SMC- vs. vanlig försäkrings självrisk

Jag tänkte mer på din personliga åsikt eftersom det var det jag citerade.

Men säg mig.
Om jag väljer att ta ut min mc på en bana för att där ligga och leka Rossi mfl..
Visst det är kul. Men varför ska andra betala skador på min mc för att jag ska få leka rossi på en bana?

Nä.. vagnskadan ska inte gälla för bankörning. Orkar i detta nu inte argumentera varför...

Last edited:
Men säg mig.
Om jag väljer att ta ut min mc på en bana för att där ligga och leka Rossi mfl..
Visst det är kul. Men varför ska andra betala skador på min mc för att jag ska få leka rossi på en bana?

Nä.. vagnskadan ska inte gälla för bankörning. Orkar i detta nu inte argumentera varför...

Det kan jag förstå varför du tycker.
Men vad är det för skillnad om jag "leker Rossi" på vägen?
Hur många olyckor är det inte som beror på att man kör över sin förmåga på vägen? Varför skall andra betala för det?

Det kan jag förstå varför du tycker.
Men vad är det för skillnad om jag "leker Rossi" på vägen?
Hur många olyckor är det inte som beror på att man kör över sin förmåga på vägen? Varför skall andra betala för det?

Här har vi en bevisbörda.. om det kan bevisas att personen som lekt rossi har gjort sig skydlig till vårslöshet eller liknande så kan bolaget bestämma sig för att inte betala ut någon ersättning.

Här har vi en bevisbörda.. om det kan bevisas att personen som lekt rossi har gjort sig skydlig till vårslöshet eller liknande så kan bolaget bestämma sig för att inte betala ut någon ersättning.

Det stämmer, men det gör de ju inte. För då skulle säkert 80-90% av olycksförarna nekas ersättning. Kör man av vägen för att man inte klarade kurvan pga för hög hastighet så är väl det vårdslöst. Eller vad tycker du?
Jag tror alla vi sporthojsåkare är mer eller mindre vårdslösa oavsett om vi är på banan eller vägen. Däremot är det nog bättre och billigare för försäkringsbolaget om vi kör av på banan än om vi åker in i skogen eller ut i ett stenröse.

Det jag menar är att det som avgör när försäkringen skall gälla bör inte vara var det sker utan hur och i vilket sammanhang.

jag har SalusAnsvar betalart 15800 hel/hel 3000:- självrisk och får köra på banan.

Står den på dig då? Jag har ganska bestämt för mig att SalusAnsvar har 6000:- i självrisk på vagnskada :va (men du kanske menade nåt annat)

Det stämmer, men det gör de ju inte. För då skulle säkert 80-90% av olycksförarna nekas ersättning. Kör man av vägen för att man inte klarade kurvan pga för hög hastighet så är väl det vårdslöst. Eller vad tycker du?
Jag tror alla vi sporthojsåkare är mer eller mindre vårdslösa oavsett om vi är på banan eller vägen. Däremot är det nog bättre och billigare för försäkringsbolaget om vi kör av på banan än om vi åker in i skogen eller ut i ett stenröse.

Det jag menar är att det som avgör när försäkringen skall gälla bör inte vara var det sker utan hur och i vilket sammanhang.

Varför skulle det vara bättre och billigare för bolagen om vi kör av på bana???
Ta tex en av körningar på Kinnekulle förra året.. Där var det sju stycken som körde av i samma kurva under dagen... (om jag inte mins fel)
Hur många av dessa sju skulle kört av vägen en helt vanlig dag?
Ska man räkna krasst så fick ju bolagen 7 hojar till.. utöver de som åkte av vägen i trafiken...

Jag kan tänka mig varianter på en vagnskadeföräkring som gäller även på bana. En försäkring med betydligt högre självrisk...
Bankörningar minskar inte olyckorna på våra vägar.. Snarare tvärt om.

