SMCkurs/Bankörning i sommar-regler?

Nu måste jag få gnälla av mig lite.
Kör originalpipa som inte går att stoppa om då dem är tillverkade så.

Blivit varnade flertalet gånger... Jag börjar allvarligt fundera på att bygga en egen pipa...

Det jag inte riktigt förstår är just en del som brötar runt på duccar och kör med slipon/helsystem. Hur fan klara de sig det dönar ju långt innan man kommer fram till banan... :va

Min önskan är att om man har helt original så skall det vara ok. Går det att packa om så ok packa om då men annars... skall man behöva modda original för att få köra...

Det blir lite konstigt att jag får åka om kring och bröta med mitt original helt lagligt på vägen utanför men inte på banan... Grannar mm bör ju störa lika mkt?!

Så, nu har jag fått gnälla :)

Ja, det är ju jävligt märkligt det där med att man får köra och bröta på gata men ej på bana. Dock så handlar det ju om koncentrationen och frekvensen av ljudet. Att höra någon ducce då och då är en sak men att varje dag från april till september höra samma sak är väl det som är problemet antar jag. Kul sidoinfo är ju att gräsklipparna dom använder för att klippa runt banorna ibland väsnas mer än det som är på banan:va. Ännu mer grannarnas gräsklippare då dom t.ex inte kan ljudmäta från miljö och hälsa om någon klipper gräset i granskapet:rolleyes:

Tyvärr är det så att man kan få modda original för att få köra, det är den bistra miljöhänsynen som vi tydligen måste finna oss i.

Kul dock att din båge luktar Svinto-citron :D

Då var man anmäld till Kinnekulle den 7:e maj!:yoparty

Gött! Vad blev det för steg nu då?

Vi ses då.
 
Last edited:
Nu måste jag få gnälla av mig lite.


Det jag inte riktigt förstår är just en del som brötar runt på duccar och kör med slipon/helsystem. Hur fan klara de sig det dönar ju långt innan man kommer fram till banan... :va

Körde SHK på kullen förra året, med Ducceklubben/SMC så det var mest ducati men lite blandat. Totalt var det en handfull som blev svartflaggade vid bullermätning men inte en enda ducce, trots slipon. Antar att det dovare välljudet:tungan ligger på en annan frekvens.
Det som ylar värst är ju tveklöst en kortslagig, högvarvig 600.
 
hmm, är det inte 15 mil ?

kanske får bli lite tidigare då :gnissla:gnissla

ajjemen, hojtar till, 600 rr / rödsvart.. hojta tillbaka :tuttar

Will do :tummenupp
166,5km och 2t 2min till Kinnekulle ring enligt eniro, från Sisjön. Men kör du hoj kan du säkert köra in mkt av den tiden ;)
 
Will do :tummenupp
166,5km och 2t 2min till Kinnekulle ring enligt eniro, från Sisjön. Men kör du hoj kan du säkert köra in mkt av den tiden ;)

fan va dööööm i hövvet man är :huvet:huvet

jag menade ju kl 05:00-05:30 såklart ! :tummenupp inskrivningen är kl 07:00 :arsele
har man inmundigat för mycket eller för lite öl ? det är frågan :)

men siktar la på kl 05:00 ses där
 
Jag har för avsikt att delta på Kemorakursen i Juli.

Jag har en racer, inga lysen eller blinkers, har krashkåpor.
Den är racebesiktad, najade bromsar, har oljeuppsamlingsbåt mm.

Jag kan besikta den, hänga på en skylt och försäkra den.
Får jag åka med den då?

Slicks/race-regndäck är det ok?

Anledningen att jag vill åka med den är att det blir så krångligt
och/eller dyrt om jag skulle lägga gathojen. Dessutom så låter
den mindre än gathojen.

Mvh,
Ingvar
 
Jag har för avsikt att delta på Kemorakursen i Juli.

Jag har en racer, inga lysen eller blinkers, har krashkåpor.
Den är racebesiktad, najade bromsar, har oljeuppsamlingsbåt mm.

Jag kan besikta den, hänga på en skylt och försäkra den.
Får jag åka med den då?

Slicks/race-regndäck är det ok?

Anledningen att jag vill åka med den är att det blir så krångligt
och/eller dyrt om jag skulle lägga gathojen. Dessutom så låter
den mindre än gathojen.

Mvh,
Ingvar
Bara den är vägreggad och försäkrad så är det ok!
 
Jag har för avsikt att delta på Kemorakursen i Juli.

Jag har en racer, inga lysen eller blinkers, har krashkåpor.
Den är racebesiktad, najade bromsar, har oljeuppsamlingsbåt mm.

Jag kan besikta den, hänga på en skylt och försäkra den.
Får jag åka med den då?

Slicks/race-regndäck är det ok?

Anledningen att jag vill åka med den är att det blir så krångligt
och/eller dyrt om jag skulle lägga gathojen. Dessutom så låter
den mindre än gathojen.

Mvh,
Ingvar


Slicks med smc låter jag va osagt, men kan inte se att bättre grepp skulle va ett problem.

Dock ska hojen vara påställd och försäkrad, men det räcker i princip med synlig regskylt. Kraschkåpor osv ska va ok.
 
Absolut. Men det som hörs mest för örat borde vara det som är intressant för grannar och miljö... Eller?


Körde SHK på kullen förra året, med Ducceklubben/SMC så det var mest ducati men lite blandat. Totalt var det en handfull som blev svartflaggade vid bullermätning men inte en enda ducce, trots slipon. Antar att det dovare välljudet:tungan ligger på en annan frekvens.
Det som ylar värst är ju tveklöst en kortslagig, högvarvig 600.
 
Absolut. Men det som hörs mest för örat borde vara det som är intressant för grannar och miljö... Eller?

Jo men eftersom hörseln inte är frekvenslinjär så mäter
man inte frekvenslinjärt heller. Man använder en mätkurva
(minns inte om det är dBA eller dBC) som är mindre känslig
för bas och diskant (precis som hörseln).

Jag gissar att det gör att en tvåcylindrig maskin som en Ducce
kan ge ifrån sig ett högre absolut ljudtryck än en fyra som
tänder dubbelt så ofta.

Bara mina spekulationer dock...

Mvh,
Ingvar
 
Såg att ngn skulle köra 7 maj.
Kör själv 7 och 8 maj. Skön avrostning med möjlighet att slipa bort alla "dumheter" jag lagt till med under åren...
 
Ett problem med slicks är att du måste vara säker att det blir torrt hela dagen. Annars måste man ha med sig kompletta fälgar med andra däck, eftersom det inte finns tid att kränga däck under dagen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top