hrc skrev:
Hörde på radio Stockholm idag en intervju (tyvärr bara en liten del) med nån tjej på SMC som gick ut med att de ska satsa mer på utbildning av R-hojförare tack vare att vi är så över-representerade inom olyckorna. Minns inte riktigt siffrorna, men under 2003 var det en väldigt tydlig övervikt för klass 7-hojar när det gäller dödsolyckor. Och det märkliga är att det tydligen inte är de man tror, 20-25-åringarna som stryker med utan folk i mid-30. Typ mig själv, nästan.
Kollade just på SMC's hemsida om denna nya inställning men hittade inget. Kan vara att jag letade slarvigt. Hursomhelst är jag på och för att SMC äntligen tar tag i det här. Detta med att de bryr sig om R-piloter är R1 nytt...
Men till syvende og sist är det vi själva som bestämmer hur mycket vi ska krana på. Motorbana i Stockholm NU!!
Utsändningen hittar du
HÄR! (kräver RealPlayer) och sammanfattning i textform
HÄR!
I MC-Folket (SMCs medlemstidning) har det under hela året stått/debatterats en hel del om "problemet" med många olyckor med klass7-hojar, och SMC har i år satsat på broms & kurv-kurser direkt riktade till klass 7-hoj-förare, och enligt uppgift finns det fortfarande platser kvar till SMC-Sthlms kurs i augusti! Mer info i tråden
HÄR! eller direkt hos
SMC-Stockholm
Pågår även en kampanj drivet av Vägverket, info om den
HÄR! Och där näms bla motorbana i Stockholm. Hur man sedan ska få ihop det med att försäkringsbolagen stökar om hurvida ens trafikförsäkringen ska gälla på bana, förstår jag inte...

Krävs nog att alla inblandade pratar ihop sig lite... så att åtminstone trafikförsäkringen gäller på bana, annars lär det vara svårt få gatåkare att gasa på bana istället för på landsväg. Debatterades lite om Vägverkets kampanj här på SH,
HÄR!
Själv så tycker jag att det är oroväckande/trist att det skett så många dödsolyckor i år, redan... ska bli intressant höra om det även i år handlar om 30-40-åringar med relativt stor erfarenhet. Samt... att vi alla får hjälpas åt med att ta det fint där det är stor olycksrisk, utfarter, omkörningar, vänstersvängande bilar, vid bebyggelse osv, och ha en smula marginal när man är ute och gasar, inte köra på ytterste gränsen, så att det finns utrymme för undanmanövrar när det dyker upp en grussträng, en genande bil, eller en traktor el cyklistgrupp bakom ett backkrön. Dvs gasa på rätt ställe, och riktigt fort på bana, samt slåss för en bana i Stockholms närhet!
/B