SMC's nya giv om sporthojar

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Hörde på radio Stockholm idag en intervju (tyvärr bara en liten del) med nån tjej på SMC som gick ut med att de ska satsa mer på utbildning av R-hojförare tack vare att vi är så över-representerade inom olyckorna. Minns inte riktigt siffrorna, men under 2003 var det en väldigt tydlig övervikt för klass 7-hojar när det gäller dödsolyckor. Och det märkliga är att det tydligen inte är de man tror, 20-25-åringarna som stryker med utan folk i mid-30. Typ mig själv, nästan.

Kollade just på SMC's hemsida om denna nya inställning men hittade inget. Kan vara att jag letade slarvigt. Hursomhelst är jag på och för att SMC äntligen tar tag i det här. Detta med att de bryr sig om R-piloter är R1 nytt...

Men till syvende og sist är det vi själva som bestämmer hur mycket vi ska krana på. Motorbana i Stockholm NU!!

Kan ju bero på att just i vår ålder så har man råd med hoj och försäkring - många av oss har kanske inte mognat i samma utsträckning som vår plånbok...

hrc skrev:
Hörde på radio Stockholm idag en intervju (tyvärr bara en liten del) med nån tjej på SMC som gick ut med att de ska satsa mer på utbildning av R-hojförare tack vare att vi är så över-representerade inom olyckorna. Minns inte riktigt siffrorna, men under 2003 var det en väldigt tydlig övervikt för klass 7-hojar när det gäller dödsolyckor. Och det märkliga är att det tydligen inte är de man tror, 20-25-åringarna som stryker med utan folk i mid-30. Typ mig själv, nästan.

Kollade just på SMC's hemsida om denna nya inställning men hittade inget. Kan vara att jag letade slarvigt. Hursomhelst är jag på och för att SMC äntligen tar tag i det här. Detta med att de bryr sig om R-piloter är R1 nytt...

Men till syvende og sist är det vi själva som bestämmer hur mycket vi ska krana på. Motorbana i Stockholm NU!!

Utsändningen hittar du HÄR! (kräver RealPlayer) och sammanfattning i textform HÄR!

I MC-Folket (SMCs medlemstidning) har det under hela året stått/debatterats en hel del om "problemet" med många olyckor med klass7-hojar, och SMC har i år satsat på broms & kurv-kurser direkt riktade till klass 7-hoj-förare, och enligt uppgift finns det fortfarande platser kvar till SMC-Sthlms kurs i augusti! Mer info i tråden HÄR! eller direkt hos SMC-Stockholm

Pågår även en kampanj drivet av Vägverket, info om den HÄR! Och där näms bla motorbana i Stockholm. Hur man sedan ska få ihop det med att försäkringsbolagen stökar om hurvida ens trafikförsäkringen ska gälla på bana, förstår jag inte... :rolleyes: Krävs nog att alla inblandade pratar ihop sig lite... så att åtminstone trafikförsäkringen gäller på bana, annars lär det vara svårt få gatåkare att gasa på bana istället för på landsväg. Debatterades lite om Vägverkets kampanj här på SH, HÄR!

Själv så tycker jag att det är oroväckande/trist att det skett så många dödsolyckor i år, redan... ska bli intressant höra om det även i år handlar om 30-40-åringar med relativt stor erfarenhet. Samt... att vi alla får hjälpas åt med att ta det fint där det är stor olycksrisk, utfarter, omkörningar, vänstersvängande bilar, vid bebyggelse osv, och ha en smula marginal när man är ute och gasar, inte köra på ytterste gränsen, så att det finns utrymme för undanmanövrar när det dyker upp en grussträng, en genande bil, eller en traktor el cyklistgrupp bakom ett backkrön. Dvs gasa på rätt ställe, och riktigt fort på bana, samt slåss för en bana i Stockholms närhet!

/B

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back