Hade gärna gått kurserna och tagit denna försäkringen om det inte vore för 25% av skadans kostnad vid STÖLD. Blir jag bedragen på hela hojen så känns det jättebra med 25k i självrisk där. :5sure

Ok, jag förstår varför den också är på 25%. Kanske många fler hojar blir stulna med smc försäkringen om det inte vore för 25% vid stöld. ;)
Nä, tills det är ändrat får det bli en annan mer gynnsam försäkring

Då har jag varit i kontakt med Folksam och fick byta till en "vanlig försäkring" med SMC-rabatt.

Premien blev endast 600:- dyrare, men med mkt mer humanare självrisk!:tummenupp

Hade gärna gått kurserna och tagit denna försäkringen om det inte vore för 25% av skadans kostnad vid STÖLD. Blir jag bedragen på hela hojen så känns det jättebra med 25k i självrisk där. :5sure

Ok, jag förstår varför den också är på 25%. Kanske många fler hojar blir stulna med smc försäkringen om det inte vore för 25% vid stöld. ;)

Undrar om den självrisken är satt pga halvförsäkrade hojar i större grad blir stulna.. ???

"Stölder" har varit ett jätte problem på sporthojer :va

Och det enda sätt vi kan få lägra premier på sikt, är vid att reducera skades kostnanden. Och kan vi t. ex. reducera stölder, är vi snabbt ett bra steg på vägen mott lägre premier. Därför 25% i självrisk vid stöld.

25% i självrisk vid skada, räknas på den faktiska reperations kostnad - och det är du som försäkringstagare som väljer reperations kostnaden.
Vill du ha dyra original delar, monterad av exclusiva servicefolk, koster det dej extra på självrisken.
Väljer du att hitta delar på f. ex e-Bay, blir dina 25% anseligt mindre. Mekkar du själv, har du inga 25% av kostanden för värkstan!
Har du SMCs kjostnads fria VISA kort, har du även försäkring för internet fusk om du t. ex. handler reservdelar på e-Bay.

SMC Folksam försäkringen, var det bästa vi sporthojåkare ku hitta på - för att skapa en försäkring som fungerar för båda oss och bolagen.

Dvs lugnar vi oss med kostnader kommer premien att minska över tid..

"Stölder" har varit ett jätte problem på sporthojer :va

Och det enda sätt vi kan få lägra premier på sikt, är vid att reducera skades kostnanden. Och kan vi t. ex. reducera stölder, är vi snabbt ett bra steg på vägen mott lägre premier. Därför 25% i självrisk vid stöld.

25% i självrisk vid skada, räknas på den faktiska reperations kostnad - och det är du som försäkringstagare som väljer reperations kostnaden.
Vill du ha dyra original delar, monterad av exclusiva servicefolk, koster det dej extra på självrisken.
Väljer du att hitta delar på f. ex e-Bay, blir dina 25% anseligt mindre. Mekkar du själv, har du inga 25% av kostanden för värkstan!
Har du SMCs kjostnads fria VISA kort, har du även försäkring för internet fusk om du t. ex. handler reservdelar på e-Bay.

SMC Folksam försäkringen, var det bästa vi sporthojåkare ku hitta på - för att skapa en försäkring som fungerar för båda oss och bolagen.

Dvs lugnar vi oss med kostnader kommer premien att minska över tid..

Reparationskostnader går jag med på om det är JAG som förorsakat skadorna. Absolut.

Men när hojen blir stulen och jag aldrig får se cykeln mer, där jag som ägare får betala 25% av skadan(dvs hela hojen) på en 100kkr hoj gör att jag inte vill ha en sådan försäkring. Det känns fel att pröjsa så mycket _om_ det inte är mitt fel att cykeln blir "skadad/stulen".

Annars tycker jag försäkringen jättebra helt klart med att meka själv osv för att få ner kostnaderna.

Om det svider lite mer på vagnskadeförsäkringen kanske fler även tänker på hur dem faktiskt kör och tar mindre risker. Vilket är bara en bra sak, sålänge man inte har oturen och kanske råkar ut för en punka i en kurva o sätter ett träd där hojen klyvs i två? Men det händer väl inte så ofta tack och lov.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman