det finns många adrealinstinna osäkra gymtränade män med utkastarfysionomi vilka skaffar HD bara för att kunna köpa HD-tröja, HD-brillor, HD-kalsonger, gadda sig med HD-motiv osv. Kör runt med uppdragna axlar och spänner och bullrar inne i stan och kan just inget om varken HD-motorer eller motorer i allmänhet. Samma med den grå 40-årskrisande mellanchefen som vill skaffa HD för att bli weekendbiker i jakt på den i Stureplanskarriären förlupna "manligheten".
Riktiga HD-gubbar, sådana som jag uppskattar att träffa, är ofta oerhört duktiga mekaniker med en stor estetiskt känsla, hjälpsamma och nyfikna, (även på japanska sporthojar) och har ofta inget till övers för macho-attityd.
Saker som diskuters som problem här på SH: tex hur att fixa ett snyggt fäste till en undertail, att svetsa en alu-kåpa efter ett kedjebrott mm, är ofta buslätta jobb för dem. En del står och fräser ur vevstakar, motorblock mm mm ut aluminium i undanskymda industrilokaler. De, dvs de riktiga HD-gubbarna, (som jag ofta har anledning att beundra) är sällan generalistiska och negativa. Möjligtvis att de pikar ibland med glimten i ögat. Jag åker ofta till dem bara för att dricka kaffe och spåna ihop kring lämpligt samarbete kring ngn modd på min hoj som jag inte klarar själv. Jag som ingenjör och de med sitt ofta helt obeksrivligt breda praktiska kunnande finner oftast varandra i diskussioner kring orsak och verkan i motortekniska och mekaniska problem. Inte sällan har de även japanska hojar i sina verkstäder, ofta med någon kräsen banförare som vill ha något fixat till sin hoj vilket märkesverkstäderna inte klarar.
Så eftersom tråden handlar om öknamn osv så måste jag säga att min personliga favorit alltså är (den redan omnämnda)
"Harley Davidson, making mechanics out of riders since 1903"
Puss
Jörgen